2-10-2019

Mannenbox vroeg om barcodes: ‘Anders echt niet in de winkel’

Bij de Mannenbox vind je stoere en originele cadeaus voor mannen, van gekke antikatersets tot bier- en wijnbrood. Voor die laatsten vroeg ondernemer Nick Beijer barcodes aan bij GS1: "Anders krijg je je product echt niet in de winkel."

Mannenbox vroeg om barcodes: ‘Anders echt niet in de winkel’ - Mannenbox Barcodes

Mannen en cadeaus. Altijd lastig. Menig vrouw, vriendin, moeder of zus pijnigt geregeld de hersens over welk cadeau te kiezen voor man, vriend, broer. Om vervolgens uit te komen bij zoiets afgezaagd als een stropdas, kekke sokken of aftershave. Nick Beijer kan daar wel inkomen. “Dat geldt voor mij eigenlijk ook. En dan wordt het al gauw een biersetje.’’

'Ik wilde originele cadeaus voor mannen, die je niet op elke straathoek kunt krijgen. En in een originele verpakking'

Nick Beijer, ondernemer van De Mannenbox zat voorheen in de kerstpakketten en weet dus het een en ander over cadeaus. Voor mannen zag hij vaak meer van hetzelfde voorbij komen. ”Ik wilde originele cadeaus voor mannen, die je niet op elke straathoek kunt krijgen. En in een originele verpakking.’’ Dat werd de mannenbox, een houten kist, die je letterlijk met een breekijzer moet openen. Stoer!

‘Ik wil ook eigen producten ontwikkelen’

“Bij cadeaupakketten loop je al snel het risico dat het een soort ‘supermarktpakket’ wordt met producten die iedereen al heeft. Ik wil juist mijn eigen producten ontwikkelen en samenstellen, vaak met een knipoog. Zo heb ik een hangover box, met onder meer een Happy hangoverbiertje en een flesje ‘anti-katerwater’. Heel populair is de mannenbox met het filmpakket. Daarin zitten twee biertjes, popcorn en een filmvoucher van Pathé thuis. Leuk is ook het bierbrouwstarterspakket, waarmee de ‘echte man’ zijn eigen biertje brouwt.’’

Beijer begon zijn onderneming in 2016 en heeft daarnaast nog een baan bij een marketingmediabureau. Hij verwerkt nu zo’n vijfhonderd bestellingen per jaar. Een box kost rond de 20 euro, een redelijk bedrag voor een verjaardagscadeau, meent de ondernemer. Op internet en op beurzen zoekt hij steeds naar bijzondere producten voor in de box. Maar inmiddels staan op zijn website ook losse cadeaus. Zoals wijn- en bierbroden. “Die heb ik helemaal zelf ontwikkeld. Een bierbrood is niet nieuw, maar wijnbrood bestond nog niet. De verpakking bevat een broodmix, bakpapier en bakvorm. Je mengt je wijn of bier door de mix en dan de oven in. Het resultaat is een knapperig borrelbrood, met de smaak van je favoriete wijn.’’

'In eerste instantie kwam ik andere aanbieders van barcodes tegen, ik kende GS1 niet'

De informatie op de site van GS1 wekt vertrouwen

Voor de broodmixen, die onder de naam ‘The Tastery’ worden verkocht, heeft Beijer barcodes aangevraagd. “In eerste instantie kwam ik andere aanbieders van barcodes tegen, ik kende GS1 niet. Maar ik kwam er al snel achter dat barcodes die niet van GS1 komen, problemen geven in winkels, omdat ze niet gekoppeld kunnen worden aan een productgroep. Bij GS1 was dat wel zo en de informatie op de website wekte vertrouwen. Dus heb ik bij GS1 tien barcodes afgenomen.’’

Beijer loopt alweer rond met allerlei ideeën voor andere artikelen. Dus die andere acht barcodes komen heus nog wel van pas.

‘Een onderneming met een sociaal gezicht, dat zou mooi zijn’

“Logistiek kun je er ook veel voordeel uithalen, maar mijn voorraden zijn nog niet heel groot. Wel zijn ze handig als je straks meer eigen producten heb en als je bijvoorbeeld dozen moet gaan stickeren.’’ Momenteel kan Beijer het inpakwerk nog wel zelf aan. “Maar ik hoop dat het aantal bestellingen verder groeit en dat ik het inpakken uit handen kan geven. Liefst aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Je vraagt je soms wel eens af: waar doe je het allemaal voor? Geluk is niet alleen in geld uit te drukken, het geeft ook een goed gevoel als je nuttig werk doet. Ik heb zelf drie autistische broers. Zij kunnen heel goed werken, ik zie hun talenten, maar zij worden op de arbeidsmarkt keihard genegeerd. Het zou mooi zijn om mijn onderneming ook een sociaal gezicht te geven.’’

GS1: Waarom is onze barcode het wereldwijde paspoort voor uw product?

Een GS1 barcode is als een wereldwijd paspoort voor uw product. Met een GS1 barcode kan uw product dan ook werkelijk overal verkocht worden. Bijvoorbeeld bij bol.com, Amazon of in het schap bij Albert Heijn of Karwei. GS1 garandeert dat uw code net zo uniek is als een paspoort. Dat betekent dat een GS1 barcode, als er verwarring ontstaat, leidend is. Lees waarom de GS1 barcode het wereldwijde paspoort voor uw product is onze whitepaper: 'Een wereld vol barcodes'.