Adobestock 508386888

GS1 lanceert partnerprogramma: Samen bouwen aan een toekomstbestendige keten

Hoe laat je zoveel mogelijk bedrijven profiteren van de beschikbare standaarden voor productdata? GS1 Nederland heeft het antwoord gevonden in een nieuw partnerprogramma voor alle partijen die het bedrijfsleven ondersteunen met oplossingen voor data-uitwisseling. Partnermanager Tom Oudhuis van GS1 Nederland: “We hebben deze partners niet alleen hard nodig om de markt te overtuigen van de toegevoegde waarde van onze standaarden, maar ook om de standaarden goed te kunnen gebruiken.” 

Van duurzaamheidsrapportage (CSRD) tot ontbossingsverordening (EUDR) en van Digital Product Passport (DPP) tot verpakkingsrichtlijn (PPWR): er komt op bedrijven een stortvloed aan wet- en regelgeving af. Die dwingt hen om nog veel meer productdata vast te leggen en met hun ketenpartners te delen. De standaarden van GS1 maken dat een stuk eenvoudiger, sneller en efficiënter. Maar hoe bereik je de eindgebruikers die ze moeten inzetten? GS1 ontwikkelt en onderhoudt als not-for-profit organisatie samen met bedrijven standaarden, maar maakt geen concrete toepassingen voor eindgebruikers.

Met een nieuw partnerprogramma wil GS1 het gebruik van standaarden in het bedrijfsleven bevorderen én verbeteren. “Als GS1 zullen we veel meer naar buiten moeten treden om de markt te laten weten welke oplossingen wij bieden voor alle veranderingen en uitdagingen waar bedrijven voor staan. Dat kunnen wij niet alleen, daar hebben wij partners voor nodig”, vertelt Tom Oudhuis. Hij is in januari van dit jaar gestart als partnermanager bij GS1 Nederland om het partnerprogramma te lanceren. 

Wat je als partner ontwikkelt, maakt het verschil voor je klanten. Jij helpt hen om efficiënter te werken, sneller te groeien en betrouwbaarder te leveren en zorgt ervoor dat zij hun klanten (de eindgebruiker) weer beter kunnen bedienen.

Tom Oudhuis - Tom

Tom Oudhuis

Partnermanager

Van hardwareleverancier tot adviesbureaus

In aanmerking komen softwareleveranciers die een productinformatiemanagement- (PIM) of point-of-sale-oplossing (POS) leveren, systeemintegratoren die koppelingen bouwen en adviesbureaus die over specifieke domeinkennis beschikken. Dat zijn allemaal partijen die de standaarden in hun oplossingen kunnen inbouwen of daarover kunnen adviseren. “Maar denk ook aan producenten van hardware voor het printen of scannen van de nieuwe QR Code powered by GS1. Of van de weegschalen in supermarkten die straks het gewicht en de prijs op een label met QR-code moeten afdrukken.”

Naast de leveranciers van software, hardware en services denkt Oudhuis ook aan minder voor de hand liggende partijen. “Dat zijn bijvoorbeeld partijen die voor eindgebruikers loyaliteitsprogramma’s ontwikkelen of verpakkingen ontwerpen waarbij QR-codes een belangrijke rol spelen. Nu genereren die vaak hun eigen QR-codes, maar de QR Code powered by GS1 biedt veel meer mogelijkheden. Door bijvoorbeeld locatiecodes (Global Location Numbers) daaraan te koppelen, kunnen ze consumenten laten zien waar een product vandaan komt.”

Keuze uit basis- of premiumpakket

Bij vorige organisaties heeft Oudhuis niets anders gedaan dan partnerprogramma’s opzetten. Hier heeft hij bovendien met eigen ogen gezien hoe gebrekkig de data-uitwisseling in veel ketens verloopt. Informatie die de ene partij in een pdf-document stopt, wordt door de volgende partij met data-capturetechnologieën weer uitgelezen. “Ik had tot dat moment nog niet van GS1 gehoord, maar ben onder de indruk geraakt van de standaarden die wij hebben ontwikkeld voor het delen van productdata. Door betere samenwerking met partners kunnen we die standaarden nog beter op de kaart zetten. Daarmee creëren we een win-win-win-situatie met een win voor GS1, voor de partner en uiteindelijk voor de eindgebruiker.”

Bedrijven die partner van GS1 willen worden, kunnen kiezen uit twee pakketten. Wie kiest voor het basispakket, krijgt een training over de GS1 standaarden en toegang tot de online leeromgeving met honderden uren aan instructievideo’s. Zij mogen het partnerlogo van GS1 hanteren en worden opgenomen in de vernieuwde partner finder op de website van GS1. “Met de premiumpartners gaan we daarnaast intensief samenwerken. Denk aan het samen organiseren van evenementen of het meegaan naar klantgesprekken, waarbij wij het onafhankelijke verhaal over wet- en regelgeving en het belang van standaarden kunnen vertellen.”

Nieuwe markten aanboren

Naast partners die zich bezighouden met codering en productdata is het GS1 partnerprogramma gericht op drie thema’s: QR code powered by GS1, duurzaamheid en het Digital Product Passport. “Voor elk thema zijn we op zoek naar de 20 procent partners waarmee we 80 procent van de deelnemers kunnen bereiken”, legt Oudhuis uit. “Bij de QR-code mikken we op de genoemde soft- en hardwareleveranciers. Voor het Digital Product Passport en andere duurzaamheidsoplossingen zien we nu heel veel software vendoren met oplossingen.”

Eerste partners al aan boord

Het partnerprogramma is met een kick-off op 18 maart van start gegaan. De eerste partners hebben zich al aangemeld. “Alle bestaande partners kunnen dit jaar nog overstappen naar het nieuwe programma en daarmee profiteren van alle bijbehorende voordelen”, legt Oudhuis uit. “Daarnaast hoop ik dat veel nieuwe partners zullen aanhaken. Ik weet uit eigen ervaring dat lang niet alle IT-partijen bekend zijn met de standaarden van GS1. Met als gevaar dat ze het wiel opnieuw uitvinden en dat kan leiden tot fragmentatie en veel onduidelijkheid in de markt. Ik denk dat de internationale standaarden van GS1 een enorme kans bieden voor IT-partijen. Door die te omarmen, kunnen zij hun mensen en middelen efficiënter inzetten en compleet nieuwe markten aanboren.”