18-4-2019

Smit Mode: RFID helpt je voorraad up-to-date te houden

Het voorraadbeheer beter stroomlijnen: dat was de wens van Smit Mode. Dankzij RFID is dat gelukt. Algemeen directeur Sijbrand Smit en merkenleverancier Willem Bakker in gesprek over de voordelen en kansen van zo’n gedigitaliseerde keten. “In deze grote winkel zijn we binnen veertig minuten klaar met de inventarisatie.”

Smit Mode: RFID helpt je voorraad up-to-date te houden - Smit Mode RFID Helpt Je Voorraad Up To Date Te Houden

Smit Mode is een familiebedrijf dat maar liefst achttien filialen – voornamelijk in de Drechtsteden – telt en gerund wordt door acht neven en nichten. Een bedrijf dat dicht op de klant zit, waar contact op de winkelvloer hoog wordt gewaardeerd. Een multibrandstore met mooie merken die ter plekke én online worden verkocht. Zoals de shirts van R2, een label van Willem Bakker van Westbrook Fashion.

Sijbrand Smit bezocht, samen met zijn softwareleverancier, in januari 2018 een event van GS1. Hij hakte vorig jaar zomer de knoop door: de wintercollectie die voor de deur stond, werd via RFID (Radio Frequency Identification) ontvangen en gelabeld. Daar waren investeringen voor nodig: in printers, scanners, stickers en labels waarin de chips verpakt zitten. Het resultaat: prijskaartjes bij Smit Mode zijn tegenwoordig voorzien van slimme data.

Waarom juist nu RFID?

Sijbrand: “We wilden ons voorraadbeheer beter organiseren. We zijn een multibrandretailer met achttien winkels en tweehonderd leveranciers. Ons hoofdkantoor en distributiecentrum zit in Hendrik-Ido-Ambacht. Daar komt alles centraal binnen en gaan de collecties verkoopklaar naar de winkels.”

Er gaat dus niets van leveranciers rechtstreeks naar jullie winkels?

Sijbrand: “We hebben het weleens geprobeerd, met leveranciers. Het leverde zoveel handling per winkel op met afval en vervoer, controleren van gegevens, pakbonnen en aantallen. We zijn er snel vanaf gestapt. Onze winkels zijn niet heel erg groot: tussen de tweehonderd en zeshonderd vierkante meter en met bescheiden magazijnen. We kiezen dus voor RFID en centralisatie. Alles is gelabeld en geregistreerd, hangt op het juiste hangertje en is voorzien van beveiliging. We rollen de collecties zo de winkel in.”

Willem: “Werken veel leveranciers RFID-gelabeld?

Sijbrand: “Bij damesmode alleen Marc Aurel en Gerry Weber, bij heren Desoto-shirts. We hebben wel een aantal leveranciers, zoals jullie, gevraagd: als wij de stickers regelen, kunnen jullie de goederen leveren voorzien van labels? Daarmee slaan wij onze stap van prijzen over. Het sluit aan bij waar we in 2008 al mee begonnen: het koppelen van leveranciers via EDI met ons kassasysteem. Op een bepaald moment hoefden we zestig tot zeventig procent van ons volume niet meer zelf te prijzen.”

Dankzij RFID kun je ‘aan de achterkant’ een effectiever ketenproces realiseren. Wat zijn de voordelen?
Sijbrand: “We gebruiken RFID nu voor inventarisatie van voorraden in onze winkels. Elke twee weken wordt alles geregistreerd, in elke winkel. Dat gaat razendsnel. In deze grote winkel is het binnen veertig minuten gepiept.”

Waarom zo vaak?

Sijbrand: “We hebben achttien filialen en een heel open logistiek systeem. Het kan voorkomen dat een jas hier geleverd wordt, maar voor een ander filiaal bestemd is. Of een klant vraagt elders om een item dat hier hangt. Hup, daar gaat het, achterin de kofferbak. RFID maakt transparant. Je kunt snel corrigeren, je voorraad up-to date houden. Daar komt bij dat we onze winkelvoorraad ook voor de webshop gebruiken. Alle orders zijn traceerbaar.”

Je verkoopt geen nee in je webshop?

Sijbrand: “Precies. De consument is verwend, alles gaat sneller. Bovendien neemt hun oriëntatie toe. Online zie je waar jouw item hangt. Als je wilt, leggen we ’t voor je weg. Dan kun je ter plekke komen kijken of het de maat, kleur en kwaliteit is die je wenst. Klanten komen gerichter naar onze winkels. Bestellen, zorgen dat je thuis bent, retourneren: we worden er allemaal toch een beetje moe van.”

Wat is de volgende stap binnen RFID?

Sijbrand: “Logistieke snelheid. De magazijnontvangst vindt plaats op basis van een scan. Vorige week kwamen er vierhonderd broeken binnen. In een flits waren alle gegevens in onze computer ingevoerd. Alleen maken we de verdeling per winkel nu nog zelf. De volgende stap is dat er rechtstreeks aan filialen wordt geleverd, het kan dan zo de winkel in. We willen snelheid in onze keten. De tijd tussen ontvangst en verkoopklaar op de juiste plek is nu nog twee weken. Dat is zonde, in die tijd wordt er niets verkocht.”

Willem: “Wij hebben in Turkije, waar een deel van onze collectie gemaakt wordt, wat testen gedaan, maar gaan ook in ons eigen magazijn testen. Ik zie vooral logistieke voordelen. Betrouwbaarheid vanuit onze producenten, verwerken van goederen die binnenkomen in je magazijn, verschillen in paklijsten: je haalt er van alles uit. Groter is de stap om RFID op alles van R2 toe te passen. Maar het aantal klanten (vanuit leverancierskant) dat om RFID-gelabelde collecties vraagt, is op één hand te tellen. Daarmee blijft het voor ons vooralsnog een kosten-batenverhaal. Wil je het écht goed doen, dan moet je alles labelen. Je kunt het niet ‘een beetje’ doen.”

Zal de samenwerking tussen leveranciers en retailers door RFID intensiveren?

Willem: “Zeker. Nauwe samenwerking levert beiden partijen meer op. Het wordt meer onze gezamenlijke verantwoordelijkheid dat goederen die we leveren, ook goed verkocht worden. Je moet van elkaar weten hoe de cijfers eruitzien, daar kun je op sturen. Dat vereist openheid en levert een win-winsituatie op.”

Sijbrand: “Nederland heeft een uniek retaillandschap: veel ondernemers, veel merken. Om goed te presteren, altijd ‘verse collecties’ te hebben, moet je samenwerken. We moeten goede afspraken kunnen maken, elkaar vertrouwen.”