3-9-2020

Garden Trade International: 2020 kanteljaar voor GS1 datapool

Uniforme en gestandaardiseerde data-uitwisseling is voor steeds meer bedrijven uit de retailsector een absolute prioriteit. Dat geldt sinds enkele jaren ook voor toonaangevende bedrijven uit de sector doe-het-zelf, tuin- en dier. Garden Trade International zet hier dus fors op in.

Garden Trade International: 2020 kanteljaar voor GS1 datapool - Garden Trade International 2020 Kanteljaar Voor GS1 Datapool

Simon Dreesen, verantwoordelijk voor data & procesmanagement en EDI-support bij Garden Trade International (GTI), legt ons graag uit waarom. “Het is voor iedereen belangrijk dat de datapool van GS1 steeds beter ingeburgerd geraakt.”

GTI werkt aan gestandaardiseerde gegevensuitwisseling

De onderneming - bekend van het draadgaasmerk Giardino - zet sinds jaar en dag ook sterk in op innovatie, ook in de relaties met klanten en leveranciers. Al ruim twee jaar werken ze bij GTI aan gestandaardiseerde gegevensuitwisseling. “In 2018 plaatsten we onze data al in de datapool, maar aanvankelijk gebeurde daar niet zo veel mee”, legt Simon Dreesen uit. “Begin 2019 zijn we intensief begonnen met testen bij Hubo, om vervolgens live te gaan. Op dezelfde manier zijn we eind vorig jaar ook gaan samenwerken met Intergamma.”

Twee vliegen in één klap

Sinds dit jaar wil Hubo alle productdata via de GS1 datapool ontvangen. Dat leverde ook GTI belangrijke voordelen op. “Daardoor is het voor ons eenvoudiger om twee belangrijke spelers van dezelfde data te voorzien, los van hun eigen leveranciersportalen. Doordat Intergamma zelfs al GS1-velden via hun portaal ontvangt, is het voor ons een stuk efficiënter werken. Je mag dus gerust stellen dat wij sinds begin dit jaar de vruchten van de nieuwe aanpak plukken. Dat effect is nog versterkt door de intentieverklaring die de tuin- en dierbranche begin dit jaar ondertekende om de GS1 datapool te gaan gebruiken.”

2020 zal daardoor niet alleen ingaan als het coronajaar, maar ook als een kanteljaar voor de doorbraak van de GS1 datapool. “Ook Mr. Bricolage en Menogroup maken volop werk van de nieuwe aanpak”, zegt Dreesen. “Dat zal op termijn weer efficiëntiewinst opleveren.”

'Je kunt er niet meer omheen om te anticiperen op wat zich online afspeelt'

Talrijke voordelen

GTI blijft retailers ervan overtuigen om ook op de GS1-kar te springen en zich voor te bereiden op de toekomst. “De voordelen zijn legio”, daarvan is Dreesen overtuigd.

“Enerzijds kan je er in deze tijden niet meer omheen om intensief te anticiperen op alles wat zich online afspeelt. Bovendien biedt de GS1 datapool je de kans om op eenzelfde manier productdata aan te leveren én aangeleverd te krijgen. Het traject om dat proces te optimaliseren gebeurt niet zonder slag of stoot, maar dat weegt geenszins op tegen de talrijke voordelen waarvan je op lange termijn geniet. Wie een essentiële rol in deze sector wil blijven spelen, zal vroeg of laat sowieso niet om de GS1 datapool heen kunnen.”