26-5-2021

GS1 magazine: transparantie must voor echt duurzaam ondernemen

Er is volop aandacht voor duurzaamheid. Maar wat zijn de ambities van Albert Heijn, Johnson & Johnson, FruitMasters en Technische Unie? En welke rol spelen data en digitalisering daarin? Wat zijn de plannen van de EU voor een digitaal productpaspoort en wat zijn ‘connected products’?

GS1 magazine: transparantie must voor echt duurzaam ondernemen - GS1 Magazine Transparantie Must Voor Echt Duurzaam Ondernemen

In het nieuwste GS1 magazine gaat Albert Heijn’s CEO in op hoe gehele keten samen kan werken aan verduurzaming. En we nemen kijkjes in de keuken van Johnson & Johnson, FruitMasters en Technische Unie. EON vertelt over hoe zij circulariteit van kledingstukken stimuleren en we vragen Francesca Poggiali van GS1 Europe over de plannen van de EU voor een productpaspoort. En u maakt kennis met Mirjam Karmiggelt - de nieuwe CEO van GS1 Nederland - en haar visie op duurzaam ondernemen.

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn: ‘Iedereen kan een stap zetten’

In een exclusief interview vroegen we Marit van Egmond over hoe Albert Heijn inzet op gezonder eten, minder voedselverspilling, minder verpakkingsmateriaal en minder CO2-uitstoot. “Om duurzaamheidsdoelstellingen te halen, moeten alle partijen in de keten aan het werk en informatie met elkaar delen. Iedereen kan een stap zetten. Het is nodig dat we allemaal transparanter worden.”

FruitMasters wil naar meer inzicht in de keten

Overheden en klanten willen een eerlijk en duurzaam geteeld product. Transparantie over productiemethoden en duurzaamheid worden dan ook steeds meer de norm in de versketens. Kees de Kat, CEO van FruitMasters: “Om aan die hoge eisen te voldoen en om processen te kunnen optimaliseren, hebben we behoefte aan betere realtime datastromen.”

Johnson & Johnson gaat innoveren met data voor inzicht in oorzaken van ziektes

Nicoline van Leersum weet als voormalig arts goed hoe je data in de zorg kunt gebruiken en hoeveel waarde het daar kan opleveren. Bij de Medical Devices-tak van Johnson & Johnson werkt ze aan het toekomstperspectief van de medische technologie. “Met data en DNA kunnen we een slag maken naar meer gepersonaliseerde zorg.”

Hoe Technische Unie denkt in duurzame data

Een paar jaar geleden besloot Technische Unie om haar duurzaamheidsactiviteiten naar een hoger niveau te tillen. Ariane van Dijk, manager Sustainable Business & Innovation: “Circulariteit speelt een ontzettend belangrijke rol in onze keten - we krijgen er van klanten steeds meer vragen over. De afvalstroom moet veel kleiner worden door grondstoffen te hergebruiken. Het is letterlijk de economie die gaat veranderen, en dus ook onze business.”

EON maakt van kleding een intelligent circulair product

In de modesector worden jaarlijks 150 miljard kledingstukken gemaakt. Bijna 90% daarvan belandt op de vuilnishoop. EON Group biedt de modeketen een online platform om kleding als ‘connected products’ een langere levensduur te geven. “We maken een ‘digitale tweeling’ van fysieke producten en verbinden die met de cloud”, vertelt Natasha Franck, oprichter van EON.

Digitaal paspoort begeleidt producten op reis door de keten

Een digitaal productpaspoort met data over onder meer de grondstoffen in en het gebruik van producten. Dat is één van de maatregelen waarmee de Europese Unie de circulaire economie wil stimuleren. Volgens Francesca Poggiali, public policy director GS1 Europe, moet het paspoort de digitale tweeling van het fysieke product gaan worden. Standaarden zijn daarvoor onontbeerlijk. “Die zijn cruciaal als we de digitale en fysieke wereld met elkaar willen verbinden.”

Lees alle interviews in het nieuwe GS1 magazine en abonneer u alvast op de volgende editie!