6-4-2023

RFID voor meer beleving en efficiency in Heineken Experience

De Heineken Experience in Amsterdam is belangrijk voor Heineken omdat de bezoekers als enthousiaste ambassadeurs van het merk naar huis gaan. Belangrijk bij dit bezoek is een goede totale klantervaring. En daarbij hoort dat ze de producten die ze willen kopen snel kunnen vinden en afrekenen.

RFID voor meer beleving en efficiency in Heineken Experience - Bewerkt

Bij RFID technologie denk je niet meteen aan bier, maar Heineken heeft een mooie toepassing. Niet voor het bier, maar voor de merchandise die te koop is in hun winkel zoals glazen, sleutelhangers, mokken, T-shirts, jassen en sjaals.

Voor goede merkbeleving

Martijn Otten, IT manager van Heineken: “De afrekenkiosk in de winkel speelt een belangrijke rol voor het goed neerzetten van de klantbeleving in de Heineken Experience. Omdat het druk is in de winkel (tot 100.000 unieke bezoekers per maand), klanten producten vaak verplaatsen en het afrekenen soms omslachtig is (weinig digitaal), was een optimalisatie een vereiste voor de nieuwe inrichting van de winkel. Met het nieuwe RFID systeem heeft de Experience en uitstekende klantbeleving gerealiseerd én een sterk verbeterde voorraad flow en controll.

Hip en eigentijds

De recente verbouwing van de Experience was een mooie gelegenheid om de uitdagingen in de winkel aan te pakken. Heineken wilde een hippe en eigentijdse oplossing die:

  • Zorgt voor een simpele manier van afrekenen: zoveel mogelijk digitaal en gemakkelijk te begrijpen voor een divers publiek. Want niet overal is men gewend aan scannen en contactloos betalen.
  • Helpt om de voorraadbetrouwbaarheid te vergroten, diefstal tegen te gaan en het voorraadniveau gemakkelijk inzichtelijk te maken.

Met het nieuwe RFID systeem heeft de Experience en uitstekende klantbeleving gerealiseerd én een sterk verbeterde voorraad flow en controll.

Inspiratie door Decathlon

Heineken is geïnspireerd door toepassingen uit de mode en sport zoals Decathlon die al een tijd RFID inzet bij de check out. De klant verzamelt nu de gewenste spullen, gaat naar de check-out en legt de spullen in een bak en de kassa weet ‘vanzelf’ wat er afgerekend moet worden. Het systeem hoeft alleen maar de RFID tags in de kleding en andere spullen te lezen. De klant ziet de gekochte items op het scherm en rekent af.

Simpel en doeltreffend was voorwaarde

Heineken heeft slechts één winkel en wilde een systeem dat zo simpel mogelijk is en niet meer de complexiteit van een klassieke kassa-oplossing. De bestaande afrekenbalie is nu vervangen door meerdere self-check-out kiosks van Prestop. RFID software van Mieloo & Alexander zorgt daarbij met een combinatie tussen deze 2 systemen voor een efficiënte toepassing op maat.

Martijn Otten: “Ons systeem kan ook omgaan met de situatie waarin een klant producten van de ene afrekenbak naar de andere verplaatst. Het artikel ‘verplaatst’ vanzelf van het ene kassascherm naar het andere. En ander een groot voordeel is dat onze medewerkers zich meer kunnen richten op het helpen van klanten in plaats van veel tijd kwijt te zijn met administratieve taken voor voorraadbeheer en afrekenen.”

Substantieel verbeterde voorraadbetrouwbaarheid

Naast de self-check-out wordt RFID op meer plekken ingezet: wekelijks wordt de voorraad met handheld scanners geïnventariseerd. In het magazijn maken ze gebruik van ‘fixed’ RFID readers, zowel bij de binnenkomende goederen als bij het verplaatsen van magazijn naar de winkel. En ook alle uitgaande stromen (wereldwijde bestellingen van marketingafdelingen) worden met een RFID check-out gecontroleerd voor de zendingen het pand verlaten. Dit alles resulteert in een substantieel verbeterde voorraadbetrouwbaarheid.

Koen de Haan, Finance Manager: “Het mooie is dat de combinatie van deze systemen het mogelijk maakt om op zeer gedetailleerd niveau inzicht te geven in onze verkoop en voorraadniveaus. In plaats van een jaarlijkse zeer arbeidsintensieve balansdag doen we nu een maandelijkse totale voorraadcontrole in enkele uren! Het andere grote voordeel is dat alle artikelen tegen diefstal beschermd zijn i.p.v. alleen de dure. Ik ben erg enthousiast over het concept en de vele voordelen die het ons biedt.”

In plaats van een jaarlijkse zeer arbeidsintensieve balansdag doen we nu een maandelijkse totale voorraadcontrole in enkele uren!

Extra voordelen

Nadat ze het systeem zijn gaan gebruiken bleken ze nog een paar extra voordelen te behalen die niet van te voren in beeld waren:

  • De voorraadwaarde en margebepaling is nu vele malen nauwkeuriger doordat ze op serienummerniveau de inkoopprijs vastleggen.
  • Het is nu mogelijk om makkelijk kortingen te kunnen bieden aan medewerkers met een coupon met RFID tag waarin een kortingspercentage geprogrammeerd is.
  • Inmiddels worden ook foto’s getoond op zowel de handscanner van het personeel als op de check-out. Zo kunnen items die fout gestickerd zijn snel worden geïdentificeerd.
  • De gebruikte betaaltechnologie werkt nog beter dan verwacht en retourtransacties kunnen simpel gedaan worden op de tablet.

Toekomst met RFID

Aangezien nu veel meer data vastgelegd wordt, is er in de toekomst nog een wereld te winnen.
Verkooprapportages zijn nu veel actueler en bieden realtime inzicht. Martijn Otten: “Als we alle scandata bovendien gaan koppelen aan verkoopgegevens en bezoekersaantallen zijn we tot nog veel meer hele mooie dingen in staat.”

---------------------------

Inmiddels is bekend geworden dat het RFID project binnen Heineken wereldwijd als winnaar is gekozen in de categorie “#CoolSh!t”. Dit bewijst het vooruitstrevende en innovatieve karakter van deze implementatie van RFID.