
Frits van den Bos, innovatiemanager GS1 is op 3 oktober bij het Savant Supply Chain Congress in Amsterdam. Hij zit bij het panel over "samenwerking, integratie en totale supply chain monitoring". Savant Events vroeg hem naar vijf tips hoe retailers hun supply chain kunnen optimaliseren.
1. Investeren, investeren, investeren
Als u kijkt naar Amazon en Alibaba, dan investeren zij in de capaciteit van hun supply chain. Dat is niet vanzelfsprekend – wat we tot nu toe hebben gezien is dat de meeste mensen werkzaam in e-commerce gefocust zijn op het bouwen van hun platforms, hun gebruikers, hun ‘communities’. Maar op zeker moment moet u echt investeren in efficiëntie.
Niettemin doet Amazon ook niet alles goed – we hoorden laatst in het nieuws dat teruggestuurde artikel in Duitsland worden vernietigd – u moet met dit soort aspecten rekening houden bij het opzetten van een supply chain. Maar als vuistregel geldt dat genoeg in uw supply chain investeren een beetje pijn moet doen.
2. Houd het grote plaatje in de gaten
Mensen analyseren hun potentiële klanten of leveranciers graag. Maar als u tegemoet wil komen aan de constant veranderende vraag van de consument, dan is het belangrijk stil te staan bij de verschillende mogelijkheden van kopen die zij tot hun beschikking hebben.
Tegenwoordig zoeken consumenten online naar de goedkoopste versie. Misschien kiezen ze dan een Chinese website en wachten ze twee weken tot ze het product in huis hebben, maar ze betalen dan geen verzendkosten. Anderen denken “Ik wil het nu hebben!” en kiezen voor een andere site die binnen twee uur levert of ze gaan naar de winkel.
Dus: Hou het grote plaatje in de gaten en de rol die u kunt spelen in de supply chain. Welke USP’s kunt u leveren in termen van de koopmogelijkheden waarmee u concurreert?
3. ‘Big data’ is de sleutel
Als u de trends in het koopgedrag van consumenten wilt volgen, kan big data daarbij helpen, zeker die informatie die afkomstig is van social media. Volgens mij kan big data helpen bij het voorspellen van aankopen; dat is ook wat bedrijven als Amazon doen als ze zeggen dat zij weten wat u zal gaan kopen.
Als u er erg goed in bent, kunt u ernaar handelen wat betreft uw acties binnen de supply chain. Als u bijvoorbeeld veel twittert over tandartsbezoek, toont Amazon tandenborstels als u hun homepage bezoekt. Ze kunnen ook tandenborstels verzenden; niet naar uw adres maar naar een distributiecentrum in de buurt om er zeker van te zijn dat er in uw gebied voldoende tandenborstels voorradig zijn. Dat betekent dat als u beslist een tandenborstel te kopen, zij goed zitten.
4. Zendingen volgen wordt steeds belangrijker
Als we ontwikkelingen in het bezorgen bekijken, wordt duidelijk dat er veel pakketbezorgdiensten bij zullen komen en ook veel systemen – voor het sorteren van pakketten en het bezorgen ervan, bijvoorbeeld met zelfrijdende vrachtwagens.
Als u dan denkt aan al die bedrijven die al die pakketten verzenden en al die systemen gebruiken, moet u wel over standaarden gaan denken. Want als u een pakket verstuurt vanuit Engeland naar Europa, geeft u het af maar u wilt niet dat er aan de andere kant van de grens een nieuw label opgeplakt moet worden om het door een andere vervoerder te laten verwerken. U wilt hetzelfde label gebruiken maar ook dat de andere vervoerder de barcode op het pakket kan lezen, iets wat nu niet het geval is.
Daar moeten bedrijven volgens mij eens over hun handelswijze denken om tot een verbeterde traceerbaarheid over de grens te komen. Op dit moment kan 40% van pakketten niet voorbij de grens gevolgd worden. Bedrijven zouden hun service moeten verbeteren, pakketten moeten overdragen aan stedelijke logistieke bedrijven voor een verbeterde duurzaamheid, het retourproces aanpakken en kosten besparen als u niet steeds nieuwe labels moet plakken.
5. Drie is een magisch getal
In 2013 publiceerden we een rapport voor e-commerce-bedrijven waarin we drie competenties aangeven die u moet beheersen als u een supply chain hebt. Dat waren flexibiliteit, informatie en samenwerking.
Voor samenwerking geldt: zoek de juiste partners, voor flexibiliteit zowel in sourcing als in voorraden. Informatie-uitwisseling is essentieel: bepaal hoe u efficiënt informatie uitwisselt tussen diverse bedrijven in de supply chain. Dat kan een-op-een of informatie die u in een keer naar alle spelers in de supply chain stuurt. Daar worden standaarden voor identificatie en data-uitwisseling van het grootste belang.
Als u nadenkt over samenwerking, stel uzelf dan de vraag: wat is mijn rol in een supply chain of netwerk dat voorziet in de behoeften van consumenten?