
GS1 Fashion Base is officieel gestart in Nederland. Bestseller, Dobotex, Euretco, Just Brands, Microfashion, PVH, Suitable, Van Tilburg Mode en Sport, Van Winkel Fashion en Wehkamp zijn de bedrijven die de komende maanden het dataplatform testen, verder ontwikkelen en gebruiken.
GS1 Fashion Base wordt dé centrale bron voor artikelgegevens. Het vastleggen en delen van gestandaardiseerde artikelgegevens heeft grote voordelen voor alle ketenpartijen. Het uitwisselen van data wordt eenvoudiger en er ontstaat meer inzicht in de logistieke- en verkoopketen. Meer inzicht betekent bovendien dat er kansen ontstaan om betere beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld door sneller in te spelen op trends, maar eventueel ook voor het verlagen van voorraden.
Modesector maakt afspraken
De modesector gaat afspraken maken over welke artikelgegevens deelnemende partijen willen uitwisselen en welke manier van uitwisselen daarbij de voorkeur geniet. GS1 Fashion Base is hier het dataplatform voor het delen van artikelinformatie tussen leverancier en retailer. Het zijn Bestseller, Dobotex, Euretco, Just Brands, Micro Fashion, PVH, Suitable, Van Tilburg Mode en Sport, Van Winkel Fashion en Wehkamp die als eerste GS1 Fashion Base gaan gebruiken.
Sebastiaan van Zundert, projectmanager mode van GS1 Nederland: “Dat er zoveel bedrijven willen meedoen en meehelpen om de datapool geschikt te maken voor de sector toont aan dat de behoefte er is. De sector kent vele kleinere zelfstandige winkeliers en ook daarvoor moet de datapool gemakkelijk te gebruiken zijn. Daarom zijn er verschillende manieren waarop leveranciers en retailers artikeldata kunnen aanleveren of ontsluiten. Dus ook bedrijven die over weinig automatiseringstools beschikken, krijgen eenvoudig toegang om artikeldata te delen met ketenpartijen.”
Het platform zal voorzien in het uitwisselen van artikel stamdata en verrijkte productdata ter ondersteuning van e-commerce en omnichannel businessmodellen. Ze maken daarbij gebruik van een al bestaande Icecat-oplossing, een dataplatform die leveranciers en retailers de mogelijkheid biedt tot het beheer van artikeldata en het hergebruik van content.
Global Sales manager Koen Looijmans van Icecat: “Het platform is standaard geïntegreerd met de meest voorkomende webdesign en e-commerce platformen zodat zelfstandige retailers gemakkelijk e-commerce kunnen toevoegen dan wel informatie uit het platform kunnen verkrijgen. Daarmee wordt het een dataplatform dat toekomstbestendig gebruikt kan worden.”
Eind 2018 ‘Proof of Concept’ om over te gaan tot implementatie
Het achterliggende datamodel voor GS1 Fashion Base is gebaseerd op het classificatiemodel van GS1: Global Product Classification (GPC). Daarnaast wordt gebruik gemaakt van het GS1 US datamodel voor de modesector. Dit datamodel is ontwikkeld door meer dan 150 retailers en leveranciers waaronder Nike, PVH, Wal-Mart, Neiman Marcus, Hudson Bay, Macy’s, Nordtrom. De groep Nederlandse moderetailers en leveranciers zullen de GS1 US Fashion taxonomie aanpassen en optimaliseren voor de Nederlandse markt.
Het doel van GS1 Nederland, Icecat, Inretail, Modint en de bedrijven die nu als eerste gaan testen is het realiseren van een werkend ‘Proof Of Concept’ zodat eind 2018 de datapool voor de mode beschikbaar is voor een sectorbrede implementatie.