9-1-2017

Heineken: één 'single source of truth'

"Wij willen onze klanten zo accuraat mogelijk en gestandaardiseerd informeren over alle relevante aspecten van ons assortiment. Met GS1 Data Source is dit mogelijk: er is een bron - een 'single source of truth' - van productgerelateerde data waaruit al onze klanten, B2B en B2C, kunnen putten."

Heineken: één 'single source of truth' - Heineken Een Single Source Of Truth

Koos Tromp, Customer service & Logistics Director bij Heineken Nederland, onderstreept het belang van een derde partij, in dit geval GS1, die productdata beheert. "Heineken Nederland heeft er veel belang bij dat onze productdata 'ongeschonden' richting handelspartners en consumenten gaan. In het verleden haalden individuele handelspartners, bijvoorbeeld supermarktketens, deze data op bij hun leveranciers. Deze werden vervolgens in back office systemen ingevoerd, waarbij er kans op fouten en benodigde herstelwerkzaamheden ontstonden. Kortom, het kostte tijd en geld. Met een centrale bron strijk je deze plooien uit de keten."

Voedingswaarden

Volgens Tromp's collega Anna Glaumann, Head of Innovation, vormen accurate productdata ook de ruggegraat van een transparante communicatie richting consument. "We merken dat de informatiebehoefte onder consumenten is toegenomen. 'We' zijn meer geïnteresseerd in de productsamenstelling van voedingsmiddelen. Wat is de calorische waarde? Bevat het product mogelijk allergenen of E-nummers? Heineken heeft er voor gekozen om verder te gaan dan de wettelijke kaders voor de eigen producten. Daarbij nemen we de zogenaamde 'Big 7' (zout, eiwitten, koolhydraten, suikers, vetten, verzadigde vetten en energie) mee. Waarom? Omdat we vinden dat de consument recht heeft op deze informatie. We hebben niets te verbergen en vinden het belangrijk dat we zo transparant mogelijk zijn over onze producten.'

Accurate productdata vormen de ruggegraat van een transparante communicatie richting consument

Het productportfolio van Heineken is de afgelopen decennia fors gegroeid; enerzijds door veel line-extensions van merken zoals Amstel (bijv. Amstel Radler in een aantal smaken), Brand (Brand IPA, Brand Porter), en het cidermerk Jillz, anderzijds door merken die Heineken in het buitenland succesvol voert en inmiddels ook op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn, bijv. Desperado’s, speciaalbieren en ciders uit de UK. Daarmee is de complexiteit in de operatie ook toegenomen, aldus Tromp. "Des te belangrijker wordt ook de eerder genoemde centrale rol van een organisatie als GS1. In het supermarktkanaal zien we dat deze manier van productdata delen goed werkt. In andere kanalen, zoals foodservice (fast food, institutioneel) zijn grote stappen gemaakt in de afgelopen jaren. Deze markt is meer versnipperd dan retail. Je hebt niet te maken met een handvol inkooporganisaties zoals in de retail, maar met een veelvoud ervan. Daar zien we nog een grote winst in operationele zin."

Landsgrenzen vervagen

De opkomst van online retail en een verregaande internationalisering - zie de consolidatie in de mondiale biermarkt - heeft ervoor gezorgd dat de landsgrenzen zijn vervaagd, zo stelt Glauman. "Dat brengt ook weer de nodige uitdagingen met zich mee. Onze producten worden niet alleen via supermarktorganisaties online verkocht, maar ook door andere partijen zoals (bier)speciaalzaken. Het is in ons belang en dat van de consument dat de productdata waarover we het eerder hadden, overal en op elke internetsite identiek zijn. Het zou vreemd zijn als hier discrepanties op zouden treden. Ook in dit geval biedt een centrale productdatabase uitkomst."

"In foodservice hebben we niet te maken met een handvol inkooporganisaties zoals in de retail, maar met een veelvoud ervan."

Een toenemende internationalisering van de business stelt de multinational ook voor uitdagingen. Tromp: "Onze im- en exportstromen zijn in de loop der jaren toegenomen. We hebben 165 brouwerijen in meer dan 70 landen. Het komt nog wel eens voor dat we bijvoorbeeld een buitenlands product willen introduceren in de Nederlandse markt. Dan kunnen we de productdata van dit product niet één-op-één uitlezen uit de GS1-database van het land van herkomst. Het zou mooi zijn als deze landelijke databases op één of andere manier aan elkaar geschakeld kunnen worden."

Progressie

Kortom, Tromp en Glaumann zien voldoende uitdagingen en kansen om het productdataverkeer zo veel mogelijk uit te rollen in andere kanalen, zoals foodservice, en een internationale harmonisatie. Ze zien daarbij een centrale rol weggelegd voor een partij als GS1.
Tromp: "We moeten er voor waken dat de markt weer versnipperd raakt en we weer terug gaan naar een situatie waarin iedere retailer of foodservicegroothandel zijn eigen gegevens wil hebben en dit rechtstreeks aan leveranciers gaat vragen. Dat zou zonde zijn van de progressie die we in de afgelopen jaren hebben gemaakt."