15-10-2019

Pokon Naturado daagt retailers uit aan te sluiten bij datapool

Zoals veel leveranciers speelde Pokon Naturado met de vraag hoe de onderneming het Product Information Management (PIM) proces het beste zou kunnen optuigen.

Pokon Naturado daagt retailers uit aan te sluiten bij datapool - Pokon Naturado Wij Dagen Retailers Uit Om Zich Bij Datapool Aan Te Sluiten

“Je moet er gewoon mee aan de slag gaan en iemand of een afdeling ervoor verantwoordelijk maken”, stelt operationeel directeur Gert van Ginkel. Samen met master data manager Miranda van Dijk rolt hij het gebruik van de GS1 datapool en PIM uit.

Waar duurzaamheid de agenda bepaalt

Waar duurzaamheid bij veel ondernemingen de agenda bepaalt, is dat bij Pokon Naturado niet anders. Wel heeft de leverancier van producten voor het gezond en groen houden van een tuin en binnen- en buitenplanten, data náást duurzaamheid geplaatst op de managementagenda.

Van Ginkel: “Logistiek was lang het basisargument voor dataverzameling. Daar is nu het bedienen van de consument bijgekomen. De customer journey anno 2019 is anders dan een aantal jaar geleden. De huidige tuinier start online zijn zoektocht naar informatie en dat wordt steeds meer. Daarbij komt dat elke retailer producten het liefst op een unieke manier presenteert. Daarop inspelen lukt alleen met een goed georganiseerd datamanagementproces.”

Iemand verantwoordelijk maken voor data

Voor het gestructureerd oppakken van het PIM-proces inclusief het gebruik van de GS1 datapool is Miranda van Dijk aangetrokken. De master data manager krijgt er een dezer dagen een collega bij. “De noodzaak van goede uitwisselbare data is er. Het is essentieel voor ons als bedrijf. Klant-, artikel- én leveranciersdata moeten op orde zijn om snel aan verzoeken en verwachtingen te kunnen voldoen”, aldus de operationeel directeur. “Iemand verantwoordelijk maken voor data binnen de organisatie is daarmee dan ook mijn tip aan andere bedrijven die PIM succesvol willen opzetten.”

'De noodzaak van goede uitwisselbare data is er. Het is essentieel voor ons.'

Inmiddels bedient Pokon Naturado de sectoren levensmiddelen én doe-het-zelf tuin en dier. Deze sectoren hebben elk hun eigen snelheid waar het de standaardisatie van data-uitwisseling en PIM betreft. De foodklanten zijn leidend bij het gebruik van GS1 datapool en PIM. De data van artikelen die Pokon Naturado aan Superunie en Albert Heijn levert is binnen de datapool op orde. Voor een klant als Intergamma in de doe-het-zelfsector is het PIM-proces in de afrondende fase.

Van Dijk: “Voeren we een artikel op in GS1 datapool, dan krijgen we daarover van GS1 een terugkoppeling. Inmiddels hebben we ruim 140 artikelen toegevoegd. Voor foodklanten zijn we bovendien gestart met het toevoegen van afbeeldingen aan de datapool.” De onderneming heeft aan een externe partij gevraagd om te checken hoe de al ingevoerde data nog verder is te verbeteren, zodat deze uiteindelijk honderd procent betrouwbaar is. Dat is zeker met het oog op online verkoop van groot belang.

Inzicht in data met nieuwe GS1 afnemersinterface

Wat Van Ginkel en Van Dijk erg waarderen is de nieuwe afnemerinterface voor de GS1 datapool. “Hiermee kunnen we onze afnemers die geen lid zijn van GS1- maar die wel vragen hebben over data of deze opvragen - toch inzicht geven in onze data. Hiermee kunnen we bovendien onze afdeling customer service ontzorgen, ze ontvangen minder vragen.”

Het beschikbaar stellen van de nieuwe afnemersinterface is ook een strategische zet om meer partijen te betrekken bij PIM-processen, stellen de twee. “Als vervolgstap zouden we eigenlijk alle retailers willen uitdagen om te onboarden. Dat zal dan op zijn beurt ook leveranciers aanzetten om zich bij de datapool aan te sluiten.”

Verbinding met eindklant

De belangrijkste uitdaging voor Pokon bij de adoptie van PIM was dat het data snel diende te leveren als de klant daarom vroeg. Van Dijk: “Data was te versnipperd, datastromen niet uniform. Dat is nu wel op orde, al zetten we steeds weer een nieuwe stap, zoals het embedden van Youtube-video’s op de eigen website. Daarmee kunnen we verbinding zoeken met de eindklant. De uitdaging voor de komende maanden en jaren is daarmee ook helder: data schoon houden. De oplossing voor het verzamelen en het stroomlijnen van de data lag in de inzet van de juiste middelen, systemen en mensen, want data loopt als rode draad door alle processen.”

'Uitdaging voor de komende maanden en jaren is data schoon houden.'

‘Gebruik datapool verplichten’

Gevraagd naar wat de sectoren die Pokon bedient van elkaar kunnen leren, stellen Van Ginkel en Van Dijk dat het zou helpen als retailers het gebruik van GS1 datapool door leveranciers zouden verplichten. “Deels voor interne processen, maar goede productinformatie is ook van enorm belang voor het juist bedienen van consumenten. Wij willen dat onze producten op de juiste zoekcriteria worden gevonden, zodat we de eindklant mee kunnen helpen met zijn klus of probleem.”