Praktijkverhaal

Velda bindt vijverfanaten met QR Code powered by GS1

Velda zet de QR Code powered by GS1 in voor consumer engagement. Consumenten die de vijverproducten van Velda scannen, krijgen een video of een complete productpagina met tips en instructies te zien. “Via de QR-code kunnen we consumenten meenemen naar een online belevingswereld rondom onze producten”, vertelt Elgar Veldhuis van Velda, dat inmiddels 200 producten van de QR-code heeft voorzien.

Velda bindt vijverfanaten met  QR Code powered by GS1 - Orbis Terras 2X Kids Play Water Close 04

Velda voorziet tuincentra en andere winkels van producten om vijvers aan te leggen en te onderhouden. Het bedrijf uit Enschede heeft 900 verschillende producten op voorraad, van pompen en filters tot visvoer en watermiddelen. “We leveren alles wat je nodig hebt voor een vijver, behalve planten en vissen”, vertelt algemeen directeur Elgar Veldhuis. “Daarnaast geven we heel veel advies over de beste manier om bijvoorbeeld een vijver in te richten of de waterkwaliteit op peil te houden.”

Het verstrekken van advies is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden, stelt Veldhuis. “Vroeger liepen op de vijverafdeling van een tuincentrum voldoende medewerkers rond die consumenten van advies konden voorzien en zelfs cursussen aan consumenten gaven, maar hun kennis is steeds minder geworden. Wij hebben daarom geïnvesteerd in e-learning, zodat de medewerkers van tuincentra snel hun kennis op peil kunnen brengen. Daarnaast proberen we consumenten rechtstreeks te informeren met behulp van video’s. We maken heel veel video’s.”

GS1 Digital Link in de QR-code

Sinds kort kunnen consumenten die video’s opstarten door de QR Code powered by GS1 te scannen. Dat is de QR-code die de traditionele barcode vervangt en eind 2027 aan alle kassa’s gescand moet kunnen worden. “Ik schat dat we nu 200 van de 900 producten van deze QR-code hebben voorzien. Eind dit jaar moet dat aantal zijn verdubbeld. En eind volgend jaar moeten alle producten zijn overgezet, zodat we ruim op tijd klaar zijn”, legt Veldhuis uit.

Het gebruik van QR-codes is niet nieuw. Velda gebruikt al langer QR-codes om consumenten naar de video’s te leiden. “Maar die oude QR-codes waren direct gelinkt aan de betreffende video’s op YouTube. Als we een video hadden gewijzigd, moesten we dus ook de QR-code vernieuwen”, weet Veldhuis. Dat is anders met de QR Code powered by GS1 die op basis van de unieke artikelcode een standaard link genereert. Fabrikanten kunnen zelf aangeven naar welke website deze GS1 Digital Link verwijst. “Als we nu dus een andere video willen inzetten, hoeven we in de portal van GS1 alleen die website-URL aan te passen. De QR-code blijft hetzelfde. Dat werkt fantastisch.”

We gebruiken de QR-codes voor meer doeleinden dan het opstarten van instructievideo’s. Het is een goed instrument om consumenten aan het merk te binden.

Velda bindt vijverfanaten met  QR Code powered by GS1 - ORBIS Doos Met QR Naturel

Online belevingswereld

Inmiddels gebruikt Velda de QR Codes powered by GS1 voor meer doeleinden dan het opstarten van instructievideo’s. “Neem de Orbis, onze nieuwe minivijver. De QR-code op de verpakking verwijst naar een speciale productpagina. Naast productvideo’s staat hier uitgelegd hoe je de Orbit inricht, hoe je die aansluit en welke accessoires erbij passen. De Orbis is een populair product dat goed verkoopt. We willen online graag een hele belevingswereld rondom deze minivijver creëren.”

De QR-code is een goed instrument om consumenten aan het merk te binden, beaamt Veldhuis. “Zo hebben we onlangs een winactie waarbij consumenten foto’s konden insturen met de tuin, balkon of andere locatie waar ze graag een minivijver wilden plaatsen. De inzending met de origineelste foto of het mooiste verhaal kreeg een Orbis cadeau. Ook voor dit soort acties leent de QR-code zich prima.”

Weinig werk

Velda is vrij snel na de introductie door GS1 gestart met het plaatsen van de QR-code. “Onze specialist van de marketingafdeling heeft zich daarin verdiept en uitleg ontvangen van GS1. Het aanmaken van de QR-codes zelf is maar weinig werk, niet veel meer werk dan bij de oude QR-codes. Als je eenmaal weet hoe dat moet, levert dat geen enkel probleem op. Het maken van de content waarnaar die QR-codes moeten verwijzen, is veel meer werk.”

De grootste uitdaging is dus niet de QR-code, stelt Veldhuis. “Dat is het actueel houden van de content. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we de consument verwijzen naar verouderde informatie of een blogsite die al twee jaar niet is bijgewerkt. We hebben een medewerker die daar voltijds mee bezig is.”

Verpakkingsinformatie

Of de QR-codes veel worden gescand, kan Veldhuis nog niet zeggen. “We hebben toegang tot uitgebreide statistieken die laten zien hoeveel consumenten een video bekijken of een productpagina bezoeken en hoe ze op die pagina terecht zijn gekomen. Daar hebben we op dit moment nog weinig gebruik van gemaakt. Dat gaan we doen als straks het merendeel van de producten van de nieuwe QR-code is voorzien. Dan kunnen we zien welke producten veel of juist weinig aandacht krijgen en daarop inspelen.”

In de toekomst ziet Velda meer kansen voor de QR-code. “Het zou mooi zijn als medewerkers van tuincentra via die QR-code onze e-learning-modules kunnen opstarten”, weet Veldhuis. “Of wat te denken over verpakkingsinformatie. Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Wat is dan mooier als we straks door scannen van de QR-code kunnen laten zien welke verpakkingsmaterialen zijn gebruikt en hoe die moeten worden verwerkt. Kortom, de mogelijkheden zijn eindeloos. Het is aan ons om daarin de juiste keuzes te maken.”

Velda bindt vijverfanaten met  QR Code powered by GS1 - ORBIS Doos Met QR Naturel