11-3-2019

Kleurenwaaier.nl: 'Ons voorraadbeheer gaat straks vanzelf'

De consument kan binnenkort op Kleurenwaaier.nl nog makkelijker de juiste kleur verf uitkiezen. En voor eigenaar Guido Breedveld wordt het bestelproces een stuk makkelijker en sneller. Dankzij de GLN-codes van GS1. “Ons voorraadbeheer gaat straks vanzelf. Je grijpt nooit meer mis.”

Kleurenwaaier.nl: 'Ons voorraadbeheer gaat straks vanzelf' - Kleurenwaaier Ons Voorraadbeheer Gaat Straks Vanzelf

Verfspeciaalzaak maakt bestelproces met GLN-codes makkelijker en sneller

Een muur met een mooie kleur voor de personal touch of toch maar liever neutraal wit? Een kleur verf kiezen voor je interieur is zo eenvoudig nog niet. Er zijn duizenden kleurvarianten, dat maakt kiezen best moeilijk. Een kleur kiezen kan trouwens niet alleen in een bouwmarkt of verfspeciaalzaak, maar tegenwoordig, zoals met bijna alles, ook online.

"Alhoewel de fysieke kleurenwaaiers toch nog altijd leidend zijn,” zegt Guido Breedveld van Kleurenwaaier.nl. “Door lichtval en andere factoren kan de kleur anders uitpakken. Dat is ook met computerschermen, het geeft een indicatie, wij adviseren de kleur altijd thuis te controleren op de fysieke waaier.”

Bij ons zijn de kleuren leidend, zowel offline als online

Guido Breedveld is eigenaar van een verfspeciaalzaak in Den Bosch, met een goedlopende webshop. Sinds een jaar dragen beide de naam Kleurenwaaier.nl. “We kochten de winkel in 2009 en sinds een jaar of vijf hebben we ook een goedlopende webshop, met een miljoen bezoekers per jaar."

Het voordeel van zijn webshop ten opzichte van anderen, zit ‘m volgens Guido in de kleuren die er op staan. “Bij ons zijn de kleuren leidend, zowel offline als online. Op veel webshops staan geen kleuren, maar alleen kleurnummers.”

“Op onze site zie je de kleuren uit de kleurenwaaiers en onze werkwijze is iets anders: als iemand in de winkel komt, gaat hij vaak eerst een kleur uitzoeken. Terwijl hij daarmee bezig is, komen wij er intussen achter wat de klant wil gaan doen: muren schilderen, hout lakken of de buitenkant van de gevel schilderen. Pas dan kijken we welke producten daarvoor het beste zijn. Online werkt het net zo. Maar in veel andere online winkels is het vaak andersom: daar moet je eerst een verfsoort of -merk aanklikken en vervolgens een kleur kiezen.”

Het proces van bestellen tot verzenden wordt helemaal vernieuwd

De webshop van Kleurenwaaier.nl wordt de komende maanden totaal vernieuwd. Tegelijkertijd wordt het hele proces, van bestellen tot verzenden, geautomatiseerd. “We gaan ook online meer voor beleving en we willen mensen nog meer mensen inspireren met mooie foto’s van bijvoorbeeld geschilderde muren, met daarbij uiteraard een verfcode. Zo kun je nog beter zien wat een kleur ‘doet’ op een muur. Ons systeem kon een aantal jaar geleden niet wat het nu wel kan. De nieuwe site wordt nog consumentvriendelijker. Iedereen moet er zonder problemen iets kunnen bestellen.”

Automatisering van bestelproces wordt makkelijker met GLN-codes

Voor Breedveld is de automatisering van het bestelproces erg belangrijk. En dat proces begint bij de barcodes, die hij bij GS1 Nederland afneemt. Niet zozeer vanwege de identificatie van een product, want de verf, van welk merk dan ook, heeft al een barcode. Het gaat in dit geval om GS1 adrescodes (GLN's) om locaties te coderen. Het GLN-nummer in de barcode, die aangeeft welke winkel(eigenaar) een bestelling doet.

“Als bij Sikkens een bestelling binnenkomt, dan kunnen ze daar met die code zien dat die bestelling van ons afkomstig is. We verwachten met de nieuwe site een flinke stijging van de omzet, daarom is automatisering noodzakelijk. Nu nog voeren we een online bestelling met de hand in in het systeem, waarna er een sticker met een barcode, met daarop het adres van de klant, uitrolt en we de verf vervolgens verpakken. Straks rolt die sticker er automatisch uit.”

De voordelen van zo’n GLN-code van GS1 zijn legio, somt Breedveld op. “Ons voorraadbeheer gaat straks helemaal vanzelf en als een product op is, gaat er automatisch een nieuwe bestelling naar de fabrikant. Dat scheelt ons heel veel werk, je grijpt nooit meer mis, je ziet veel beter wat je inkoopt en je ziet meteen welk product goed loopt en welke niet. Daar kun je vervolgens je inkoopbeleid op aanpassen.”