16-11-2022

Verhoog omzet met een goede productomschrijving

Een belangrijk onderdeel van webshops is de beschrijving van producten. Een goede productomschrijving zorgt ervoor dat conversie tot wel 25% hoger kan liggen. Ook draagt het bij aan een goede vindbaarheid in zoekmachines. Als data ontbreken of niet kloppen haken consumenten af.

Gemiste omzet door verkeerde productinformatie


• Mensen shoppen meer dan ooit online en willen via de online kanalen zo precies mogelijk weten wat ze bestellen. Verkeerde informatie zorgt ervoor dat zoekwoorden en filters op websites niet werken of dat producten op de verkeerde webpagina’s terechtkomen. Niet gevonden betekent simpelweg niet verkocht.
• Ook kijken consumenten steeds vaker online of producten in de fysieke winkel op voorraad zijn. Dus als er geen goede productomschrijvingen zijn, kan dat artikel ook niet in de voorraadcheck voorkomen. Goede omschrijvingen zijn dus óók van belang voor fysieke verkopen.
• Met een goede omschrijving, voorkom je onnodige retourzendingen.
• Een goede omschrijving verbetert de customer journey voor de consument en dat draagt bij aan het beeld van je merk.

Benut de beschikbare attributen in de GS1 datapool


Er zijn dus genoeg redenen om te zorgen voor een goede omschrijving van producten. In de datapool kan de marketingtekst en de productomschrijving worden gevuld. Retailers kunnen die informatie dan op hun website gebruiken.

Marketingtekst


Gebruik dit attribuut voor de belangrijkste marketingboodschap naar de consument. Stel de tekst bijvoorbeeld samen uit teksten die op de verpakking staan. Dit attribuut mag maximaal 4000 tekens bevatten.
Voorbeeld: Geef je bloeiende plant wekelijks wat extra’s met Pokon Bio Bloeiende Planten Voeding. De voeding is natuurlijk en stimuleert een uitbundige bloei.

Attributen voor een goede productomschrijving

Naast de marketingtekst zijn er attributen om een goede productomschrijving te kunnen geven. Vul al deze attributen in - ook al zijn ze niet verplicht om in te vullen - om te zorgen voor een zo volledige mogelijke en eenduidige productomschrijving.

Er kunnen geen twee verschillende artikelen zijn waarbij deze zes attributen hetzelfde zijn. Als algemene regel geldt dat de inhoud van deze attributen samen een logische omschrijving van het product moeten geven. Vul ze in de taal van de doelmarkt in. Dus voor doelmarkt Nederland: Nederlands en voor doelmarkt België: Nederlands en Frans.

Vul alle benodigde attributen zo compleet mogelijk in. Doe dit consistent en schrijf uw (sub)merk altijd op dezelfde manier.

Merknaam

De naam van het merk waaronder het artikel wordt verkocht en gepromoot. Bijvoorbeeld Pokon. De merknaam moet overeenkomen met wat er op de verpakking staat. Spel de merknaam altijd op dezelfde manier en gebruik leestekens, hoofdletters en kleine letters consistent. Merkloze artikelen en combinatieverpakkingen met verschillende merken (bijvoorbeeld een display, maar ook een geschenkverpakking) krijgen ‘UNBRANDED’ als merknaam. Dit attribuut moet verplicht worden gevuld.

Submerk

Van een submerk is sprake als er binnen een merk een lijn is waarop een aparte marketinginspanning is gericht. Bijvoorbeeld: Merk = Pokon en Submerk = Bio. De leverancier bepaalt of er sprake is van een submerk. Deze staat op het artikel en/of de verpakking. Spel de merknaam altijd op dezelfde manier en gebruik leestekens, hoofdletters en kleine letters consistent. Als er geen submerk op de verpakking staat dan laat u dit attribuut leeg.

Functionele naam

De functionele naam geeft antwoord op de vraag: ‘Naar welk artikel is de consument op zoek?’ De waarde moet zo concreet mogelijk zijn: dus niet voeding maar plantenvoeding. Dit attribuut moet verplicht worden gevuld.

Variant

Informatie die het artikel onderscheidt van andere artikelen van hetzelfde merk en met dezelfde functionele naam qua kleur, geur, samenstelling, werking, etc. Bijvoorbeeld voor plantenvoeding: Bloeiende Planten of Mediterrane Planten. Voor een langere omschrijving van de variant of bij meerdere varianteigenschappen kunt u dit attribuut meerdere malen gebruiken.

Netto inhoud

De netto inhoud zoals op de verpakking staat. Dit attribuut moet verplicht bij een basis(consumenten)eenheid worden gevuld. Bijvoorbeeld: 500 ml.

Volledige productomschrijving

Naast de marketingtekst is een volledige productomschrijving van producten belangrijk. Het attribuut ‘Volledige omschrijving’ is een verplicht attribuut in de datapool. Het bevat een combinatie van de volgende attributen: ‘Merknaam’, ‘Submerk’, ‘Functionele naam’, ‘Variant’ en Netto inhoud’. Voorbeeld: Pokon Bio Plantenvoeding Bloeiende Planten 500 ml.

Compleet en consistent

Als u dus wilt zorgen voor een goede online vindbaarheid van uw producten, zorg er dan voor dat u alle benodigde attributen zo compleet mogelijk invult. Doe dit consistent en schrijf uw (sub)merk altijd op dezelfde manier.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met uw afnemer of relatiemanagement van GS1 via accounts@gs1.nl.