1-8-2019

PPG: ‘Werk samen met retailer en GS1’

Hoe zorg je voor betrouwbare productinformatie als leverancier in de doe-het-zelfsector? Dick Vleeschhouwer en Alexander Blömer van PPG Architectural Coatings vertellen hoe zij dit hebben aangepakt. “Ga met de retailer in gesprek, voor je je data gaat verzamelen.”

PPG: ‘Werk samen met retailer en GS1’ - PPG Werk Samen Met Retailer En GS1

Online informatie is de laatste jaren onmisbaar geworden voor de doe-het-zelf sector. Bijna elke consument zoekt eerst op internet naar producten die hij nodig heeft en waar hij die het best kan kopen. Retailers in de sector zorgen daarom dat hun websites goed op orde zijn. Daarvoor maken ze gebruik van de GS1 datapool. Leveranciers worden gevraagd hun productdata compleet en correct via de datapool aan te leveren.

Voor alle klanten gestandaardiseerd

PPG is leverancier van verf- en beitsproducten voor onder andere professionele schildersbedrijven, verfspeciaalzaken en bouwmarkten. In Nederland levert PPG onder andere verf van Sigma, Histor en Rambo, met een artikelbestand van meer dan 1.000 artikelen voor de doe-het-zelfmarkt.

Dick Vleeschhouwer, Master Data Manager Region North bij PPG: “Het datamodel van GS1 is in onze markt geaccepteerd als de standaard. Bovendien wordt de GS1 datapool zowel in Nederland als België gebruikt.” De afgelopen jaren heeft PPG flink geïnvesteerd in product information management (PIM) en heeft het de productgegevens die nodig zijn voor de GS1 datapool goed op orde kunnen brengen. Alexander Blömer, Key Account Manager voor Intergamma: “Vroeger moesten we voor elke retailklant op een klantspecifieke manier de productgegevens aanleveren; nu is dat voor alle klanten gestandaardiseerd, wat het voor een leverancier als PPG veel beter behapbaar maakt en ook minder foutgevoelig.”

Niet gevonden is niet gekocht

Blömer: “Consumenten zijn doorgaans niet dagelijks in de weer met verf. Wanneer ze met een klus starten moeten ze steeds opnieuw ontdekken welke producten er zijn en hoe ze de klus moeten uitvoeren. Dat is wezenlijk anders dan bij bijvoorbeeld levensmiddelen. Om de consument goed te kunnen helpen is het van belang dat we van al onze producten de data correct en compleet aanleveren. Steeds meer consumenten beginnen hun zoektocht naar een product namelijk online. De customer journey begint thuis op de computer of smartphone. Leveranciers moeten data correct en op een zelfde manier aanleveren, anders helpen we de consument niet in deze customer journey.” Dat onderstreept het belang van correcte, complete data, omdat websites en webshops zich baseren op die data. En: niet gevonden is niet gekocht.

"Om de consument goed te kunnen helpen is het van belang dat we van onze producten de data correct en compleet aanleveren."

Samenwerking met Intergamma

Bij de opzet van het interne PIM-systeem heeft PPG nadrukkelijk de samenwerking gezocht met Intergamma, een van de grote retailers in de sector en voorloper in het gebruik van artikeldata via de GS1 datapool. Vleeschhouwer: “Na een intensieve samenwerking van een aantal maanden is met alle feedback van beide zijden de datakwaliteit sterk verbeterd en is de koppeling met hen via de GS1 datapool succesvol gerealiseerd.”

Het gaat niet vanzelf

Duidelijk is dat ook bij PPG het implementeren van het PIM-systeem en het op orde brengen van data niet vanzelf ging. Vleeschhouwer: “Bij de opzet van ons PIM-systeem hebben we uitgebreid bekeken waar het allemaal aan zou moeten voldoen om een goede aansluiting te krijgen op de GS1 datapool, denk hierbij aan de functionaliteiten van het systeem, het gebruikersgemak en de beschikbare workflows. Dat heeft wel meer tijd gekost dan we vooraf hadden verwacht, maar nu zijn wij in staat onze artikelinformatie veel beter te beheren en te verwerken. Daardoor kunnen we nu onze klanten voorzien van artikeldata volgens de richtlijnen van het GS1 datamodel.

"Wij zij nu in staat onze artikelinformatie veel beter te beheren en te verwerken."

Voor collega-leveranciers die hun data nog op orde moeten brengen heeft Vleeschhouwer goede adviezen: “Zorg voor een goede gezamenlijke afstemming vooraf over de te delen assortimenten en de productgroepen (GS1 GPC bricks) waarin de producten worden ingedeeld. Als PPG zijn we lid van de onderhoudsgroep van GS1; we zitten daarmee dicht bij de ontwikkeling van het datamodel. Maar ook voor bedrijven die niet aan deze groep deelnemen is het belangrijk om goed samen te werken met retailers en GS1. Ga met de retailer in gesprek, zodat de juiste voorbereidingen getroffen kunnen worden voor uiteindelijke publicatie van de artikeldata.”

Blömer: “Onze afdeling datamanagement heeft rechtstreeks geschakeld met de afdeling datamanagement bij Intergamma. Ze spreken dezelfde taal, zitten samen kort op de bal en kunnen makkelijk zaken afspreken. Ik denk dat dit een grote bijdrage heeft geleverd in het bereiken van een goed resultaat.”