12-5-2020

RFID smeermiddel omnichannel in modesector

RFID kan in de modesector weleens de bepalende factor gaan worden om omnichannel goed te organiseren. Onderzoek van Accenture in Amerika liet eerder al zien dat vooral een accuraat inzicht in voorraden het summum is voor omnichannel.

RFID smeermiddel omnichannel in modesector - RFID Als Smeermiddel Omnichannel In Modesector

 De belangrijkste uitdaging van omnichannel zit in het bieden van dezelfde winkelervaring voor een klant, ongeacht het kanaal dat hij gebruikt. Met RFID kunnen retailers hun klanten een consistente en naadloze winkelervaring bieden: of hun klant nu winkelt in een winkel, op een mobiel apparaat of op een pc. Ook de RFID studie van de universiteit van Parma waar GS1 in participeert liet al zien dat het gebruik van RFID in omnichannel trending is.

Steeds meer bedrijven willen profiteren van RFID

Het gebruik van RFID blijft snel groeien. Zo laat een enquête van Accenture onder 50 Amerikaanse retailers al zien dat meer dan 92% van die bedrijven de technologie test of dat ze een volledige implementatie al hebben bereikt. Daarmee is het beeld in de afgelopen vijf tot tien jaar sterk veranderd. De technologie is de afgelopen jaren goedkoper geworden, waardoor meer bedrijven kunnen profiteren van RFID. En ook kleinere modebedrijven zien de RFID succesverhalen van early adopters. Nu bedrijven zichzelf in de Corona-wereld opnieuw moeten uitvinden, is het de vraag of ze juist de rem of de turbo op RFID moeten zetten.

‘Ook kleinere modebedrijven zien de RFID succesverhalen van early adopters’

Betere afhandeling online bestellingen

Waarom bedrijven juist nu wel de technologie willen omarmen? De inzet van RFID gaat van het operationele logistieke proces nu steeds vaker over een verbeterde performance in omnichannel. RFID is daarin hét smeermiddel. Zo zorgt het identificeren op itemniveau ervoor dat kleding van fabriek tot aan de klant makkelijker te volgen is. Bovendien biedt RFID een accuraat inzicht in voorraden. Belangrijk, want retailers zetten steeds vaker hun fysieke winkels in voor de afhandeling van online bestellingen.

Juiste voorraadnauwkeurigheid helpt (online) verkoop

Uit een Accenture rapport blijkt dat 85% van de Amerikaanse retailers die volledig RFID inzetten de technologie gebruikt voor hun omnichannel-operatie op twee gebieden: online verkopen en de kleding bij de klant krijgen. Dus de klant haalt online kopen op in de winkel (‘koop online, haal af in de winkel’) maar ook dat kleding vanuit de winkel of magazijn naar de klant wordt verstuurd.

Het kan juist in de modebranche - waar de winkelvoorraad erg dynamisch is - moeilijk zijn om goed inzicht in voorraadniveaus te houden. En dan helpt RFID-technologie juist om dat inzicht te krijgen en te behouden. Zo kunnen winkels hun verkoopactiviteiten verbeteren en hun orders efficiënter afhandelen.

'Gefeliciteerd met je aankoop. Kom je het in de winkel ophalen? Het staat binnen 1 uur voor je klaar’

Jason Sain, senior manager bij Accenture Strategy: ‘Retailers die geen RFID gebruiken, kunnen online wel aangeven dat een winkel één unit op voorraad heeft terwijl deze in werkelijkheid niet op voorraad is. En mét RFID kun je items op individueel niveau volgen en zo makkelijk zien wat de voorraadniveaus van verschillende items zijn en out of stock vermijden.” Kortom: met die betrouwbare gegevens kan je klant gerust een bestelling doen en kun je echt zeggen: 'Gefeliciteerd met je aankoop. Kom je het in de winkel ophalen? Het staat binnen 1 uur voor je klaar.’, aldus Sain.

Nike: ‘Als het op snelheid aankomt, is RFID de sleutel’

Retailers die de overstap naar RFID hebben gemaakt, zien al vrij snel andere toepassingsgebieden - operationele efficiëntie bij verzending / ontvangst, voorraadnauwkeurigheid, beveiliging, ondersteuning voor omnichannel.

Een mooi inzicht komt van Erik Sprunk, COO van Nike: “Naarmate de vraag naar ons product groeit, moeten we inzichtgedreven en hypergericht zijn op consumentengedrag en dat betekent ook beschikken over accurate data." Ondanks dat deze elementen aanwezig waren, had Nike in 2019 nog steeds moeite om zicht te krijgen op zijn wereldwijde voorraad omdat het meer omnichannel-operaties en experimentele retailmodellen (zoals 3D printen) draaide dan voorheen.

Daarom is Nike RFID- en QR-codes gaan gebruiken op in totaal honderden miljoenen artikelen. Over het RFID-initiatief zeggen ze: "Een belangrijke stap op weg naar de integratie van ons diverse ecosysteem van fysieke en digitale ervaringen, distributiecentra en contractfabrieken. Het volgende stukje van de puzzel is het beheren van de datastromen van Nike om niet alleen snel inzicht te krijgen in wat klanten kochten, maar ook wat ze in de toekomst willen kopen.”

Duidelijk is dat RFID trending is en dé bepalende factor wordt om omnichannel goed te kunnen organiseren.