26-9-2019

Adidas in de startblokken voor RFID in Europa

In de Russische en Amerikaanse adidas-winkels zijn alle producten al voorzien van RFID-tags. In Europa signaleert adidas eveneens een groeiende belangstelling voor deze technologie.

Adidas in de startblokken voor RFID in Europa - Adidas In De Startblokken Voor RFID In Europa

Als het kantelpunt bereikt is, zal het sportmerk ook hier in Nederland RFID gaan inzetten. Daarbij worden de tags zoveel mogelijk in de fabrieken aangebracht.

De levertijd van een online besteld paar sneakers bedroeg in Rusland nog niet zo lang geleden drie dagen. Reden: de grote afstanden in dit immense land. Met de introductie van 'ship from store' slaagde adidas erin de levertijd te verkorten tot één dag. Online klanten ontvangen hun order nu vanuit de dichtstbijzijnde adidas-winkel.

Winkelvoorraad online zichtbaar

De ommekeer in Rusland volgde na de introductie van RFID-technologie. Door alle artikelen te voorzien van RFID-tags, kon de winkelvoorraad online zichtbaar worden gemaakt. Dat leverde niet alleen een verbetering van de service op, maar ook extra omzet. Want wat bleek na analyse van de data? Door de levertijd met twee dagen te reduceren, verkocht adidas opeens geen 30 procent, maar 50 procent van alle verzonden artikelen. Of anders gezegd: het aantal retouren daalde met maar liefst twintig procent.

Zoveel mogelijk taggen in fabrieken

Behalve in Rusland zijn inmiddels ook de adidas-winkels in de Verenigde Staten voorzien van RFID-technologie. Daarnaast levert adidas ook producten met RFID-tags aan klanten uit het groothandelskanaal in deze landen, evenals aan enkele specifieke Europese retailers met alleen direct shipments. De tags op die producten worden zoveel mogelijk in de fabrieken aangebracht. Die methode geniet de voorkeur. En alleen bij hoge uitzondering worden in distributiecentra tags aangebracht. Vanuit operationeel en financieel oogpunt is dat op grote schaal niet te doen, stelt adidas.

Hoe worden de tags op de producten aangebracht? Als het om kleding gaat, gebruikt adidas twee methoden: het innaaien van tags en het bevestigen van hangende tags. Welke keuze het sportmerk maakt, hangt af van de kosten, de volwassenheid van de markt en de ‘use’-cases in specifieke markten. Of bij schoenen de tags links of rechts worden aangebracht, hangt af van meerdere criteria. Denk onder meer aan de inrichting en complexiteit van bestaande processen in distributiecentra en winkels.

RFID: eerst de eigen winkels

Ook in Nederland groeit de vraag van retailers naar producten met RFID-tags. Het besluit om alle producten in Europa standaard van tags te voorzien, is door adidas nog niet genomen. Als zij hier aan de slag gaat met RFID, zal die technologie altijd als eerste worden uitgerold naar de eigen winkels. Maar of dat gebeurt, hangt af van de vraag van de groothandelsklanten. Er moet een bepaald kantelpunt worden bereikt voordat RFID op grote schaal kan worden ingevoerd.

Of het taggen van producten in Europa een zinvolle investering is, wordt bepaald door de ‘return on investment’. Verschillende factoren kunnen die positief beïnvloeden, zoals de verbetering van de voorraadbetrouwbaarheid en de beschikbaarheid op de winkelvloer. Daarnaast kijkt adidas naar de investeringskosten en de operationele kosten: wat kost het om een paar sneakers van een tag te voorzien? Op basis van de eigen prioriteiten en van de vraag uit de markt kijkt adidas welke markten na Rusland en de Verenigde Staten als eerste in aanmerking komen voor het taggen van alle producten.

GS1 is dé industriestandaard

Bij de keuzes die adidas maakt, zijn de GS1 standaarden van groot belang. Adidas: “Standaardisatie is het belangrijkste aspect in de samenwerking met GS1 op het gebied van RFID. Dat betekent dat alle merken dezelfde industriestandaard gebruiken.”

In navolging van de mode kiezen steeds meer bedrijven in de sportretail voor RFID om adequaat te kunnen inspelen op de vraag van klanten. Sportleveranciers moeten aan de slag met aanbrengen RFID-tags, zo bleek eerder uit een nieuwsbericht. Inmiddels zijn verschillende bedrijven al aan de slag met RFID, o.a. Asics, Daka, Intersport, Foot Locker, Nike, Perry Sport, Sport2000 en stichd.