
Een ding is zeker: als leveranciers een plek op het digitale schap van webwinkels als bol.com en Amazon willen veroveren, dan is de GS1 barcode een onvermijdelijke voorwaarde. Het is het paspoort voor producten.
In het paspoort staat uw burgerservicenummer (BSN). Het is een uniek nummer dat personen uniek identificeert. Het zorgt voor een foutloze uitwisseling van persoonsgegevens door overheidsorganisaties. In de winkels zien we al jaren hetzelfde proces: producten met een unieke barcode worden bij de kassa gescand, inmiddels wereldwijd ruim 5 miljard keer dag. En natuurlijk is dat niet anders voor producten in het digitale schap. Ook daar moeten producten dat unieke nummer hebben, zodat het juiste product naar de consument gaat.
In Nederland en ook in andere landen hanteren de meeste grote online verkoopplatformen de eis dat producten een GS1 barcode hebben.
Webwinkel en de barcode
De stormachtige opkomst van het webwinkelen biedt naast veel kansen ook tal van verplichtingen. Het merendeel van de kleinere online webwinkeliers willen hun producten ook via andere verkoopplatformen zoals bol.com, Wehkamp of Amazon verkopen. Zo kunnen ze een grotere groep consumenten bereiken. Maar dat kan alleen als zij hun producten van een barcode voorzien
In Nederland en ook in andere landen hanteren de meeste grote online verkoopplatformen de eis dat producten een GS1 barcode hebben. Ze vragen dan aan leveranciers: “Wilt u uw product bij ons verkopen? Schaf dan EAN nummers aan bij gs1.nl.”
Betrouwbare artikelinformatie
Consumenten kopen graag online, als ze maar wel weten wát ze kopen. Willen we dus met elkaar het ene product van het andere kunnen onderscheiden, dan zit er maar één ding op: orde in de chaos aanbrengen. Hoe? Met die GS1 barcode dus. Omdat enkel en alleen die unieke identificatie van producten voorkomt dat mooie kansen op conversie gemist worden.
Marieke van der Spruit, communicatiemanager GS1 Nederland benadrukt het belang van de barcode: “De oude vertrouwde barcode biedt vanwege het unieke nummer de consument een naadloze, moderne shopper-journey. Met de barcode op uw product heeft u hét paspoort voor uw product. Dat zorgt ervoor dat u uw product bij een toenemend aantal partners kunt verkopen. Wereldwijd 100% uniek. Overal geaccepteerd. En dus zonder gedoe!”