Bereik je klant beter en verbeter het GS1 datamodel

Kunt u bepaalde waardes niet (goed) vullen en/of mist u attributen in de datapool? Dan kunt u een verzoek indienen voor een update van het datamodel. Want ook u bepaalt mee over welke productdata in de sector wordt uitgewisseld. 

Er komen steeds meer productgroepen bij en voor webshops is ook steeds meer data nodig. Vier keer per jaar is er daarom een update (release) van het datamodel voor de GS1 datapool in de Benelux. Wijzigingen kunnen voorkomen uit een wijziging in de internationale standaard, maar ook bedrijven die data aanleveren of ontvangen kunnen een aanvraag voor een wijziging indienen.

Aanpassen aan de wensen van retailers, leveranciers én natuurlijk de consument

Een wijzigingsverzoek kan over de meest uiteenlopende zaken gaan: van de toevoeging van een waarde in een codelijst, het verplicht maken van optionele velden (of vice versa) of de toevoeging van nieuwe velden. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een veld voor het vastleggen van de keurmerken voor duurzaam hout (FSC of PEFC). Ook complexere verzoeken, zoals het aanvragen van een nieuwe productcategorie (‘brick’) of veranderingen van definities zijn mogelijk.

Dierbenodigdheden, seizoensdecoratie en potterie

De tuin- en diersector is volop bezig met de GS1 datapool. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat alle data die wordt gedeeld en die in het datamodel staat aansluit bij de informatiebehoefte van tuinretailers, leveranciers én de consument. Bedrijven als GRS, Intratuin, IJsvogel Retail, Edelman, Keamingk en Malanico hebben daarom samen met GS1 de data voor de belangrijke productgroepen dierbenodigheden, seizoensdecoratie en potterie bekeken. De voorgestelde wijzigingen voor het datamodel zijn vervolgens in de GS1 datapool doorgevoerd. De komende periode gaan wij aan de slag met andere groepen.

De ambitie bij het indienen van een wijzigingsverzoek zou moeten zijn: hoe kan ik de ervaring van de consument verbeteren? Als je als leverancier een nieuw product lanceert, denk dan vooraf goed na over welk verhaal je aan je klanten wilt vertellen op een website. Welke filters zal de consument gebruiken om bij het product te komen? Dan is het bijvoorbeeld belangrijk om bij een elektrische terrasverwarmer aan te geven in welke energieklasse het is ingedeeld.

Zorg dat het datamodel ook aan uw wensen voldoet

Het goed definiëren van benodigde data en vervolgens het goed invullen leidt doorgaans tot een betere conversie. Mensen shoppen meer dan ooit online en willen via de online kanalen zo precies mogelijk weten wat ze bestellen. Een goed datamodel draagt daar in belangrijke mate aan bij. Een wijzigingsverzoek helpt je je klant beter te bereiken.

Het aanvragen van een wijziging is vrij makkelijk en levert het veel op.