10-6-2021

Mocco: ‘Achter de schermen zijn barcodes verdraaid handig bij het zakendoen’

Hamamdoeken en badjassen, duurzaam en op authentieke wijze geproduceerd. Dat is waar de zussen Bianca en Sylvia van Mocco.nl voor staan. En achter de schermen zijn GS1-codes verdraaid handig bij het zakendoen.

Mocco: ‘Achter de schermen zijn barcodes verdraaid handig bij het zakendoen’ - Mocco ‘Achter De Schermen Zijn Barcodes Verdraaid Handig Bij Het Zakendoen’ Gs1

Het merk verkoopt vooral aan winkeliers in Europa, de eigen webshop en presenteert zich ook via diverse andere platformen. Instagram is inmiddels een belangrijke blikvanger als compensatie voor geannuleerde Europese vakbeurzen.

Tien jaar geleden startten de zussen een eigen bedrijf – Living2Give - én webshop. Waar in het begin woonaccessoires, decoratie en ook textiel werd verkocht, kwam er vier jaar later ‘veel meer lijn in het aanbod’. Mocco.nl, wat staat voor ‘made of cotton co.’, zag het levenslicht. Bianca: “Je kunt alleen groeien als je een duidelijke focus aanbrengt en dus hebben we dat gedaan. De liefde voor textiel kwam centraal te staan.”

Bedienen van retailklanten

Met de bedrijfsgroei die volgde ontstond ook de mogelijkheid om zelf te gaan produceren. Hoewel Mocco.nl destijds al over een eigen webshop beschikte, ligt de nadruk sindsdien zeker niet op de verkoop aan consumenten. Ze kozen zes jaar geleden voor het bedienen van retailklanten met hamamdoeken.

“De focus lag primair op het opbouwen van een trackrecord met handmatig geweven producten. Daarvoor hadden we de keuze tussen Turkije en Tunesië. Het werd het eerste land. Inmiddels hebben we goede producenten gevonden. De orders die we uitzetten gaan via onze tussenpersonen naar wevers die met weefgetouwen alles doen, tot aan het vastdraaien van de franjes, het samenvoegen en de verscheping. Onze producenten zijn ook op de hoogte welke barcodes ze op welke verpakkingen moeten plakken. Hooguit moeten we in Nederland wat ompakken.”

Bij het op orde hebben van de basis hoort ook het bedienen van retailklanten met barcodes. We willen een betrouwbare partij in de keten zijn

‘Eerlijk en integer werken verkoopt zichzelf’

De hamamdoeken en badjassen liggen bij diverse retailers, waaronder die met slechts stenen winkels en die met alleen een webshop. “Onze producten liggen zeker niet overal en we steken vooral energie in de selectie van materialen, producten en beurzen. Het eerlijk en integer werken binnen een duurzame keten verkoopt zichzelf. Als een verhaal over je product goed is en dat ook geldt voor de basis van wat je zakelijk moet regelen, dan zie je dat vanzelf terug in stijgende verkoopaantallen. Bij het op orde hebben van die basis hoort ook het bedienen van retailklanten met barcodes. We willen een betrouwbare partij in de keten zijn.”

‘Bij nieuwe producten maak je heel simpel een extra barcode aan’

Elk product heeft zijn eigen barcode, of het nu een blauwe badjas in maat XL is of een hamamdoek large in coral/grey/white/terra. Bij de zoektocht naar barcodes kwamen de zussen al snel bij GS1 uit. “Als we iets doen, willen we het goed doen en GS1 was en is de officiële partij om je EAN aan te schaffen. De start bestond uit een pakket met honderd EAN-nummers. De barcodes hebben we op stickervellen uitgeprint en op de pakketten geplakt. Eigenlijk werkt het heel eenvoudig. Twee jaar geleden, bij de lancering van de nieuwe collectie, hebben we nieuwe nummers aangemaakt. Je levert een product aan en ontvangt een code.”

Data staat niet meer in Excel, maar online

Waar de zussen in het verleden met Excel-lijsten werkten, voorzien van producten en EAN-nummers, staat deze data nu online. “Dat werkt écht een stuk eenvoudiger. Je hebt drie kleuren, drie maten en dat zijn negen producten en dus negen EAN-nummers. Hooguit moet je soms even de juiste categorie zoeken voor je de EAN en barcode kunt uitdraaien. Een product moet, althans dat vinden wij, wel een officiële barcode hebben. Het staat voor een bepaalde kwaliteitsslag.”

Je hebt drie kleuren, drie maten en dat zijn negen producten en dus negen EAN-nummers

Verdiep je goed in hoe iets werkt’

De barcode maakt duidelijk deel uit van de hoge kwaliteitsstandaard die Mocco.nl nastreeft. Duurzaamheid doet dat eveneens. Waar mogelijk wil het bedrijf met certificaten en standaarden bewijzen dat het doet wat het zegt: duurzaam opereren en lokale producenten steunen. “Maar waar dit streven in feite op neerkomt is dat je je als ondernemer wil onderscheiden, je goed moet starten. Dus moet je je verdiepen in hoe iets werkt. Codes kopen bij andere aanbieders bijvoorbeeld eenvoudig, maar werkt dat? En hoe zit dat als je internationaal wil werken? Het is onze ervaring dat als je vragen hebt, ook over zaken als btw-aangifte, je daarvoor goed op diverse ondernemersfora terecht kunt. Aarzel niet en stel je vragen. Doe je dat niet, dan word je daar toch echt een keer op afgerekend.”