25-3-2021

Optimale conversie realiseren met productdata in tuinretail

Consumenten combineren shoppen in fysieke winkels steeds vaker met online. Hoe realiseer je een optimale conversie? Wat is daarvoor nodig? Welke rol speelt klantspecifieke productinformatie?

Optimale conversie realiseren met productdata in tuinretail - GS1 In Shopping Tommorow Optimale Conversie Realiseren Met Productdata In Tuinretail (1) (1)

Om daar antwoord op te geven start GS1 met Tuinbranche Nederland, ConnectingTheDots en bedrijven uit de sector binnen ShoppingTomorrow de expertgroep Data-driven Product Experience in Garden Retail. Door alle coronabeperkingen voor de fysieke winkel nam het online winkelen - toch al bezig aan een opmars - verder toe. Digitalisering is van levensbelang geworden voor bedrijven in de sector.

Productdata om consumenten te informeren, inspireren en adviseren

De tuinwinkels van de toekomst worden steeds meer een plek voor beleving, storytelling en interactie, met het doel om de consument te inspireren, adviseren en te laten kopen. Zowel de productinformatie als de positie in het schap zijn hierbij cruciaal. Bij online winkelen is dit niet anders. En door de verschuiving van offline naar online wordt het digitale schap steeds belangrijker.

Consumenten hebben in het afgelopen jaar het gemak van online winkelen nog beter leren kennen en waarderen. Maar mist de klant informatie of is het product niet goed zichtbaar op categoriepagina’s of in zoekresultaten dan ben je hem kwijt. Voor de retailer is het dus van belang dat alle kanalen kunnen beschikken over klantspecifieke productinformatie om de omnichannelconversie (online & offline) te verhogen.

Datagedreven productervaring in de tuinbranche

Tuinbranche Nederland, GS1 Nederland en ConnectingTheDots gaan samen met ruim 20 bedrijven in de expertgroep Data-driven Product Experience in Garden Retail uitzoeken hoe je een optimale conversie realiseert op basis van productinformatie.

Frank van der Heide, Directeur van Tuinbranche Nederland: “De invloed van online oriëntatie en online aankopen neemt in sneltreinvaart toe. De komst van het coronavirus laat zien dat trends als online, duurzaamheid en bijvoorbeeld lokaal winkelen nog belangrijker worden”. Marc Luning, commercieel manager van Tuinbranche Nederland vult aan: “Wat doet dit alles met het winkelgedrag in de tuinbranche? Wie zijn de tuinconsumenten en hoe ziet hun klantreis eruit; hoe shoppen ze on- en offline? Dat gaan we onderzoeken met het customer journey-onderzoek van GfK als startpunt.”

Marco van der Lee, sectormanager doe-het-zelf, tuin en dier van GS1 Nederland: “Hoe krijg je grip op productdata? Hoe kun je online informatie snel verrijken met allerlei producteigenschappen en afbeeldingen. Want één ding is zeker: als bedrijf moet je steeds meer gedetailleerde productinformatie met consumenten delen. Wanneer je data opslaat en deelt in losse gegevenssilo’s mis je kansen. Het wordt daarom steeds crucialer data centraal te beheren: één datawaarheid. Hoe organiseer je dit goed binnen je eigen bedrijf en in de keten?”

Max Schrevelius, Sales Director van ConnectingTheDots: “Optimale productinformatie zorgt ervoor dat producten gevonden worden, klanten de juiste productselectie kunnen maken en gemotiveerd kunnen worden om over te gaan tot aankoop. Hoe bereik je verschillende klanten met je productinformatie het beste? Moet je daarvoor je productinformatie optimaliseren? Liggen er kansen door verschillende klanten anders aan te spreken? We gaan werken aan een antwoord op die vragen.”

Onderzoek expertgroep Data-driven Product Experience in Garden Retail

De expertgroep Data-driven Product Experience in Garden Retail van ShoppingTomorrow gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe realiseer je optimale conversie door middel van klantspecifieke productinformatie in de Garden Retail? Tuinbranche Nederland is voorzitter van de expertgroep en de hosts zijn GS1 Nederland en ConnectingTheDots. De resultaten worden 28 oktober tijdens het Shopping Today event gepresenteerd.

Onder andere de volgende bedrijven leveren hun expertise in de groep: bol.com, BijSTOX, ECOstyle, Elho, Edelman, FutureXL, Garden Connect, GRS, Intergamma, Makita, Kaemingk, Kekkilä, Outdoor Life Group, PickaBrain, PIMvendors.com, Pokon Naturado, Prins Petfood, Tuincentrum Osdorp, Warenhuis.nl, Welkoop en 123BigBags.