21-1-2022

Doe-het-zelf, tuin en dier in 2022: ‘Urgentie goede én meer productdata groeit’

De consument zal in 2022 de ingeslagen weg blijven bewandelen en zijn aankopen nog meer omnichannel doen. Goede productdata en afbeeldingen zijn absolute randvoorwaarden om customer journeys te laten slagen. Data over de duurzaamheid van producten en om te voldoen aan wetgeving krijgen ook meer aandacht. Marco van der Lee en Sarah Lard, sectormanagers doe-het-zelf, tuin en dier bij GS1 in de Benelux vertellen over de focus voor 2022.

Doe-het-zelf, tuin en dier in 2022: ‘Urgentie goede én meer productdata groeit’ - DHZ 22

Duurzaam met productdata

Je kunt er niet omheen: duurzaamheid is top of mind bij consumenten en dus ook bij bedrijven. Retailers vragen al aan hun leveranciers om data over keurmerken voor hout - zoals FSC en PEFC - met hun te delen via de datapool.  Maar denk ook aan data voor het recyclen van batterijen (Stibat) en elektronische apparatuur (Wecycle). Sarah, sectormanager GS1 Belgilux: “Maar dat kan beter én breder. En GS1 biedt nog meer mogelijkheden om met data duurzamer te worden en te communiceren over duurzaamheid van producten. De komende periode gaan we met bedrijven uit de sector in gesprek over waar zij de kansen zien.”

Regelgeving stelt steeds meer eisen

“Door eisen vanuit de overheid groeit de behoefte aan productdata. Denk dan bijvoorbeeld aan data over gevaarlijke stoffen, energieklassen en over het recyclen van producten. Data hierover moet echt beter gevuld worden in de GS1 datapool. En we volgen op de voet of we de sector ook kunnen helpen bij het delen van andere soorten data om te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving, denk hierbij aan verpakkingsinformatie,” zegt Marco, sectormanager GS1 Nederland.

Correctheid en compleetheid van data

De pandemie heeft e-commerce in een stroomversnelling gebracht. Door Covid moesten retailers snel schakelen. De consument kan nu kiezen voor thuislevering of bestellen via een click & collect-formule. Sarah: “Voor een soepele omnichannelervaring zijn data nodig, veel data. Dus meer dan alleen verplichte velden. Tel daarbij op dat retailers ook steeds vaker data van leveranciers nodig hebben om te voldoen aan wetgeving en het is duidelijk dat datakwaliteit absoluut hét thema in de mindset van alle partijen moet worden.”

Marco: ”We hebben het er al een paar jaar over, maar helaas zien we dat veel productdata in de GS1 datapool nog niet correct en compleet genoeg zijn gevuld. Juist door alle ontwikkelingen - zoals het geven van complete klusadviezen - is het belangrijker geworden om ook alle relevante commerciële data en productafbeeldingen te delen. Daar zetten wij nu op in, net als op het verbeteren van de kwaliteit van de productdata. Want als data ontbreken of niet kloppen haken consumenten af en daar is niemand bij gebaat. Wij gaan er daarom samen met retailers en leveranciers voor zorgen dat de vulgraad van data voor verplichte velden 100% wordt en dat die data juist zijn. Ook streven we naar het vullen van relevante optionele velden, want hoe meer informatie, hoe beter consumenten geïnformeerd kunnen worden. We testen de komende periode met een aantal retailers en leveranciers hoe we met behulp van de GS1 dashboards en rapportages het beste kunnen helpen om de datakwaliteit te verbeteren. En we zullen ook nieuwe validaties in het systeem toevoegen.”

We hebben het er al een paar jaar over, maar helaas zien we dat veel productdata in de GS1 datapool nog niet correct en compleet genoeg zijn gevuld

Marco van der Lee

Afbeeldingen en digital assets onlosmakelijk verbonden productdata

Dat productafbeeldingen belangrijk worden vingen we al eerder op bij onder andere Intergamma en Hubo België. Leveranciers kunnen in de GS1 datapool productafbeeldingen aan hun data toevoegen. “Met mooie, professionele afbeeldingen kun je producten tastbaar maken en potentiële klanten verleiden en enthousiast maken over een product. De enorme impact en huidige groei van online sales heeft dit onderwerp alleen maar relevanter gemaakt”, zegt Sarah.  

Ze vervolgt: “De volgende stap voor de sector is het delen van meer foto’s om online echt een goed beeld te geven van producten en het stimuleren om ook andere soorten digitale bestanden - zoals veiligheidsinformatiebladen en gebruiksinstructies - toe te voegen. Dat kan ook eenvoudig via de GS1 datapool en daar is sinds eind 2021 ook een handleiding voor beschikbaar.”

Zorgen voor minder verschillen tussen datamodellen retail en GS1

Als leveranciers naast de GS1 datapool ook nog productdata in de leveranciersportalen van retailers moeten invoeren dan betekent dit extra werk. Ook kan dit een negatieve invloed hebben op de datakwaliteit. Marco licht toe: ”Om de GS1 datapool echt de ‘single source of truth’ voor productdata te maken, zijn er in 2021 al flinke stappen gezet om de verschillen weg te werken voor isolatiematerialen en elektra. Vanaf eind januari gaan we met de volgende productgroepen aan de slag. We starten met tuinbenodigdheden en daarna volgen sanitair, bouwmaterialen en handgereedschappen.”

Meer bedrijven de voordelen laten benutten

De ambitie is om de in 2021 groei van het aantal bedrijven dat aansloot door te trekken naar 2022. “Het beschikbaar hebben van betrouwbare productdata is voor steeds meer bedrijven een evidente vanzelfsprekendheid en we zullen fabrikanten en retailers daar ook bij blijven ondersteunen. Nu steeds meer retailers aansluiten en actief worden, verwacht ik ook een groei in het aantal leveranciers dat op de kar zal springen, zeker in de tuin en dier”, stelt Marco. 

Meer informatie? Neem dan contact op met Marco van der Lee via marco.vanderlee@gs1.nl