Tuincentrum Osdorp boekt flinke online groei met GS1 datapool

Gepubliceerd op 10-9-2021

Tuincentrum Osdorp boekt flinke online groei met GS1 datapool - Tuincentrum Osdorp boekt flinke online groei met GS1 datapool (2)

Het coronavirus heeft de e-commerce-omzet in elke retailsector een geweldige boost gegeven. Tuincentrum Osdorp heeft razendsnel hun webshop uitgebreid met duizenden nieuwe producten. Een steeds groter deel van de daarvoor benodigde productdata komt uit de GS1 datapool.

"Het handmatig invoeren daarvan in het content management systeem is niet meer te doen", aldus systeembeheerder Hans Schaafsma. "Ons assortiment kent een grote dynamiek. Elk jaar wordt zo'n 20 procent van de artikelen vernieuwd", vult Bram van Dijk, contenbeheerder aan. Toen Tuincentrum Osdorp vorig jaar de omzet zag verschuiven van de winkel naar de webshop, besloot het familiebedrijf volop in te zetten op het online kanaal. De twee fulltime contentbeheerders hebben het online assortiment in korte tijd met bijna 15.000 artikelen uitgebreid. Op dit moment staan maar liefst 25.000 artikelen online.

Het succes is groot. Het aantal webshoporders is vorig jaar meer dan verdubbeld. Dit jaar zit het tuincentrum uit Amsterdam alweer op een plus van veertig procent. “En die orders komen niet alleen uit de regio, maar uit heel Nederland en daarbuiten”, vertelt Hans Schaafsma.

Handmatig invoeren van productdata is niet meer te doen

Toen Schaafsma vorig jaar hoorde over de datapool van GS1 Nederland, hoefde hij niet lang na te denken. De automatische koppeling met de datapool maakt het een stuk gemakkelijker om de webshop te vullen met nieuwe artikelen. “Wij houden van data. Goede productdata en productafbeeldingen zijn online van groot belang. Het alternatief is dat leveranciers ons data en afbeeldingen sturen via Excel en WeTransfer. Maar het handmatig invoeren daarvan in het content management systeem is niet meer te doen.”

Zelf gebouwd PIM-systeem

Een belangrijke succesfactor is het zelf gebouwde productinformatie management systeem (PIM). De productdata uit de datapool belandt eerst in het PIM. Na een controleslag staan de juiste specificaties, kleuren, formaten en afbeeldingen meteen online. “Daarbij houdt het PIM rekening met onze voorkeuren. Als een dataveld leeg is, wordt dat automatisch gevuld met data uit de datapool.”

Elk jaar wordt zo’n 20 procent van de artikelen vernieuwd

Het assortiment van Tuincentrum Osdorp kent een grote dynamiek. Elk jaar wordt zo’n 20 procent van de artikelen vernieuwd. Bovendien: in elk seizoen zijn het weer andere artikelen die de boventoon voeren. Aansluiting op de datapool biedt dan grote voordelen. “Wij zijn nu alweer bezig met het kerstseizoen. Alle productdata staan klaar. Zodra die producten op voorraad liggen, kunnen we ze meteen online zetten”, vertelt Bram van Dijk, contentbeheerder bij Tuincentrum Osdorp.

Eenduidige info in winkel en webshop

Het tuincentrum gebruikt de datapool niet alleen voor het vullen van de webshop, maar ook voor het maken van het reclamemateriaal in de winkel. Het reclamesysteem dat daarvoor wordt gebruikt, is eveneens gekoppeld aan het PIM. Van Dijk: “Dat zorgt ervoor dat informatie op onze reclameborden eenduidig is en in overeenstemming is met de data in onze webshop. Daarnaast willen we ook ons ERP-systeem koppelen aan het PIM. Ook dat systeem moeten we voeden met productdata. Die zijn nodig voor inkoop, voorraadbeheer en het afrekenen aan de kassa."

Als andere tuincentra ook actief gebruik gaan maken van de datapool

Op dit moment ontvangt Tuincentrum Osdorp nog maar een beperkt deel van alle productdata via de GS1 datapool. Dat ligt volgens Schaafsma niet alleen aan de leveranciers, maar ook aan de andere tuincentra. “Op dit moment zijn wij het enige tuincentrum in Nederland dat actief gebruik maakt van de datapool. Leveranciers gaan alleen tijd en geld steken in aansluiting op de datapool als meer afnemers daarvan gebruik gaan maken. Pas als dit de standaard wordt voor het delen van data in de hele sector, levert hen dat voordeel op.”

'Leveranciers gaan alleen tijd en geld steken in aansluiting op de datapool als meer afnemers daarvan gebruik gaan maken'

Gezamenlijke commitment met statement: Retailers kunnen het niet alleen

Naast Tuincentrum Osdorp hebben BTC-Retail, GRS, IJsvogel Retail, Intratuin, Prickels, Ranzijn, Vijver- en Tuincentrum Pelckmans en Warentuin hun gezamenlijke commitment afgegeven om de GS1 datapool te gebruiken om goede productdata van hun leveranciers te ontvangen. Daarmee laat de hele sector zien dat het belang groot is en dat retailers het niet alleen kunnen. De retailers zijn inmiddels volop bezig met de voorbereidingen om data uit de GS1 datapool te kunnen ontvangen.

Klaar voor GS1 prijsbericht

Terwijl het overgrote deel van de tuincentra nog aan de slag moet met GS1 datapool, heeft Tuincentrum Osdorp alweer de volgende stap gezet: de adoptie van het GS1 prijsbericht. De technologie is gereed en getest, maar nog niet in gebruik. “De leveranciers zijn nog niet zover”, weet Schaafsma. “Het is de bedoeling is dat zij het prijsbericht gaan gebruiken om onder meer inkoopprijzen te publiceren aan GRS Retail, de inkooporganisatie waarbij wij zijn aangesloten. Via GRS Retail ontvangen wij die data dan weer in het PIM. Als dat proces eenmaal is geautomatiseerd, kost het leveranciers vrijwel geen tijd meer om prijswijzigingen te communiceren.”

Ook management ziet het nut

Omdat ons bedrijf weinig managementlagen en korte lijnen heeft kunnen we snel beslissingen nemen. Wat daarnaast helpt, is dat het managementteam het belang inziet van data. Hoe meer productdata we automatisch ontvangen, hoe meer artikelen we in onze webshop kunnen opnemen. Het afgelopen jaar heeft duidelijk gemaakt dat tuincentra zonder webshop het veel moeilijker hebben”, aldus Schaafsma.

Veel meer grip op data

Bedrijven die nog moeten starten met GS1 datapool, doen er goed aan om eerst een goed PIM te implementeren. Een dergelijk systeem is volgens Schaafsma en Van Dijk onmisbaar om de stroom productdata binnen te halen, te controleren en vervolgens in goede banen te leiden. “Met het PIM hebben we nu veel meer grip op de data. We zien meteen welke datavelden wel en niet zijn ingevuld zonder dat we elk artikel apart moeten controleren”, verklaart Van Dijk. Schaafsma vult aan: “In het PIM staan wel 80.000 artikelen, veel meer dan onze webshop aanbiedt. Met het PIM kunnen we nauwkeurig filteren welke productdata richting webshop moeten en welke richting ERP-systeem.”

Daarna is het volgens Schaafsma gewoon een kwestie van starten. Maak een koppeling van het PIM naar de datapool en start met de eerste producten van de eerste leverancier. “De implementatie ging in ons geval erg soepel. Wat heeft geholpen, is dat het PIM volledig op maat is gemaakt. Dat was een forse investering, maar dat verdienen we ruimschoots terug met alle tijd die we besparen. Bovendien: zonder deze investering hadden we nooit zo snel onze webshop kunnen uitbreiden.”

X