De juiste productdata voor logistiek en consument

Adobestock 214138508

In de huidige omnichannel retailwereld is het gestandaardiseerd delen van productdata en digitale bestanden - zoals afbeeldingen - belangrijker dan ooit.

Het juiste product, op het juiste moment op de juiste plaats

Goede productdata helpt om de juiste producten aan te kunnen bieden: online en in de winkel. Het helpt de consument bij het maken van de juiste keuze. En productdata zijn minstens zo belangrijk om administratieve en logistieke processen - van bestellen, leveren tot factureren - goed te laten verlopen. 

Afbeeldingen en digital assets onlosmakelijk verbonden met productdata

Retailers vragen al aan hun leveranciers om minstens één foto met hun te delen via de datapool. Ze stimuleren ook om andere soorten digitale bestanden - zoals veiligheidsinformatiebladen en gebruiksinstructies - toe te voegen aan productdata in de GS1 datapool.

De 'single source of truth' voor de hele sector

De meeste retailers en leveranciers uit de doe-het-zelf zijn aangesloten op de GS1 datapool. En retailers uit de tuin en dier hebben ook hun commitment uitgesproken om de datapool te gebruiken. Zo worden we dé meest waardevolle bron voor alle soorten productdata.

Meer productgroepen én meer data 

Samen met retailers en leveranciers kijken we naar welke data er nog meer gedeeld moet worden, bijvoorbeeld voor ecommerce of om te voldoen aan wetgeving. Maar we kijken ook hoe we het datamodel geschikt kunnen maken om data van nog meer producten te delen, zoals decoratieartikelen.

Kwaliteit van data moet beter

Alleen als data correct, compleet en up to date zijn dragen ze bij aan het goed informeren van consumenten, efficiënte processen en het voldoen aan wetgeving. Helaas zien we dat veel productdata in de GS1 datapool nog niet correct en compleet genoeg zijn gevuld.  

  • Wij gaan samen met retailers en leveranciers ervoor zorgen dat de vulgraad van data voor verplichte velden 100% wordt en dat die data juist zijn.
  • Ook streven we naar het beter vullen van relevante optionele velden: want hoe meer informatie, hoe beter consumenten geïnformeerd kunnen worden.
  • En we gaan nieuwe validaties in het systeem toevoegen.