
Het Voedingscentrum lanceert in januari een gloednieuwe app, die consumenten gaat helpen gezonde keuzes te maken in levensmiddelen. De app is al enige tijd in ontwikkeling en een tweede testversie is nu klaar. GS1 Nederland levert vanuit GS1 Data Source belangrijke informatie voor de app.
De app van het Voedingscentrum wordt binnenkort door professionals getest, zoals diëtisten, het Diabetes Fonds, de Nierstichting, maar ook bijvoorbeeld de Consumentenbond en de Stichting Voedselallergie. "Al die organisaties kijken naar de app vanuit hun eigen expertise en het consumentenbelang. Later komt er ook nog een consumententest," vertelt Wieke van der Vossen, projectleider van de ontwikkeling van de voedingsapp.
Allergenenchecker om fouten op te sporen
Tijdens de eerste test van de app bleek volgens Van der Vossen dat er nog fouten zaten in de allergeneninformatie. Die informatie wordt door fabrikanten in GS1 Data Source gezet, maar daarbij worden nog veel fouten gemaakt. Om dit probleem te verhelpen, heeft GS1 samen met het Voedingscentrum een tool ontwikkeld - de allergenenchecker – die controleert of de allergeneninformatie juist staat vermeld in de database en overeenkomt met de ingrediëntendeclaratie op het etiket. Deze allergenenchecker wordt vanaf deze week meegestuurd met het datakwaliteit rapport dat leveranciers al van GS1 ontvangen.
Juiste informatie essentieel voor mensen met voedselallergie
Het gaat om veertien stoffen (allergenen), die verplicht op een etiket van een product vermeld moeten worden. Voorbeelden zijn noten, gluten en melk. Volgens Van der Vossen is het van groot belang dat de juiste informatie de consument bereikt. "Voor mensen met een voedselallergie is het essentieel dat zij de juiste informatie krijgen. Mensen kunnen, als ze stoffen binnenkrijgen die ze niet verdragen, erg ziek worden. Soms is het zelfs levensbedreigend. GS1 zorgt er nu voor dat als er fouten worden ontdekt in de informatie over allergenen, er een bericht gaat naar de fabrikant. Die corrigeert vervolgens de informatie in GS1 Data Source."
"De etiketten op producten in de winkel worden door consumenten vaak slecht of helemaal niet gelezen. De app is hier een handig hulpmiddel bij."
Beter inzicht voor consument
De app is ontwikkeld op verzoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Die verzocht het Voedingscentrum een app te maken, waarmee consumenten inzicht krijgen in welke producten ze het beste kunnen kiezen als ze een gezonde keus willen maken. Zo staat er bijvoorbeeld in welke producten passen in de Schijf van Vijf.
Inmiddels zitten er in de app ruim 80.000 producten, maar dat worden er zeker nog meer, meent Van der Vossen. "De etiketten op producten in de winkel worden door consumenten vaak slecht of helemaal niet gelezen. De app is hier een handig hulpmiddel bij. Je kunt de app ook persoonlijk maken, bijvoorbeeld door in te voeren dat je producten wilt met weinig zout of zonder gluten. De app laat vervolgens zien welke producten dan geschikt zijn."
Allergenenchecker verbetert ook kwaliteit van database
De allergenenchecker is een tool die ook voor fabrikanten en leveranciers belangrijk is. "Het is een prima hulpmiddel om de kwaliteit van de gegevens in de database te verbeteren. Als leverancier ben je toch gebaat bij de juistheid van je eigen artikelgegevens. GS1 ziet toe op de verbetering van de informatie in de database. Vervolgens worden dagelijks gegevens uitgewisseld met het Voedingscentrum. De app, ook al zit die dan nog in de testfase, is daardoor altijd up-to-date."