18-7-2022

Consument verwacht 41% van de uitgaven online te doen in 2027

Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar een groter deel van hun bestedingen online te doen. Het verwachte online omzetaandeel is gestegen van 37% in 2025, naar 40% in 2026, tot 41% in 2027. Met de grote hoeveelheid online aankopen van de afgelopen jaren in het achterhoofd, verwachten consumenten dat de verschuiving naar online de komende jaren blijft doorzetten. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van ShoppingTomorrow, het onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org, dat door GfK is uitgevoerd.

Consument verwacht 41% van de uitgaven online te doen in 2027 - Consument Verwacht 41% Van De Uitgaven Online Te Doen In 2027

De groei in het online aandeel verschilt wel per branche. Er is met name veel groeipotentieel binnen Health & Beauty en Food/Nearfood, twee sectoren waarvan de online bestedingen al flink zijn gestegen in de coronatijd. Een op de tien consumenten geeft aan een voorkeur voor het online bestellen van voedingsproducten te hebben ontwikkeld tijdens de coronapandemie. En nog eens 21% van de consumenten denkt het komende jaar meer online voor Food/Nearfood uit te geven dan dat zij op dit moment doen. Voor Health & Beauty denkt 26% van de consumenten dat.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 53% van de consumenten verwacht de helft of meer van hun online aankopen over vijf jaar via de smartphone te doen. Dit was vorig jaar nog gelijk aan 48%. 7% verwacht dat over vijf jaar alle online aankopen via de mobiel zal gaan.

Men kijkt iets minder rooskleurig naar het winkelen via voice-assistenten dan vorig jaar. 39% geeft aan dat over vijf jaar een groter deel van de online aankopen via voice-assistenten plaats zal vinden, tegenover 51% vorig jaar. Dit ondanks dat het gebruik van verschillende voice-assistenten (zoals Google Assistant en Siri) wel is gestegen.

Nog steeds denkt meer dan de helft van de consumenten dat over vijf jaar nog maar enkele grote spelers per branche de dienst uit zullen maken (61%). Daarnaast verwacht 58% dat de aankopen grotendeels via marketplaces zullen gaan.

Consument omarmt meer technologie in winkels

Consumenten staan over het algemeen positief tegenover de technologische ontwikkelingen die het winkelen vergemakkelijken en verbeteren. Maar er is nog ruimte voor verbetering als het gaat om het gebruik van technologie (bijv. schermen, mobiele devices) in winkels. De helft van de consumenten zegt tevreden te zijn over het gebruik van technologie tijdens het afrekenproces. Maar slechts een derde zegt tevreden te zijn over hoe retailers technologie gebruiken om het keuzeproces in winkels makkelijker of sneller te maken of hoe retailers informatie van hun website beschikbaar stellen in winkels.

Van alle technologieën wordt de digitale kassabon het best beoordeeld: 89% is positief over het gebruik hiervan in winkels. Driekwart van de consumenten denkt dat we de digitale kassabon over vijf jaar in vrijwel alle winkels gaan zien. Consumenten staan het meest negatief tegenover een onbemande winkel (39%). Consumenten hebben namelijk nog steeds een voorkeur voor de fysieke winkel als zij behoefte hebben aan informatie of advies (63%).

Over vijf jaar is duurzaamheid de standaard

Duurzaamheid is voor 21% van de consumenten een doorslaggevende factor bij het aanschaffen van producten, maar men let nog steeds op prijs van duurzame producten en minder op de aspecten waarin duurzaamheid een rol speelt (zoals materialen, land van herkomst, keurmerk, etc.).

Tegelijkertijd verwacht 73% van de Nederlandse consumenten dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen over vijf jaar een standaard is waar in elke winkel rekening mee is gehouden. “Thuiswinkel.org werkt momenteel aan een duurzaamheidskeurmerk, die we vormgeven met de gehele keten. Samen werken we aan een duurzamere wereld voor huidige en toekomstige generaties. Webwinkels doen er goed aan hun duurzaamheidinitiatieven te communiceren, want zo kunnen we samen de consument ook op weg helpen”, zegt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org.

73% van de jongeren shopt over de grens

De helft van de consumenten koopt nu weleens een product in een buitenlandse webshop ondanks dat deze ook in Nederland verkrijgbaar is. Voor jongeren ligt dit percentage zelfs op 73%. De verwachting is dat cross-border e-commerce in de toekomst zal blijven groeien: consumenten denken dat 12% van al hun online bestedingen over vijf jaar over de grens wordt uitgegeven. In 2021 was dat percentage nog gelijk aan 9%.

Download het consumentenonderzoek 2022

Bron: Shopping tomorrow