U heeft één of meer codepakketten van GS1. Deze gebruikt u om artikelen, locaties of verzendeenheden te coderen. In de meeste gevallen zal het om artikelen gaan. Klopt dat? Lees dan snel verder, want vanaf maandag 11 november 2019 is het beheren van artikelcodes anders in MijnGS1.
Waarom?
U heeft GS1 codes, dus het identificeren van artikelen heeft u al geregeld. Met de enorme vlucht van online verkopen is unieke identificatie essentieel geworden. Daarnaast eisen consumenten en handelspartners (o.a. retailers en marktplaatsen) meer productinformatie. GS1 ontwikkelt om deze redenen een wereldwijd register waarin alle actieve artikelcodes die zijn uitgegeven staan, met basisinformatie voor identificatie van het product.
Wat doet GS1 met dat register?
In dit wereldwijde nummerregister komen alle actieve GS1 artikelcodes te staan.
Hiermee kan bijvoorbeeld de uniciteit van een GS1 code geverifieerd worden. Hiervoor zet GS1 een nieuwe service op: Verified by GS1. Retailers en marktplaatsen kunnen deze basisinformatie gebruiken om hun klanten beter te bedienen en artikelen beter vindbaar te maken. Ook die van u!
Wat betekent dit voor u?
U wilt een nummer gebruiken uit uw codepakket
- Ga naar MijnGS1.
- Kies in het menu 'Artikelcodes aanmaken'.
- Klik op 'Maak artikelcode' en vul de benodigde gegevens in.
- Na het invullen wordt uw code aangemaakt en kunt u de code 'activeren'.
U heeft artikelgegevens vastgelegd in MijnGS1
Als u inlogt in MijnGS1 ziet de webpagina er anders uit dan u gewend bent. Natuurlijk staan uw gegevens er zoals u ze ingevoerd heeft. Ze hebben alleen nu de status ‘concept’.
U kunt zelf de gegevens compleet maken en deze ‘activeren’. Pas wanneer u een artikel ‘actief’ maakt, komt deze in het register en wordt hij zichtbaar in Verified by GS1.
Wij adviseren u om de data zo compleet mogelijk te maken en uw artikelen te activeren. U houdt dan de regie over uw eigen data, het register wordt gevuld en uw klanten kunnen uw artikelen beter verkopen
U heeft nog géén artikelgegevens vastgelegd in MijnGS1
Ga naar MijnGS1 en leg uw codes ook hier vast met de basis artikelgegevens. Uiteraard houdt u de regie over uw eigen data, het register wordt gevuld en uw klanten kunnen uw artikelen beter verkopen.
U heeft een groter GS1 codepakket en wil data uploaden
U kunt met uw bedrijfsnummer codes aanmaken, u kunt ze alleen nu nog niet geautomatiseerd uploaden in MijnGS1. We zijn nog bezig met een oplossing, zodat u via Excel of via een API gegevens kunt aanleveren. Meer informatie volgt.
U heeft een GS1 Data Source abonnement
Uw artikelen staan met hun artikelcodes (en uitgebreide artikeldata) in GS1 Data Source. In MijnGS1 wordt een beperkte set van deze informatie getoond. U kunt in MijnGS1 die gegevens niet wijzigen, want GS1 Data Source is leidend.
Om welke gegevens gaat het?
In het register worden van elk artikel voor identificatie basisgegevens vastgelegd. Het gaat om de volgende velden:
- Artikelcode
- Merknaam
- Artikelbeschrijving
- URL van afbeelding
- Productclassificatie
- Netto inhoud & maateenheid
- Doelmarkt
Vragen?
Onze collega’s van customer support staan voor u klaar. U kunt ze bereiken via info@gs1.nl of 020 511 38 88.