19-3-2018

Bouillon Brothers: Barcodes leveren schat aan verkoopdata op

Aan verse bouillon worden tal van goede eigenschappen toegeschreven. Bouillon Brothers springt daar op in en maakt hippe bouillons in drie smaken. Ze staan zelfs al bij Albert Heijn in het schap. “En de barcodes op de potten leveren ons alle belangrijke verkoopdata.”

Bouillon Brothers: Barcodes leveren schat aan verkoopdata op - Bouillon Brothers Barcodes Op Bouillon Leveren Een Schat Aan Relevante Verkoopdata

Een lekkere bouillon voor de zieke om aan te sterken, we werden allemaal groot met die wijsheid uit grootmoederstijd. Maar wie trekt er tegenwoordig nog een echte bouillon, met botten, groenten en kruiden, als er ook bouillonblokjes bestaan? Marijke de Laat geeft toe dat bouillon trekken een tijdrovend proces is, waar de meeste mensen thuis niet meer warm voor lopen. “Maar dat is nou precies wat wij wel hebben gedaan. We hebben eindeloos geëxperimenteerd tot we de allerlekkerste bouillon hadden gemaakt.”

En nu kan iedereen daarvan genieten, want Marijke en haar vriend Joris Landa brachten onlangs drie verse bouillons - in de smaken rund, kip en miso - op de markt onder de naam Bouillon Brothers. Een bijzondere tweeëneenhalf jaar ging daaraan vooraf. Marijke: “Joris werkte in een hotel, ik bij een grote telecomprovider, we wilden graag een eigen bedrijfje starten en kwamen op het idee van verse bouillon. Ik vind sport en gezondheid belangrijk, voor Joris is gastvrijheid en management belangrijk in zijn werk. Die dingen komen allemaal samen in Bouillon Brothers.”

Bouillon is ook in buitenlandse steden al herontdekt

Bouillon is hartstikke gezond, zegt Marijke. “Goed voor je haar, je nagels, je spijsvertering, sterke botten. Het zit vol proteïnen, vitaminen en is daarmee een ideale energiedrank. En we zijn niet de enigen die dat vinden. Toen we ons bedrijfje startten, bleken de goede eigenschappen van een versgetrokken bouillon ook in buitenlandse steden al herontdekt. Daar was het al een hit.”

Marijke en Joris betrokken een klein pandje in de Amsterdamse Houthavens, een plek waar mensen wonen en werken. Ze wonen er zelf vlakbij en verkopen er behalve hun bouillon ook broodjes en andere lekkere dingen om mee te lunchen en ontbijten. En natuurlijk koffie en thee. De bouillon kun je er puur drinken, maar ook laten ‘opleuken’ met allerlei toppings. Zo kun je er noodles, gehaktballetjes, kip, ei en vervolgens groenten aan laten toevoegen als taugé, wortel, prei, selderij en allerlei smaakmakers als koriander, kokosmelk, zeewier etc.

In maart kunnen we Bouillon Brothers tegenkomen in de schappen van tweehonderd Albert Heijnwinkels

Straks kan iedereen Bouillon Brothers proeven

Binnenkort komt er een tweede winkel, in de Warmoesstraat in Amsterdam. En in maart kunnen we Bouillon Brothers zelfs tegenkomen in de schappen van tweehonderd Albert Heijnwinkels in Nederland. Dat komt zo: “Een vriend zei dat we mee moesten doen met een productpitch bij Albert Heijn. Het leek ons nog wat vroeg, we hadden nog niet eens een verpakking, maar hebben ons toch ingeschreven. We vertelden er ons verhaal en lieten de bouillons proeven en tot onze verbazing werden we een van de winnaars. Tussen kerst en oud en nieuw mochten we als pilot al tijdelijk in het schap, een geweldig platform om ons product te promoten. Vanaf maart zijn onze bouillons permanent bij AH te koop. Ook wonnen we een investeringsbudget van 50.000 euro voor productontwikkeling en marketing en hebben we een coach van Albert Heijn die ons bijstaat. Daarmee konden we bijvoorbeeld onze verpakking laten ontwikkelen.”

Barcode levert schat aan informatie

Door de barcodes op de potten bouillon heeft de tijdelijke verkoop tijdens de feestdagen al een schat aan relevante verkoop-informatie opgeleverd waar de twee ondernemers mee verder kunnen. “Data zijn ontzettend belangrijk en die krijg je door het gebruik van barcodes. Je weet dat je ze nodig hebt, maar staat daar eerst niet bij stil. Ik heb uiteindelijk bij GS1 braaf de tutorials bekeken over het hoe en wat van barcodes. Inmiddels ben ik een expert. Maar, serieus, barcodes zijn data. En daar draait alles om. Je krijgt daarmee inzicht in hoeveel je verkoopt en in welke filialen, welke smaken het beste aanslaan. Dat zijn heel interessante gegevens waar we veel van kunnen leren. Meten is weten en de barcode is daarvoor een prachtig vehikel.”