25-9-2025

Dit betekent de (straks verplichte) QR-code voor retailers

De streepjescode maakt plaats voor de QR Code powered by GS1. Eind 2027 moeten alle kassa's in staat zijn om deze nieuwe QR-code te kunnen scannen. Werk aan de winkel dus. Wat moeten retailers doen om hun kassa's klaar te maken voor de QR-code? En welke kansen biedt deze nieuwe standaard voor productidentificatie?

Dit betekent de (straks verplichte) QR-code voor retailers - GS1 Graded Adobestock 646588898

Veel meer informatie

De QR Code powered by GS1 kan naast de artikelcode (GTIN) veel meer informatie opnemen, van batch- of serienummer tot houdbaarheidsdatum. Het meest interessant is de GS1 Digital Link die in de QR-code is opgenomen: een standaard URL, gebaseerd op de artikelcode. Daarmee kan het scannen van de QR-code in potentie toegang opleveren tot een schat aan online productinformatie.

Alle scanners checken en software aanpassen

Wat moeten retailers doen om eind 2027 klaar te zijn om te QR-code te kunnen verwerken? Checken of hun scanners QR-codes kunnen lezen (laserscanners volstaan niet) en hun kassasoftware aanpassen. De software moet niet alleen de 14-cijferige artikelcode kunnen verwerken, maar ook overweg kunnen met extra informatievelden of deze juist negeren als ze niet nodig zijn.

Scannen met eigen app

Voor fabrikanten biedt de QR Code powered by GS1 een directe link naar productinformatie zoals duurzaamheid, herkomst en gebruik. Via GS1 Digital Link kunnen ook marketingacties en loyaliteitsprogramma’s worden opgezet, zonder extra QR-codes. Retailers kunnen consumenten en medewerkers doorverwijzen naar hun eigen online omgeving, de getoonde informatie is afhankelijk van de app waarmee de code wordt gescand.

Lees het volledige artikel op RetailTrends.nl