
Natuurlijk wilde Tom van Geemen van Wolkyshop jaren geleden eerst zien of er een business case met RFID voor zijn winkels te maken was. Al na 2 weken overtuigden de cijfers hem: de betrouwbaarheid van zijn voorraden schoot met procenten omhoog. Voor een uitrol naar al zijn winkels moest hij eerst nog zijn leverancier overtuigen. Dat gesprek duurde 5 minuten. Dit vertelde de innovatieve ondernemer in de uitzending van Let’s Talk Business van New Business Radio.
Martine Hauwert sprak in de studio van New Business Radio met Tom van Geemen van schoenenwinkel Wolkyshop, een internationaal opererende omnichannel schoenenwinkel. Van Geemen is eigenaar van tien monolabelshops en twee webshops. Hij gebruikt al meer dan vijf jaar RFID voor zijn voorraadnauwkeurigheid in al zijn verkooppunten. Loek Boortman is CTO en innovatiemanager bij GS1 Nederland en hij begeleidt vanuit GS1 een expertgroep RFID in de mode waar verschillende retailers ervaringen uitwisselen over het gebruik van RFID.
Betrouwbaardere voorraden vooral driver om RFID in te zetten
Het is voor leveranciers, distributeurs en retailers in de modesector vaak een uitdaging om een betrouwbaar inzicht te krijgen van alle artikelen in alle kleuren, maten en stijlen die op voorraad zijn. Met andere woorden, dat we zeker weten dat wat we administratief denken op voorraad te hebben, ook daadwerkelijk fysiek aanwezig is. Wie daarbij de stap naar online verkoop zet, is zich er snel van bewust dat een accuraat voorraadsysteem noodzaak is.
Het voordeel van RFID ten opzichte van de barcode
RFID staat voor Radio Frequency IDenticfication. Het is een draadloze identificatie techniek. Een “tag” bevat een chip voor dataopslag en een antenne voor het ontvangen en versturen van informatie via radiogolven. Het voordeel van RFID in vergelijking met de traditionele barcode is dat tellen en identificeren zonder zicht kan. Daardoor kun je veel tags tegelijkertijd lezen. Wel duizenden per minuut.
Bovendien kan met RFID elk artikel uniek herkend worden, artikel-kleur-maat variant. Dus elk blauw shirt in maat L krijgt een barcode en een serienummer. Dat zorgt ervoor dat elk item traceerbaar is, tot en met het winkelschap. Er kan meer data opgeslagen worden dan in een barcode en kan ook makkelijk per artikel gewijzigd worden. Bijvoorbeeld of een artikel wel of niet verkocht is en in welke winkel.
Als voorraadbetrouwbaarheid blijft steken
Productbeschikbaarheid is voor retailer en merkleverancier belangrijk. Het betekent geen lege schappen en geen nee-verkoop. Loek Boortman: “Het is zonder RFID zo dat de voorraadbetrouwbaarheid in winkels slechts rond de 69% is. Eén op de drie artikelen die je denkt op voorraad te hebben onjuist is. Het ligt er niet of het zijn er meer dan je dacht. Dat zorgt voor out-of -stocks en dus teleurgestelde klanten.”
Voorraden tellen koud kunstje voor Wolkyshop
Tom van Geemen vertelt met trots dat met zijn internationaal opererende omnichannel schoenenwinkel de voorraadbetrouwbaarheid met RFID op 99,7 procent zit. Bovendien kan hij nu zijn voorraden veel vaker tellen. “Veel retailers gebruiken de techniek nog niet. En hoe belangrijk inzicht wat je op voorraad hebt ook is, voor vele winkeliers is het tellen nu een arbeidsintensieve en foutgevoelige klus. Het betekent dat ze met pen en papier écht vele uren bezig zijn met het karwei. Dat doe je niet iedere dag of iedere week. Wij tellen de voorraden in al onze winkels nu iedere week. Het is een klusje nu van slechts een kwartiertje.”
RFID is noodzakelijk als hulpmiddel om in te toekomst succesvol te kunnen zijn als omnichannel retailer. Bovendien helpt het inzicht ook dat je de consument veel beter kunt bedienen. “We weten wat we op voorraad hebben en waar het ligt”, aldus van Geemen.
Multibrand winkels en RFID
Het implementeren van RFID vraagt om samenwerking. Zeker als het gaat om multibrand omgevingen. Winkeliers hebben dan te maken met wel 800 leveranciers. Loek Boortman: “Dit betekent dat een moderetailer 800 gesprekken moet gaan voeren met de vraag of ze RFID willen gaan aanbrengen aan de bron. We helpen retailers en leveranciers om samen te werken. RFID is voor de modesector de toekomst, maar het is belangrijk dat het voor alle ketenpartners wat oplevert. Want dat is toch wel de key waarom je wel of niet zou willen meedoen.”
Luister de uitzending van het radioprogramma Let’s Talk Business over RFID in de mode terug:
- Deel 1 (14 minuten):
https://soundcloud.com/newbusinessradio/tom-van-geemen-en-loek-boortman-lets-talk-business-24-januari-2019-deel-1 - Deel 2 (13 minuten):
https://soundcloud.com/newbusinessradio/tom-van-geemen-en-loek-boortman-lets-talk-business-24-januari-2019-deel-2 - Deel 3 (12 minuten):
https://soundcloud.com/newbusinessradio/tom-van-geemen-en-loek-boortman-lets-talk-business-24-januari-2019-deel-3 - Deel 4 (8 minuten):
https://soundcloud.com/newbusinessradio/tom-van-geemen-en-loek-boortman-lets-talk-business-24-januari-2019-deel-4

