Waar kunt u in de modesector RFID voor inzetten?
Steeds meer mode- en sportkledingketens kiezen voor RFID om goed in te kunnen inspelen op de vraag van klanten: in de fysieke winkel en online.
Richt werkprocessen beter in met RFID
RFID helpt u in vele processen waaronder goederenontvangst, traceren van producten, voorraadbeheer, controleren van zendingen en in het (online) verkoopproces. Zo is er in ieder bedrijfsproces winst te behalen met RFID en kunt u uw proces efficienter en effectiever inrichten.
- Logistiek: in- en uitstroom producten wordt sneller en efficiënter
- Retail: inventariseren van de winkelvoorraad en klantbeleving worden beter
- E-commerce: inzicht in wat, waar en hoeveel op voorraad is
Verschillende toepassingen voor inzet RFID
Het merendeel van de retailers start met RFID voor nauwkeurige voorraadcijfers. Maar de modesector kijkt steeds vaker naar kansen voor omnichannel business. Ook nieuwe mogelijkheden worden ontdekt, zoals digitale paspiegels en automatische check-out.
De verschillende toepassingen op een rij:
1. Betrouwbare voorraad en geen ‘nee’ verkoop meer
Het handmatig tellen en de voorraad goed up-to-date houden is verleden tijd als items snel en in één keer gescand kunnen worden met RFID.
Met RFID hebben winkelmedewerkers op elk moment van de dag overzicht over de producten in de winkel: hoeveel voorraad is beschikbaar voor online verkoop, wat ligt er in de winkel, wat in het magazijn? Zo kunnen retailers snel hun voorraad aanvullen en hoeven ze geen nee te verkopen. Dit is dan ook de voornaamste reden waarom bedrijven beginnen met RFID.
'Vroeger inventariseerden we elke winkel één keer per jaar en dat duurde een hele maand'
2. Omnichannel: betere beschikbaarheid in (web)winkel
Op de (online) winkelvloer bewijst RFID zijn nut voor het verbeteren van de voorraadnauwkeurigheid en daarmee de optimale beschikbaarheid in de rekken en online. De optimale vorm van omnichannel is dat alle voorraden in alle kanalen tegelijk beschikbaar zijn, het zogenaamde ‘one stock principe’.
Als de voorraad op de fysieke winkelvloer ook 100% beschikbaar is voor de webwinkel - zonder veiligheidsmarges – dan kunnen concepten als ‘Click & Reserve' en ‘Ship from store’ ten volste worden benut. En weborderpicken in de fysieke winkel wordt ook een stuk betrouwbaarder.
'Klanten verwachten dat hun keuze altijd en overal op voorraad is. Met RFID zijn de juiste artikelen altijd op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar'
3. Efficiëntere logistieke processen
Op alle momenten in de supply chain kan RFID processen efficiënter en betrouwbaarder maken. RFID kan producten in de hele supply chain volgen: RFID-labels scannen die door de producent zijn aangebracht en bij het verlaten van de fabriek, bij binnenkomst in het distributiecentrum en op weg naar de winkel.
U kunt als leverancier op single item niveau aantonen wat er in de dozen verscheept is. Fouten kunnen snel worden opgespoord en opgelost. En in de winkels zijn nog veel meer efficiencyslagen mogelijk: het tellen van producten met RFID gaat razendsnel (en betrouwbaar) en het localiseren van artikelen - bijvoorbeeld voor een klant of simpelweg om aan te vullen - gaat veel sneller.
4. Betere klantbeleving in de winkel
Vooral visual merchandising en het verbeteren van de customer experience in winkels zien bedrijven als nieuwe toepassingen. Met een app is het mogelijk om labels van kledingstukken te scannen en in de gewenste maten te bestellen of assistentie te vragen in de paskamer. Of een klant kan meer informatie over het item krijgen of gepersonaliseerde aanbiedingen als hij met zijn telefoon een tag scant.
Ook betalen kan automatisch bij het verlaten van de winkel zonder langs de kassa te hoeven. En er zijn tal van mogelijkheden met smart mirrors, die klanten bijvoorbeeld suggesties voor bijpassende items kunnen geven.
5. Merkbescherming
Door RFID aan te brengen bij de productie kunt u producten in de hele logistieke keten traceren. U en uw klanten kunnen bijvoorbeeld met hun smartphone de producten op echtheid controleren, hun herkomst nagaan en zo úw merkreputatie waarborgen.
'Via de unieke code van het shirt weet de klant zeker dat hij het originele merk in handen heeft'
6. Minder derving en diefstalbeveiliging
RFID biedt real-time inzicht in wanneer en hoe items zoek raken. Producten kunnen vanaf productie tot in de winkel worden getraceerd en zo ontstaat een nauwkeurig beeld waar derving plaatsvindt.
Met RFID kunt u ook items beveiligen. Als een klant met een niet betaald artikel door de detectiepoortjes bij de uitgang loopt, geven die een signaal af omdat een itemnummer nog steeds actief is in het voorraadsysteem van de winkel.
RFID omarmen, maar u zoekt nog wat extra hulp?
GS1 Nederland helpt u graag om ook te profiteren van de voordelen die RFID biedt. Interesse? Neem dan contact op met Florentine Steenberghe.