
Edward Heijnen schrijft blogs voor Supply Chain Magazine die gaan over Supply Chain Optimalisatie. Of er op het gebied van ‘processen’ binnen de supply chain iets valt te behalen is voor Edward Heijnen geen vraag: ‘Als je processen gaat optimaliseren, kom je altijd tussen de 0 en 25 % aan rendementsverbetering uit. De hoogte van het percentage ligt aan waar het bedrijf vandaan komt.’ Ditmaal ging zijn blog over of met alle technologische ontwikkelingen die nu gaande zijn in retail ‘niets doen’ een optie is.
Je hoeft maar om je heen te kijken of het beeld ontstaat dat je eigen supply chain of businessmodel door digitale transformatie binnenkort compleet verandert. Onderwerpen als Internet of Things (IoT), augmented of virtual reality en 3D-printen gaan ongetwijfeld een grote impact hebben. Maar zo lang we bestaande technologieën, zoals palletlabels en datakwaliteitssystemen, nog niet op orde hebben, zijn veel bedrijven eigenlijk nog lang niet toe aan disruptieve technologische ontwikkelingen.
Technologische ontwikkelingen hebben bij veel bedrijven een lange incubatietijd, zeker zolang het meest bekende ‘ERP-pakket’ (Excel) nog goed genoeg functioneert. Dat is opmerkelijk anno 2017, omdat bedrijven wel gefocust zijn op efficiëntie en technologie daarbij een belangrijk hulpmiddel is.
Niets doen geen optie
Niets doen is alleen geen optie. Dat realiseren de meeste bedrijven zich gelukkig ook. Foodretailers hebben bijvoorbeeld inmiddels fors geïnvesteerd in het project DatakwaliTijd2.0. Dit project is erop gericht dat leveranciers voor de artikelen die ze aanleveren correcte databestanden aanbieden en onderhouden. Dit is actueel vanwege de toenemende mechanisatie in distributiecentra en groeiende online verkopen. Echter, slechts een handjevol leveranciers kan de gevraagde 180 artikelvelden correct aanleveren. Dit terwijl zij zelf wel veel aandacht hebben voor technologische ontwikkelingen die direct het product betreffen. De groente- en fruitsector is in deze een uitstekend voorbeeld dat technologische ontwikkelingen maar langzaam op gang komen binnen een bedrijf.
Visie over toekomst ontbreekt vaak
De oorzaak van het langzaam omarmen van nieuwe technologieën ligt wat mij betreft in ‘onbekend maakt onbemind’. Het gevoel van ‘dat zien we dán wel weer’ en in het gegeven dat vaak visie over de toekomst ontbreekt. Elke dag geld verdienen met bestaande systemen (vaak zelf ontwikkeld) werkt voor veel bedrijven nog prima. Maar of je dat de komende tien jaar nog kunt volhouden, betwijfel ik. Vooroplopen is niet altijd noodzakelijk, maar strak volgen wel.
Wakker worden
Daarom raad ik bedrijven aan om wakker te worden als het gaat over technologische ontwikkelingen. In de nabije toekomst zijn deze ontwikkelingen geen order winners meer, maar wordt het gebruik normaal gevonden. Denk nu dus na over wat je met huidige technologische ontwikkelingen in de komende jaren kunt bereiken. Budgetteer en stel iemand verantwoordelijk voor het volgen van technische ontwikkelingen. Dat hoeft zeker niet de ICT-manager te zijn. Word wakker, want uitstelgedrag loont zich op dit punt zelden!