
Retailers Intergamma en bol.com zijn live met GS1 Data Source. Nog in de loop van dit jaar krijgen zij navolging van vier andere retailers in de Benelux. Daarmee is de klus nog lang niet geklaard, blijkt op het GS1 Congres tijdens de sectorsessie doe-het-zelf, tuin en dier. Intensieve samenwerking tussen retailers en hun leveranciers blijft nodig.
Bol.com en Intergamma: Met productinformatie minder retourstromen
Op het scherm verschijnt de productpagina van bol.com over een groene gereedschapskoffer. Dit is één van de meest geretourneerde artikelen in het doe-het-zelf-segment van het online warenhuis. Wat de reden is? Het ontbreken van een foto van de binnenkant van de koffer. “In de winkel zou je zo’n koffer even openen om te kijken of je boormachine erin past. Online kan dat niet. Dat leidt tot veel retouren die we hadden kunnen voorkomen met een extra foto”, vertelt Rianne de Jong, manager retourenpreventie bij bol.com.
Bol.com is evenals Intergamma live met GS1 Data Source, de datapool voor uitwisseling van productinformatie. Het voorbeeld van de gereedschapskoffer laat zien hoe belangrijk volledige, consistente, correcte en tijdige productinformatie is voor webshops in de doe-het-zelf-sector. Ook Ingmar Hensbergen van Intergamma komt met voorbeelden. “Zestig procent van onze klanten oriënteert zich eerst online, vooral via de mobiel. Het zoekfilter in onze webshop is daarvoor cruciaal. Is een product niet zichtbaar na aanvinken van de filtermogelijkheden? Dan denkt de consument dat dat product ook in de winkel niet te koop is”, vertelt de manager datamanagement.
Cotap: Hotline met Intergamma
De leveranciers AkzoNobel, JéwéRET en Cotap leveren nu via de GS1 datapool productinformatie aan Intergamma. Cotap is één van de leveranciers van laminaat, maar levert nog meer vloergerelateerde producten. Enkele jaren geleden besloot het bedrijf uit Genemuiden serieus werk te maken van data. “Intergamma is veruit onze belangrijkste afnemer. Als wij een belangrijke partner willen blijven, moeten we beter presteren dan onze concurrenten. Ook op het gebied van data”, vertelt Hans Ebbelink, directeur retail van Cotap.
Aansluiting op de datapool heeft veel inspanning gekost, vertelt Ebbelink. “Om alle velden goed te krijgen was veel afstemming nodig, elke dag opnieuw. We hadden een hotline met Intergamma. Dat is ook mijn tip aan andere leveranciers: probeer niet zelf dit soort problemen op te lossen, maar zoek direct de afstemming.”
Hans Ebbelink, Cotap: "Leveranciers, probeer niet zelf problemen op te lossen bij de implementatie, maar zoek direct afstemming."
Focus op datakwaliteit
Marco van der Lee, sectormanager, doe-het-zelf, tuin en dier van GS1 Nederland geeft aan dat het datamodel van GS1 Data Source dit jaar verder wordt uitgebreid. “Het datamodel omvat nu 2000 datavelden. Leveranciers voeren naast de basis- en logistieke informatie gemiddeld tien tot vijftien e-commerce velden per product in. Om de aansluiting nog beter te vinden met de informatiebehoefte van de (online) consument zullen we het datamodel verder uitbreiden. Door toevoeging van nieuwe productgroepen komen daar dit jaar circa 800 velden bij”, vertelt van der Lee. Naast Intergamma en bol.com zijn nog meer retailers druk bezig met de aansluiting op GS1 datapool. Bouwmaat, Hubo België en Maxeda volgen later dit jaar. DGN Retail is eveneens bezig, maar kan nog geen datum noemen waarop de knop wordt omgezet.
Dit jaar staan nog meer acties op stapel. Eén ervan betreft het verbeteren van de datakwaliteit van gevaarlijke stoffen. GS1 Nederland gaat controleren of de wettelijk verplichte informatie in de datapool overeenstemt met de informatie op het veiligheidsblad van het betreffende artikel. “Daarnaast ontvangen alle leveranciers een rapport over de kwaliteit van hun productinformatie. In dat rapport staat of de verplichte en de optionele e-commerce velden in de datapool zijn gevuld. Leveranciers kunnen op productgroep- en op productniveau zien hoe zij presteren.”
Niet er eventjes naast doen, werk samen!
Voor bol.com is de datapool bittere noodzaak, vertelt De Jong. “Elke dag verwerken wij 280.000 updates van productinformatie. Dat kunnen we onmogelijk handmatig managen”, vertelt de manager retourpreventie, die leveranciers oproept om prioriteit aan datamanagement te geven. “Dat moet iemands hoofdtaak zijn. Datamanagement is niet iets wat een directiesecretaresse er eventjes naast kan doen.” Hensbergen vult aan “denk groot maar start klein bij het organiseren van data management en ga samenwerken met je handelspartners en concurrenten, ook buiten de gebaande paden.”