Eén QR-code op de verpakking
GS1 ambitie 2027 - één QR-code op de verpakking - is een wereldwijd, sectorbreed initiatief binnen retail dat gericht is op de overgang van de streepjescode naar de QR Code powered by GS1, scanbaar bij kassa's uiterlijk eind 2027.
Deze overgang wordt gedreven door de groeiende vraag naar transparantie in productinformatie, traceerbaarheid en authenticatie. Van consumenten en regelgevers tot merkeigenaren en retailers, iedereen wil meer weten over de producten die ze kopen, verkopen of gebruiken. Maar de ruimte op verpakkingen is beperkt.
De QR Code powered by GS1 is door de industrie omarmd als de nieuwe standaard voor het delen van productinformatie. Zowel scanbaar met smartphones als bij het verkooppunt.
Net als bij de streepjescode wordt hierin de artikelcode (GTIN) opgenomen, maar mogelijk is ook aanvullende informatie zoals houdbaarheidsdatum, serienummer, batchnummer én meerdere webadressen.
Vele mogelijkheden met maar één QR-code op je product

Retailers geven commitment: klaar voor QR Code powered by GS1
Steeds meer retailers in Nederland committeren zich aan de deadline van eind 2027: zij zorgen ervoor dat hun kassa’s gereed zijn om de QR Code powered by GS1 te scannen. Bekijk welke retailers al hun commitment hebben gegeven.
Ook wereldwijd hebben grote spelers hun handtekening onder het Global Industry endorsement statement gezet. Ontdek de koplopers.