Veelgestelde vragen over gevaarlijke stoffeninformatie

Algemeen - over waarom en hoe

Hoe weet ik of er een Safety Data Sheet nodig is voor mijn producten?

Op deze site van de Rijksoverheid vindt u het antwoord op deze en andere veelvoorkomende vragen over veiligheidsinformatiebladen (Safety Data Sheets).

Waarom moet ik informatie over gevaarlijke stoffen met mijn klanten delen?

Wetgeving rondom opslag, vervoer (ADR wetgeving) en online verkoop van producten met gevaarlijke stoffen wordt steeds strenger. Nieuw is dat het RIVM in 2020 start met het handhaven van de wetgeving rondom de online verkoop van producten met gevaarlijke stoffen.

Om aan wetgeving te voldoen moeten de gevaarlijke stoffendata en Safety Data Sheets compleet en correct zijn door de hele keten. Retailers en leveranciers in de sectoren levensmiddelen en drogisterij en doe-het-zelf, tuin en dier hebben daarom afgesproken om de Safety Data Sheets (SDS) en gevaarlijke stoffendata via GS1 Data Source te delen.

Waarom moeten de Safety Data Sheets worden gecontroleerd? Ze voldoen al aan de wetgeving?

Dit is een check om er zeker van te zijn dat Safety Data Sheets ook daadwerkelijk kloppen. Retailers geven aan dat er nog best veel fouten worden gemaakt en hebben om deze controle gevraagd. Daarnaast kijken we of de data in de datapool wel hetzelfde is als op het veiligheidsblad.

Ik deel mijn Safety Data Sheet alleen via de mail. Hoe kan ik de openbare links van de SDS bestanden delen?

Uw ICT-afdeling kan u helpen om de SDS via een openbare IT omgeving aan uw afnemers beschikbaar te stellen.

In de levensmiddelen- en drogisterijsector is het sinds november 2019 verplicht om gevaarlijke stoffendata in te voeren. Waarom wordt het nog niet in het datamodel en de webinterface afgedwongen?

Het is de eigen verantwoordelijkheid van leveranciers om data aan te leveren volgens sectorafspraken. Daarbij sluiten we niet uit om dit in de toekomst wel te gaan doen.

Waarom moet ik nog velden invullen als ik mijn Safety Data Sheet al heb toegevoegd aan mijn data?

Voor alle producten met gevaarlijke stoffen moet een minimaal aantal velden worden ingevuld, ongeacht of er een veiligheidsblad is nodig is/is toegevoegd. Deze data kan dan ingelezen worden in de systemen van retailers, bijvoorbeeld  voor webshops.

Waarom moet ik een Safety Data Sheet toevoegen als ik al gevaarlijke stoffendata heb ingevuld in de datapool?

Op het veiligheidsinformatieblad staat meer informatie dan in de velden in de datapool kan worden ingevuld. Als het wettelijk verplicht is om een veiligheidsinformatieblad voor een product te hebben, dan willen retailers daar ook via de datapool over kunnen beschikken.

Hoe kan ik snel zien welke gegevens ik van het Safety Data Sheet in de datapool moeten invoeren?

Zie hoofdstuk 3 van document Safety Data Sheet checker - Service beschrijving en tips voor het juist invoeren. Tip: betrek een expert op het gebied van gevaarlijke stoffen bij de invoer van uw eerste artikel(en).

Over de Safety Data Sheet checker

Hoeveel Safety Data Sheets worden er gecontroleerd?

Per leverancier (GLN) controleren we bij de initiële controle 10% van de unieke Safety Data Sheets (maximaal 25 per oproep). Zijn ze allemaal goedgekeurd?Dan start na een jaar een reguliere controle waarbij op jaarbasis 2,5% van de (unieke) Safety Data Sheets worden gecontroleerd, verdeeld over 4 kwartalen.

Wordt gecontroleerd of ik mijn fouten heb aangepast?

Als één of meerdere Safety Data Sheets één of meerdere fouten bevat, dan kunt u deze fouten zelf corrigeren. Na 3 maanden vindt er automatisch een hercontrole plaats van de afgekeurde SDS. Zo heeft u voldoende tijd om de SDS aan te passen om wel aan de wetgeving te voldoen.

Wat kosten de controles?

Leveranciers: De ‘SDS checker - wetgeving‘ kost voor leveranciers € 20,- per Safety Data Sheet. Voor dit bedrag ontvangt u een datakwaliteitrapport waarmee u gericht verbeteringen in uw Safety Data Sheet/data kunt aanbrengen. De ‘SDS checker – consistentie’ is een automatische vergelijking van de data op de SDS met de data in GS1 Data Source en daar zijn geen extra kosten mee gemoeid.

Retailers en groothandels: De kosten voor de retailers en groothandels zijn afhankelijk van de omzet. U ontvangt per serviceonderdeel een rapport dat u inzicht geeft in de kwaliteit van de data en veiligheidsbladen van de leveranciers. Zie paragraaf 1.3 in Safety Data Sheet checker - Service beschrijving en tips voor het juist invoeren.

Hoe informeert GS1 de retailers over de uitgevoerde controles van mijn Safety Data Sheets?

Retailers en groothandels kunnen ook een abonnement nemen op de SDS checker. Zij ontvangen dan een rapport met de bevindingen van de controle de kwaliteit van de gevaarlijks stoffendata en veiligheidsbladen van de leveranciers.

We gebruiken cookies om je een betere gebruikservaring te bieden op deze website. Door te accepteren ga je akkoord met het gebruik van cookies.

Lees meer