16-6-2021

Zes keer meer grip op supply chain met RFID

Als je kijkt naar je processen wil je 'perfecte orders', minder faalkosten en meer tevreden klanten. RFID kan in de supply chain processen efficiënter en betrouwbaarder maken. De gratis GS1 whitepaper ‘RFID voor een efficiënte en transparante supply chain’ geeft inzicht in waar en hoe die winst te behalen valt in de modeketen.

Zes keer meer grip op supply chain met RFID - Zes keer meer grip op supply chain met RFID (1) (1)

Nu steeds meer mode- en sportbedrijven RFID-technologie gebruiken, wordt de toegevoegde waarde ook steeds duidelijker. Het efficiënt en betrouwbaar ontvangen van goederen, orderpicken, verpakken en verzenden van items zijn de belangrijkste processen waar met RFID winst te behalen valt: vooral in besparing van kosten en een betere leverperformance. Iets waar ook verschillende andere sectoren van zouden kunnen profiteren.

Wat levert RFID op in de supply chain?

Radio Frequency Identification krijgt steeds meer voet aan de grond, ook op het gebied van logistiek. Zo kunnen bedrijven hun operationele efficiëntie verbeteren door meer zichtbaarheid en betere samenwerking. Ook weten zij inkomende goederen processen beter te stroomlijnen, optimaliseren ze de controle over hun voorraad en verbeteren ze outboundprocessen.

Zes winstpunten door het gebruik van RFID:

  • Van 10% steekproefsgewijs inboundcontrole naar 100% controle in dezelfde tijd
  • 5-10% productiviteitsverbetering bij het orderpicken
  • 3-7 seconden sneller items verpakken aan e-commerce paktafels
  • 60% productiviteitsverbetering bij cycle counting met betere betrouwbaarheid
  • 99,9% betrouwbare leveringen aan klanten
  • 100% itemtransparantie door scaninformatie uit de hele supply chain

Met RFID is het mogelijk om producten in de supply chain te volgen. Bij het verlaten van de fabriek en bij binnenkomst in of het verlaten van het distributiecentrum op weg naar de winkel. RFID kan op alle momenten in de supply chain processen efficiënter en betrouwbaarder maken. Het zorgt voor transparantie en de kosten gaan omlaag terwijl de performance verbetert. In de kern gaat het over betrouwbare en snelle identificatie van individuele producten en welke data je wanneer in je supply chain eraan koppelt.

‘Het gebruik van RFID is allang geen twijfelgevalletje meer’

Binnen GS1 is een groep mode- en sportbedrijven actief die ervaring heeft met RFID: de expertgroep RFID in de mode. Zij delen hun praktijkkennis met andere (nieuwe) gebruikers en laten zien wat de inzet van RFID voor hen betekent. Een greep uit hun ervaringen op het gebied van logistieke toepassingen:

Wolkyshop: “Wij gebruiken RFID in ons distributiecentrum bij de goederenontvangst en het retourproces van e-commerceorders. We besparen daarmee tijd en dus kosten omdat de verwerking sneller gaat. Maar ook de doorlooptijd om de goederen weer beschikbaar te maken voor verkoop is nu gemiddeld 8 uur minder. En dat levert weer tevreden klanten op!”

State of Art: “Door het gebruik van RFID is de voorraadnauwkeurigheid in het magazijn gestegen naar maar liefst 98 procent. De reden is de invoering van cycle counting. Met grote regelmaat lopen onze medewerkers met een RFID-scanner door het magazijn om de voorraad te inventariseren.”

Decathlon: “De verpakkingen en de producten worden via scantunnels gelezen en aan elkaar gekoppeld. Zo weten we 100% zeker dat we de goede zending naar de winkel sturen. Want een accurate voorraad is cruciaal voor goede omnichannelverkoop.”

Wie wil er nu geen efficiëntere en betrouwbaardere supply chain?

Loek Boortman, CTO GS1 Nederland en mede-oprichter van de expertgroep: “Een business case dient om een investeringsbeslissing te onderbouwen. Hoe beter je je plan kunt staven met succes, hoe meer kans op financiering. En het gebruik van RFID is allang geen twijfelgevalletje meer, sterker nog het is inmiddels een ‘no-brainer’. Dat zien we keer op keer terug als bedrijven hun ervaringen delen. En die kennis en ervaring hebben we samen met Mieloo & Alexander gebundeld in de whitepaper ‘RFID voor een efficiënte en transparante supply chain’.”