17-2-2021

De klant rekent je keihard af op fouten

Verwende consumenten zijn onverbiddelijk voor online verkopers en platformen: wie niet aan hun wensen voldoet kan inpakken. Is dat een schrikbeeld? Niet echt, er liggen kansen genoeg.

De klant rekent je keihard af op fouten - De klant rekent je keihard af op fouten (2)

Alleen al door eenduidige productdata kan online sales met 5 tot 10 procent groeien. Daarbij: consumentenvertrouwen is gebaseerd op betrouwbare productinformatie. Heb je dat voor elkaar, dan kun je er als verkoper je voordeel mee doen.

Wie correcte productdata heeft, vindt tevreden consumenten op z'n pad

De overrompelende intrede van Covid-19 en daaruit voortvloeiend de lockdowns in diverse landen zorgen voor een explosie van de online verkopen. Althans, dat is wat media melden. Vermoedelijk geldt dit vooral voor webshops die online goed vindbaar zijn én de klant al langere tijd centraal hebben staan. Dat laatste is namelijk de kurk waarop webshops en online platformen drijven. Staat een klant niet centraal, dan rekent diezelfde klant je daar keihard op af.

Productdata broodrooster moet correct zijn

Maar wat betekent dat nu precies, het centraal stellen van de klant? Wie hoge hakken, broodroosters, horlogebandjes of gewoon kleding wil verkopen moet de klant op plaats één, twee én drie zetten. Praktisch kan dat maar op één manier en dat is door in je marketing een (logistiek) proces op te zetten die zorgt voor een uitmuntende service aan eindklanten. Alles, van inkoop tot aftersales, moet hierop zijn gericht. De focus zou minimaal moeten liggen op beschikbaarheid, verkrijgbaarheid product en kwaliteit. Correcte productdata die makkelijk deelbaar is, is hiervoor een keiharde voorwaarde.

De focus moet liggen op beschikbaarheid, verkrijgbaarheid product en kwaliteit

Scoren met inspelen op klantbehoefte

Wie uit wanhoop besluit om maar zoveel mogelijk data te gaan verzamelen is trouwens weinig zinvol bezig. Ondernemers moeten vooral dicht bij de klantbehoefte blijven. Koopt de klant verf, dan kun je kwasten en schuurpapier aanbieden. Systemen zien op basis van de data welke producten elkaar aanvullen. Dat levert een behoorlijke omzetplus op voor die producten. Er is ook hier uiteraard een belangrijke voorwaarde voor succes: als je de klant belooft dat hij online de voorraad per filiaal kan controleren, dan moet deze voorraad wel kloppen als de klant het artikel in de winkel komt kopen of ophalen. Betrouwbare data zijn essentieel! Dat geldt uiteraard voor zowel de voorraad in de webwinkel, als ook in je fysieke winkel.

Dynamische consumentenervaring

Overigens lijken bedrijven wel steeds meer oog te krijgen voor het belang van data. Sterker, ze besteden er (te)veel tijd aan. Dat doen ze enerzijds aan het managen van hun productdata, anderzijds aan het beschikbaar maken van productdata voor retailers, in diverse formaten. Ondernemers zouden wel meer oog mogen hebben voor de al beschikbare data. Immers, heel veel productinformatie is al beschikbaar, te controleren én te delen. Een GS1-code in een GS1 Digital Link volstaan. GS1 Digital Link is een webgebaseerde structuurstandaard waarmee GS1 barcodes ook online zijn te gebruiken. Daarmee is productinformatie online veel beter zichtbaar, inclusief de productfoto’s. Met één code kunnen bijvoorbeeld retailers een dynamische consumentenervaring bieden. Voor aanbiedingen, stijladvies, video’s, loyaliteitsprogramma’s, het bestellen van artikelen, het delen op social media en nog veel meer.

Beleving bij de verkoop van een horlogebandje gemaakt van gerecycled oceaan plastic? Alleen met accurate én eenvoudig deelbare productinformatie

Boost online verkopen

McKinsey becijferde wat eenduidige productdata betekent voor een omnichannelervaring. Online verkopen kunnen door verbeterde zoekbaarheid toenemen met 5 tot 10 procent. Sales stijgt met 2 tot 3 procent door betere personalisatiemogelijkheden en het aantal retourzendingen neemt af met 5 tot 10 procent. Tel uit je winst!

De mondige consument rekent ondernemers keihard af op de fouten die ze maken. Maar waarom zouden ondernemers van deze uitdaging geen voordeel maken? Wie beschikt over accurate productdata, de logistieke keten op orde heeft én doet wat hij belooft, zal juist tevreden consumenten op zijn pad vinden. Sterker: reizen is nu misschien niet zomaar toegestaan, als ondernemer kun je consumenten wel een optimale klantreis bieden.

Laat klanten over je product en service praten

Laat mensen kennismaken met mooie producten tot aan de aankoop en eventueel zelfs de aftersales. Deel data soepel met je handelpartners, verrijk data eventueel met aanvullende informatie en zorg ervoor dat klanten over het product en het verhaal erachter gaan praten. Bijvoorbeeld door eenvoudig een QR-code te scannen. Dat broodrooster is een uniek product, toch? Volledig milieuvriendelijk afbreekbaar. Het horlogebandje idem dito, gefabriceerd van uit de oceaan gevist plastic. De levering zoals beloofd binnen anderhalve dag in een op maat gesneden gepersonaliseerde doos. Het kan allemaal, mits de data, de koppelingen met handelpartners én de logistieke keten werken zoals aan de klant beloofd.