6-11-2020

GS1 magazine: hoe je scoort met je supply chain

Waarom is er een crisis nodig om goed te kijken naar hoe supply chains functioneren? Welk voordeel heb je als je vóór de coronacrisis al investeringen in je supply chain hebt gedaan?

GS1 magazine: hoe je scoort met je supply chain - Cover

Wat moet je doen als één op de zeven van je producten die de winkel verlaat een online order is? Waarom is efficiëntie in je distributiecentrum nu zo belangrijk? Hoe logisch is het om in het ziekenhuis goed scanbare GS1 barcodes te hebben? Wat kan RFID doen voor een goede omnichannelstrategie?

In de nieuwste editie van GS1 magazine gaat Jack van der Veen, hoogleraar op Nyenrode, in op waarom ketens nog veel efficiënter en duurzamer moeten én kunnen worden. En we nemen kijkjes in de keuken van Intergamma, Jumbo, Dijklander Ziekenhuis en State of Art.

Hoogleraar Jack van der Veen: Gaat efficiëntie samen met wendbaarheid en flexibiliteit?

De coronacrisis heeft ons in sneltreinvaart inzicht gegeven in wat in de logistieke keten beter zou moeten. Maar hoe moet die supply chain er dan wél uitzien? Dat vroegen we aan Jack van der Veen, hoogleraar Nyenrode en expert in supply chains. “De markt verandert continu en dat leidt tot een hogere onzekerheid en complexiteit. In de nieuwe wereld is wendbaarheid en flexibiliteit belangrijk. Maar wij komen uit de oude wereld en daar gaat het over efficiëntie.”

Intergamma: Wat als er druk op je supply chain ontstaat door enorm stijgende vraag?

Intergamma zag in de afgelopen maanden dat verrassend veel mensen de winkels en hun websites bezochten. Al vorig jaar besloot het bestuur van Intergamma om een nieuw team te formeren, specifiek gericht op het managen en verder ontwikkelen van de supply chain. En dat is volgens Joep Arts als director supply chain bij Intergamma maar goed ook: “Ik ben blij dat we de keuze om in onze supply chain te investeren vóór de coronacrisis hebben gemaakt. Door de groeiende de vraag naar doe-het-zelfartikelen, zowel online als offline, is er ook meer druk op de supply chain komen te liggen.” Wat betekent dat voor het invullen van de klantwens? En hoe zorg je ervoor om veel meer data-driven te gaan werken en meer processen te automatiseren?

Jumbo: Hoe belangrijk is efficiency bij het ontvangstproces in een distributiecentrum?

Als je formule groeit en je weet dat je assortiment steeds verder uitbreidt, kom je op een punt dat je een nieuw distributiecentrum nodig hebt. Jumbo groeide letterlijk uit zijn jasje. Zo’n nieuw DC wil je wel duurzaam inrichten. Je denkt goed na hoe je goed kunt reageren op de klantvraag met de efficiency die daarbij nodig is. Sinds augustus gebruikt supermarktketen Jumbo een nieuw, geautomatiseerd nationaal distributiecentrum (NDC) in Nieuwegein voor de levering van droge kruidenierswaren aan de winkels. Het proces van inladen van de binnenkomende pallets, het pickproces en het bevoorraden van de locaties verlopen vrijwel geheel automatisch. Het zijn daarin ook de GS1 standaarden die de efficiëntie in Jumbo’s nieuwe distributiecentrum voeden.

Dijklander Ziekenhuis: Hoe kan een goede logistiek zorgen voor patiëntveiligheid?

In ziekenhuizen draait alles om patiëntveiligheid. Een beter logistiek proces kan daar aan bijdragen. “We wilden efficiëntere processen, met meer inzicht en stuurmogelijkheden in alles rond de OK-logistiek”, vertelt Diederik Rood van het Dijklander Ziekenhuis. “Het kostte bijvoorbeeld veel handmatig werk om erachter te komen hoeveel artikelen er op voorraad lagen en wat de houdbaarheidsdatum daarvan was.” Het scannen van barcodes op implantaten leidde in het ziekenhuis niet alleen tot meer patiëntveiligheid, maar ook tot minder administratieve handelingen, beter inzicht in de voorraad en efficiëntere inkoop. Met behulp van de systemen en leveranciers die productgegevens delen voldoet het ziekenhuis bovendien aan de vereisten van wetgeving voor het Landelijk Implantaten Register.

State of Art: Wat is de rol van RFID in een goede omnichannelstrategie?

Als aan een op de zeven artikelen die je winkels verlaten, een online order hangt, dan is een goede omnichannelstrategie bittere noodzaak. In 2014 was State of Art een van de eerste fashionretailers die aan de slag ging met RFID. Dat startte nog niet op de winkelvloer, omdat die businesscase nog niet rond te breien was. Nu draait deze technologie zowel in het magazijn als de eigen brandstores en profiteren ook andere multibrandstores ervan. Mede dankzij RFID kan de specialist in mannenmode online orders vanuit de Nederlandse brandstores verzenden.

Lees het nieuwe GS1 magazine en abonneer u vast op de volgende editie!