Aan de slag met de QR-code van GS1

Veegestelde vragen QR-code van GS1

  • In een streepjescode staat alleen een EAN code / GTIN voor productidentificatie. In de QR-code van GS1 kunnen aanvullende gegevens worden opgenomen, zoals de vervaldatum, het batch/lotnummer, het serienummer. Deze informatie kan met een scan direct worden gebruikt.
  • De QR-code van GS1 kan extra gegevens bevatten, maar kan ook door de consument worden gescand die bijvoorbeeld op een website komt met informatie over het product of een actie.
  • De QR-code is kleiner en beschikt over ingebouwde foutcorrectie die de betrouwbaarheid vergroot.
  • .

Ja, dat kan. Je bepaalt zelf of je extra gegevens wilt opnemen en wilt communiceren met de consument. Wanneer je alleen een GTIN in de QR-code opneemt, kun je altijd eventueel later nog uitbreiden.

De streepjescode gaat plaatsmaken voor de QR-code van GS1 en gaat langzaam verdwijnen. Gemaakte afspraken zijn dat eind 2027 de QR-code van GS1 in retail gescand moet kunnen worden, waardoor de streepjescode niet meer nodig is.
Tot die tijd zullen we de streepjescode nog blijven zien en gebruiken.

Nee, de identificatie voor het product blijft gewoon dezelfde 13 cijfers die ook in een EAN13 staan. In de QR-code van GS1 past wel meer informatie, het is dus mogelijk dat er aanvullende informatie over een product scanbaar is, zo kan een serienummer of een houdbaarheidsdatum interessant zijn.

In de QR-code komen nog steeds de GS1 nummers te staan, dus daar hoef je niets apart voor aan te schaffen. Je kunt GS1 Digital Link aanmaken via MijnGS1, geheel kosteloos.

Waar de gewone QR-code maar naar één website kan verwijzen, kan de QR-code van GS1 het volgende:

  • Verwijzen naar verschillende websites en informatie.
  • De GTIN (artikelcode) opnemen én extra informatie opnemen als serienummer, batchnummer en houdbaarheidsdatum.
  • Scanbaar aan de kassa én door de consument.

Meer informatie

Een misverstand is dat er alleen voordelen voor de leverancier zijn. Retailers kunnen namelijk straks de QR-code aan de kassa scannen, informatie eruit halen die belangrijk is om af te rekenen en ook eigen informatie geven.

Met je eigen retailers app (bijvoorbeeld de AH app) bepaal jij welke informatie die je wilt delen met consument en ook hoe dat eruit ziet. Consumenten scannen met de retailers app diezelfde QR-code. Ook acties die je op basis van bijvoorbeeld houdbaarheidsdatum doet, heb je zelf in de hand en hoe je daar aan de kassa mee omgaat. Of denk aan service inbouwen. Met een serienummer en serienummerregistratie weet je ook als een klant terugkomt of het product wel bij jou aan de kassa verkocht is. Dit allemaal dankzij de GS1 Digital Link in de QR-code.

Retail point-of-sale (POS) moet minimaal de GTIN van een barcode kunnen verwerken. Hieronder zie je een voorbeeld van toepassingen en de aanvullende gegevens. De GS1 Digital Link URI-syntaxis is bijvoorbeeld vereist voor elk gebruik waarbij de consument betrokken is met behulp van een smartphonecamera.

Extra gegevens in de QR-code van GS1

Er zijn geen afspraken welke informatie je moet toevoegen? Als die er komen zal dit internationaal worden uitgewerkt.

In de overgangsfase kan de QR-code van GS1 naast de streepjescode komen te staan, na 2027 is er enkel nog de QR-code van GS1.

Waar komt de QR-code van GS1 te staan?

In de overgangsfase is het mogelijk om twee barcodes op je product te plaatsen. Om goede scansnelheden aan de kassa te ondersteunen geeft GS1 advies over de plaats van de twee barcodes ten opzichte van elkaar:

Afstand QR-code en streepjescode

Als de QR-code van GS1 als enige barcode op je product staat, dan moet in ieder geval de GS1 artikelcode (de GTIN) bij de barcode staan. Als de QR-code van GS1 naast een EAN13 staat op de verpakking is dat niet nodig, onder de EAN13 staat de GTIN al weergegeven.

De QR code van GS1 kan (straks) afrekenen bij de kassa en meerdere use cases van merkhouders ondersteunen. Hierdoor zijn meerdere QR-codes niet nodig, de QR-code van GS1 is de alles in-één-code. Ook voor de invulling van bijvoorbeeld wetgeving denkt GS1 mee op internationaal vlak zoals het Digital Product Passport (DPP).

Het is in ieders belang om niet meerdere barcodes op je product te plaatsen en dus ook niet nodig. Er wordt internationaal aan gewerkt om hier afspraken over te maken.