22-1-2018

Intergamma: ‘Gebrekkige informatie kost ons omzet’

Wat betekent betrouwbare productinformatie voor de doe-het-zelfsector? Waarom is het zo belangrijk en hoe gaan retailorganisaties ermee om? Ingmar Hensbergen, manager Datamanagement bij Intergamma, zet uiteen waarom goede datakwaliteit ook voor leveranciers van zeer groot belang is.

Intergamma: ‘Gebrekkige informatie kost ons omzet’ - Intergamma Gebrekkige Informatie Kost Ons Omzet

Intergamma is de organisatie achter drie grote doe-het-zelf-formules, GAMMA, KARWEI en GAMMA België. De marktleider heeft de laatste jaren fors geïnvesteerd in de geautomatiseerde verwerking van productdata. Snelle en correcte verwerking van data zijn voor de retailer van groot belang, vertelt manager Datamanagement Ingmar Hensbergen.

Waar ligt voor Intergamma het grote belang van correcte productdata?

“Wij vragen allerlei productdata op bij onze leveranciers. Bijvoorbeeld de lengte van het snoer of het wattage van een boormachine. Dat doen onze collega’s ook. Voorheen hanteerde iedere retailer zijn eigen opzet van productinformatie, in een eigen taal. Met het platform van GS1 zijn we allemaal dezelfde taal gaan spreken. Dit maakt het mogelijk om de verwerking van data te automatiseren. Zo krijgen we minder fouten, gaan snelheid en kwaliteit omhoog en is het voor de leverancier minder werk.”

Waar zit de crux als de data niet kloppen?

“Het belangrijkste van correcte data is tegenwoordig het online kanaal. Online is voor onze organisatie erg groot. We hebben inmiddels twee miljoen bezoekers op de websites van onze formules. Daar oriënteren onze klanten zich voor ze in een bouwmarkt een product kopen of wanneer ze het online bestellen. In de winkel kun je het product nog controleren, maar online ben je aangewezen op de productinformatie. Als er informatie ontbreekt, haakt de klant af.”

“Daarnaast gebruiken we productinformatie om de websites in te richten. Om op de websites te zoeken kan de consument filters gebruiken. Heeft een product verkeerde of ontbrekende informatie, dan valt het buiten het filter en zal het product niet als zoekresultaat aan de consument getoond worden. Dat kost ons en de leverancier omzet. Een incorrecte weergave is schadelijk voor ons en voor de merknaam van de leverancier. Daar valt ook het ontbreken van goede foto’s volgens GS1 richtlijnen onder.”

Gaat dit ook over kleinere producten als doosjes schroeven of blikken verf?

“Zeker, van ons hele assortiment willen we via de GS1 datapool de gegevens ontvangen, met uitzondering van maatwerkproducten. Naast verf verkopen we ook andere producten die onder de gevaarlijke stoffen vallen, waar scherpe veiligheidsregels voor gelden. De productdata moeten informatie geven over soort stof, risico’s (brandbaar, bijtend etc.), hoeveelheid en concentratie. We mogen van brandbare stoffen maar een bepaalde hoeveelheid in een bouwmarkt hebben. En voor verzending gelden eveneens regels: zuren en basen mogen niet zomaar in één pakket verzonden worden aan de consument, en vergen soms extra stickers en instructies.”

Welke doelen heeft Intergamma voor het databeheer?

“In 2017 hebben we het technisch voor elkaar gekregen om de data daadwerkelijk uit de GS1 datapool te halen. Daarvoor hebben wij onze systemen aangepast en met leveranciers getest. Sinds vorige week zijn wij met de leverancier JéWéRET als eerste operationeel gegaan. In 2018 willen we daarna veel meer leveranciers aansluiten, en gaan we met leveranciers aan de slag om de kwaliteit van de data te optimaliseren.”

“Leveranciers zou ik willen aanraden niet langer meer te wachten maar daadwerkelijk aan de slag te gaan met het vastleggen van de productinformatie. Te veel leveranciers werken nog met Excel-bestanden en hebben nog nauwelijks mensen aangenomen die die productinformatie vastleggen in systemen. Ze zijn dus eigenlijk niet goed ingericht op de online wereld van vandaag.”

“Andere retailers wil ik oproepen de krachten te bundelen in het aansporen van leveranciers. Daarnaast nodig ik hen uit om bij ons een kijkje in de keuken te nemen, om de technische en procedurele valkuilen die wij tegen zijn gekomen te vermijden. We hebben enkele maanden geïnvesteerd in de bouw en de koppeling van ons leveranciersportaal aan de datapool van GS1. Zo kunnen leveranciers hun data in de datapool van GS1 invullen, waarna het automatisch aansluit op het databestand van Intergamma. De hoeveelheid werk die de ontwikkeling daarvan een retailer kost, zou je niet moeten onderschatten.”