4-10-2018

Altrex: 'Wees niet bang voor de data die op je afkomt'

Altrex startte twee jaar geleden met het wegen en tot op de millimeter nauwkeurig meten van artikelen. Inmiddels heeft de producent en leverancier van klimmaterieel vrijwel alle producten in het assortiment ‘live’ in GS1 Data Source staan.

Altrex: 'Wees niet bang voor de data die op je afkomt' - Altrex Wees Niet Bang Voor De Data Die Op Je Afkomt Data Live In GS1 Data Source

Altrex werd door Intergamma benaderd om productinfo te delen met de datapool. Productmanager Robert Dingerink van Altrex vertelt hoe dat ging.

Als wij onze zaakjes op orde hebben, dan heeft de klant dat ook

Een aantal grote retailers is in samenwerking met GS1 Nederland en GS1 Belgium & Luxembourg energie gaan steken in het promoten van gestandaardiseerde data. Centraal hierbij staat GS1 Data Source als datapool. Intergamma klopte aan bij Altrex. De retailer wil duidelijk vaart maken om data op orde te krijgen. De producent besloot om het project met beide handen aan te grijpen.

Dingerink: “Het idee hierachter is heel simpel. Als wij onze zaakjes op orde hebben, dan heeft onze klant dat ook.” Die opmerking van de productmanager sluit naadloos aan bij zijn visie op datamanagement. “Dat is een erg belangrijk aspect van wat we doen. Het leveren van juiste data aan de markt zorgt ervoor dat deze ook elders in de keten is te ontsluiten. Daarmee is in één klap de toegevoegde waarde voor de keten duidelijk. Als wij alle attribuutvelden invullen, dan kan de detailhandel de vereiste e-commercedata gebruiken”, vertelt productmanager Robert Dingerink.

Datamanagement is een strategische keuze

De omarming van GS1 Data Source – maar volgens de productmanager feitelijk gewoon goed datamanagement - is een strategische keuze van de producent. “Grote partijen in de doe-het-zelfsector verplichten leveranciers nu weliswaar nog niet om de datapools te vullen.” De verplichting zal vast en zeker enkel een kwestie van tijd zijn. Als leveranciers net als Altrex beseffen wat data betekent voor hun business, zullen ze simpelweg ook vooraan staan om dit te regelen. “Het is natuurlijk ook van belang om in de keten allemaal dezelfde taal te spreken”, vervolgt Dingerink.

Eén van de eerste stappen die Altrex zette in het data management- en verrijkingsproces is het definiëren van vragen. “Het doel hiervan was om scherp te krijgen met welke gegevens we het e-commerceproces zouden kunnen verbeteren.” Altrex vult GS1 Data Source waarna gegevens hieruit te delen zijn met retailers. “Bij de overgang naar de portaal kunnen we aanvullend aan de vaste producteigenschappen meer attributen toevoegen. Denk aan kleur en gegevens als de afstand tussen de treden van een trap en de maximale belasting.”

Dataverrijking

Het dataverrijkingsproces sluit goed aan bij de GS1 dienstverlening waarbij wij met een rapportage inzicht krijgen in de status van de e-commerce velden, welke velden zijn wel of niet gevuld, stelt Dingerink. Van de twintig beschikbare e-commerce attributen per product zijn er vijftien verplicht. Verplichte velden zijn bij een ladder bijvoorbeeld de lengte, breedte, hoogte, opberglengte en aantal treden. Optionele velden zijn kleur, afwerking en productlijn.

“In theorie zouden we na het vullen van de vijftien velden de data kunnen delen. Voegen we de laatste vijf toe dan is niet alleen onze score beter, maar kan de detailhandel ook hun e-commercegegevens vollediger maken. Een bijkomend belangrijk voordeel is dat we nauwelijks nog vragen krijgen als we data compleet aanleveren.” Deze werkwijze voorkomt ook dat Altrex aan diverse klanten data op verschillende manieren moet aanleveren.

Aansluiten andere organisaties
Altrex zet op dit moment de puntjes op de i binnen het dataverrijkingsproject. Toekomstige stappen zijn al bepaald. “Het delen van ons assortiment met Intergamma is gereed. Nu kijken we samen met GS1 naar hoe we andere organisaties kunnen aansluiten, zoals Maxeda.” Dingerink heeft één duidelijke tip voor bedrijven die ook overwegen met de datapool aan de slag te gaan: “Wees niet bang voor de data die op je afkomt. Begin klein, probeer het onder de knie te krijgen en ga vervolgens pas verder.”