2-7-2019

INretail: ‘Modebranche moet werken aan goede productdata’

GS1 is gestart met de opbouw van een datapool voor de modesector: GS1 Fashion Base. Deze is in overleg met bedrijven en brancheorganisaties tot stand gekomen. Betrouwbare en toegankelijke productdata zijn voor de sector essentieel om mee te kunnen in de snel wisselende trends.

INretail: ‘Modebranche moet werken aan goede productdata’ - Modebranche Moet Werken Aan Goede Productdata

Harry Bijl van brancheorganisatie INretail, spreekt zich uit over het belang van de datapool voor de modebranche.

INretail is de brancheorganisatie voor non-foodretail, waar ook de modebranche onder valt. Harry Bijl is innovator bij INretail. “De moderetail heeft te maken met consumenten die steeds meer zelfleidend zijn in hun keuzes en voorkeuren in producten”, stelt Bijl. “Dat betekent dat retailers veel meer moeten nadenken over wat de consument kiest. De winkel moet een eigen identiteit hebben, waar de consument bewust voor kan kiezen. Als de winkel (en de ondernemer) daarin niet duidelijk is, kan de consument er ook niet voor kiezen.”

Samenwerking is geboden

Een tweede trend is dat modeondernemers steeds meer samenwerken met hun leveranciers, omdat het ‘hap-snap’ hier en daar wat inkopen geen toekomstbestendige strategie meer is. We zitten midden in de digitale transitie van ons leven. Omdat ook de modesector daardoor steeds complexer wordt is samenwerking geboden, Door de vele online keuzemogelijkheden moet de winkelier steeds kritischer worden met wie hij samenwerkt en op welke doelgroep hij zich richt. “Op wie mik je? Er zijn vijf werkende generaties en zes generaties die geld uitgeven. Het is de kunst dat je deze mensen beter begrijpt, persoonlijker kan helpen en waardevoller voor ze bent. Je moet realtime toegang hebben tot zowel deze mensen als de producten die je verkoopt. Hier komt de inzet van informatie om de hoek kijken. Marketinggoeroe Seth Godin zegt: “Vind geen klanten voor je producten, maar vind producten voor je klanten.”

"We hebben vanuit allerlei invalshoeken belang bij een compleet en correct databestand voor onze producten, voor alle partijen in de markt."

Productdata op orde

Alles draait in de komende jaren om realtime product content: “Consumenten hebben via hun mobiele telefoon permanent toegang tot productinformatie: productie, prijs, inspiratie, reviews, mogelijkheden, voorraden. Winkels moeten hun voorsprong niet verliezen. Zij moeten alle informatie ook kunnen bieden. Daarom moet alle productdata op orde zijn. De meeste winkeliers in de mode houden daar nog te weinig rekening mee bij het inkoopproces. Bij het product dat je inkoopt heb je - later in de sales - veel extra content nodig om het verhaal van het product te kunnen vertellen en om relevante producteigenschappen te kunnen weergeven. De consument moet het kunnen vinden op zijn mobiel, of samen met een verkoper kunnen bekijken op een scherm in de winkel.”

“Alles staat of valt met een zuiver databestand. We hebben vanuit allerlei invalshoeken belang bij een compleet en correct databestand voor onze producten, voor alle partijen in de markt. Het is dus zaak voor leveranciers in de modebranche om hun data op orde te krijgen. Het is in het belang van de retailer én van de producent om samen te werken en zo de correcte data voor de verkoop op peil te houden.”

Goed initiatief
“GS1 Fashion Base is daarom een zeer goed initiatief. Het is efficiënt en betrouwbaar. GS1 heeft zich door de jaren heen bewezen als een onpartijdige, vertrouwelijke organisatie. De modebranche heeft in GS1 al jaren een partner die oplossingen helpt vinden en faciliteert.”

Bijl was tien jaar geleden namens INretail betrokken bij de oprichting van het Platform Ketensamenwerking. Vanuit het Platform was INretail betrokken om voor de branche deze datapool te ontwikkelen. Dat is vooral het werk geweest van collega branchemanager Edwin Belt, die operationeel zeer is betrokken bij de GS1 mode-initiatieven.

Belangrijk om de waarde van de datapool te snappen
“Het is belangrijk dat alle leveranciers en ondernemers in de modebranche de waarde van de datapool snappen. Het is hoogtijd voor opschalen. Maar leveranciers moeten wel de tijd krijgen om die data te verbeteren en deze slag te gaan maken. Dwingen is niet gewenst, niet elke fabrikant heeft daar de ict-omgeving al voor ingericht. We zullen als branche tijdlijnen moeten uitzetten voor wánneer we wát op orde willen hebben. “Als de branche niet wendbaarder en sneller wordt, zal hun verkoopaandeel de komende jaren slinken. Efficiënt datagebruik is daarbij pure noodzaak.”