23-9-2019

Hoe vanzelfsprekend is traceerbaarheid in uw keten?

Van koe tot gehakt’, ‘van zaadje tot tomaatje’ of ‘van het land naar de klant’. Wil je consumenten díe informatie over hun voedsel kunnen geven, is er transparantie tussen handelspartners nodig. Want intern kunnen bedrijven hun traceerbaarheid dan wel op orde hebben, verderop in de keten of juist terug is dat lang niet altijd zo vanzelfsprekend.

Hoe vanzelfsprekend is traceerbaarheid in uw keten? - Hoe Vanzelfsprekend Is Traceerbaarheid In Uw Keten

Consumenten willen informatie - meer dan ooit tevoren - over de producten die ze eten, de medicijnen die ze gebruiken en de zorg die ze krijgen. Regeringen nemen wereldwijd maatregelen om burgers te garanderen dat ze veilige, kwalitatief goede producten kunnen kopen. Bedrijven in onder andere de levensmiddelen en de gezondheidszorg zien die noodzaak. Zij willen elke stap in de levenscyclus van een product van bron tot consument kunnen achterhalen en hebben daarvoor een end-to-end traceerbaarheid oplossing nodig.

Oproep om traceerbaarheid schaalbaar te maken

Bedrijven roepen op GS1 standaarden te gebruiken om traceerbaarheid in de gehele keten mogelijk te maken. Want traceerbaarheid gaat niet over of je dat binnen het eigen bedrijf of alleen met je directe handelspartners kunt, maar juist over én in de gehele keten. Precies dat maken de GS1 standaarden mogelijk. De verschillende bedrijven aan het woord over het belang van transparantie en traceerbaarheid.

Ahold Delhaize: Consumenten vragen om meer transparantie

Anita Scholte op Reimer, Ahold Delhaize: ‘Consumenten vragen om meer transparantie. Dat begint bij traceerbaarheid. We hebben data nodig om overheden en consumenten te kunnen informeren. Wat ik nu dan nog mis is de interoperabiliteit tussen verschillende systemen. We moeten ervoor zorgen dat dingen gestandaardiseerd zijn en met elkaar de verbinding gaan maken. Dat is waar GS1 een cruciale rol zal spelen.

Medisch Centrum Leeuwarden: Waterdichte registratie, beter inzicht

Elvira Kok- Baarsma, Medisch Centrum Leeuwarden: ‘Vanaf ontvangst tot gebruik in de OK of op andere verrichtingslocaties scannen we alle implantaten. Met één scan verschillende (deel)processen in gang kunnen zetten, leidt tot een waterdichte medische en logistieke registratie en veel beter inzicht in voorraden en kostprijzen. Dit gaat niet alleen over voldoen aan wet- en regelgeving, maar ook over automatisch voorraadbeheer. Laat de technologie voor je werken.’

Nestlé: Traceerbaarheid vraagt om waarde-netwerk in real-time

Antony Huggett, Nestlé, Zwitserland: ’Er is een wettelijke vereiste: het is één omhoog - één omlaag kunnen traceren. Dat is niet meer genoeg, we moeten veel meer doen dan dat. De grootste uitdaging is hoe we iedereen kunnen laten deelnemen op een manier die iedereen ten goede komt. Onze visie is om echt volledig zicht te hebben op de hele waardeketen, of echt op het waarde-netwerk in real-time. Het sleutelwoord is interoperabiliteit.’

Metro AG: Verbind het fysieke product met de digitale geschiedenis

Britta Gallus, Metro AG Duitsland: ‘Mijn visie op traceerbaarheid is om het fysieke product te verbinden met de digitale geschiedenis. Om informatie over het product - de geschiedenis - beschikbaar te maken voor onze klanten. Tijdens een persconferentie was een visser er trots op dat hij rechtstreeks met zijn klanten kon communiceren. Met de internationale standaarden maakt GS1 die afstemming in de keten voor traceerbaarheid mogelijk. Heel belangrijk.’

Carrefour: Traceerbaarheid is een kwestie van delen

Emmanuel Delerm, Carrefour Frankrijk: ‘Traceerbaarheid is een kwestie van delen, delen van gegevens, delen van processen, delen van het beste wat mensen doen om producten te produceren tegen een redelijke prijs. Hadden we het eerst over barcodes en dergelijke, we hebben het nu over data en de semantiek achter de data. Het gaat niet alleen van boerderij of boer tot bord, maar voor iedere stakeholder die betrokken is in onze keten.’