1-2-2018

Voetbalgeschenk: GS1-barcodes écht nodig voor bol en Amazon

Erik Andriessen van Voetbalgeschenk hoopt ooit ook alle Nederlandse voetbalsterren in zijn assortiment te hebben. Hij is zijn bedrijf met unieke voetbalproducten nog maar net gestart. Met het oog op de toekomst bestelde hij wel vast meerdere barcodes. “Want je moet er niet aan denken dat een product geen barcode heeft. Dat kan gewoon niet.”

Voetbalgeschenk: GS1-barcodes écht nodig voor bol en Amazon - USM Unique Soccer Merchandise Voor Bol En Amazon Moet Je Toch De Echte GS1 Barcodes Hebben EAN

Een spraakmakende transfer deze winter is wel die van Virgil van Dijk die de overstap van Southampton naar Liverpool maakt voor € 84.500.000. De Nederlandse speler in het tenue van Liverpool zal vast beschikbaar komen. Andere Nederlanders? Voetbalpoppetjes van Arjan Robben of Lieke Martens zijn er nog niet.

Echte voetbalfans lopen er ongetwijfeld warm voor: poppetjes van hun favoriete spelers. Om te sparen tot het team compleet is. Poppetjes van veel internationale sterspelers zijn er al. En ook het team van de Belgische Rode Duivels is compleet verkrijgbaar. Het wachten is nog op poppetjes van Arjan Robben of Lieke Martens.

Gewoon begonnen

De poppetjes worden verkocht door Erik Andriessen via zijn bedrijf USM Unique Soccer Merchandise, voetbalgeschenk.nl. Zoals de naam al zegt, verkoopt hij niet het ‘gewone’ spul van dertien in een dozijn, zoals sjaals en shirts, maar juist bijzondere spullen voor de ‘echte’ voetbalfan. “Ik ben nog maar net begonnen met mijn onderneming, in maart 2017. Bij mijn laatste werkgever was ik zijdelings al eens in aanraking gekomen met de voetbalpoppetjes en die heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden. Toen ik mijn baan verloor, bedacht ik dat ik het liefst iets wilde gaan doen met mijn grote passie: voetbal. En dus ben ik gewoon begonnen.”

Het bedrijf van Andriessen omvat eigenlijk drie takken, zoals hij dat noemt. “Enerzijds is er een webshop met bijzondere voetbalproducten. “Dat zijn bijvoorbeeld 3D puzzels van internationale stadions, legocompatible bouwsets van Nanostars en Subbuteo, een voetbalspel voor op tafel. Die producten koop ik in bij fabrikanten, ook in het buitenland. Daarnaast ben ik dus distributeur van de voetbalpoppetjes. En tot slot ontwikkel ik zelf producten. Daarvan is er nu net eentje op de markt: een 3D puzzel van het stadion van FC Twente, onder meer te koop bij Bol.com.

‘Eerst groeien, dan wellicht ook Nederlandse poppetjes’

De poppetjes, voornamelijk van internationale voetbalsterren, zoals Lionel Messi en Christiano Ronaldo, komen oorspronkelijk uit Engeland. Daarom zijn er al veel Britse spelers bij, maar ook voetballers uit België, (van wie er veel in Engeland spelen), Paris St. Germain, Barcelona en Real Madrid. “Ik ben afhankelijk van Soccerstarz, die de poppetjes maakt en daarvoor contracten afsluit met grote voetbalclubs. Daarom zijn er ook nog geen Nederlandse poppetjes. Als ik die zou willen, dan moet ik er per figuur meteen een paar duizend poppetjes afnemen en dat is voor mij nu nog een iets te grote investering. Ik moet eerst nog een beetje groeien. Van Arjan Robben bestond al wel een poppetje, maar die wordt door Soccerstarz niet meer geleverd. Overigens zijn er van de Nederlands elftalspelers Jasper Cilessen (Barcelona) en Georginio Wijnaldum (Liverpool) wel degelijk poppetjes te koop.”

Natuurlijk hebben we Messi en Ronaldo. Die worden sowieso het best verkocht.

Volgens Andriessen zijn de Nederlandse voetballers op het ogenblik ook niet zo erg populair. “Zeker nu ze niet naar het WK gaan. De Rode Duivels uit België zijn daar nu wel een goede kanshebber, dus ik verwacht veel van de verkoop van de Belgen. En natuurlijk hebben we Messi en Ronaldo. Die worden sowieso het best verkocht. Opvallend is trouwens dat het aantal vrouwen dat de poppetjes koopt toeneemt. Het vrouwenvoetbal is erg populair. Juist daar zit in de voetballerij de groei. Ook krijg ik soms vragen om poppetjes van Lieke Martens, maar het is nog maar de vraag of die er komen. Of ik van haar zulke grote aantallen zal verkopen…?”

Eén barcode in gebruik, de rest is voor de toekomst

Vanuit zijn vorige baan in de marketing, weet Andriessen hoe belangrijk barcodes zijn. "Vanuit die kennis ben ik ook bij GS1 terechtgekomen. Ik had eerst een paar barcodes voor weinig geld gekocht bij een andere aanbieder. Maar als je bij Bol.com en Amazon wilt gaan verkopen, kun je daarmee niet aankomen. Die vragen standaard om codes van GS1. Barcodes zijn hartstikke belangrijk omdat ze een uniforme standaard vertegenwoordigen. Die garandeert je dat je je producten op de bekende sites altijd kunt verkopen. Je moet er niet aan denken dat een product geen barcode heeft. Dat kan gewoon niet. Het hele logistieke proces is ervan afhankelijk. Complex is het voor mij trouwens niet. Ik heb nu een pakket afgenomen met tien codes, vooral met het oog op de toekomst. Voorlopig gebruik ik er één, voor mijn FC-Twentestadion. De voetbalpoppetjes en veel andere producten hebben natuurlijk al een code. Omdat ik daarvan de distributeur ben.”

Ik had eerst een paar barcodes voor weinig geld gekocht bij een andere aanbieder.

‘Er komt een dag dat ik de stoute schoenen aantrek’

Groeien is nu voor Erik Andriessen het belangrijkste doel. Plannen heeft hij genoeg. “Ik wil graag de productie van de Nederlandse stadionpuzzels uitbreiden. De volgende op mijn verlanglijst is natuurlijk het Ajax stadion. Daarnaast ga ik proberen om ook poppetjes van Nederlandse spelers op de markt te krijgen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat niet verkoopt. Er komt een dag dat ik de stoute schoenen aantrek, desnoods zoek ik samenwerking met andere partijen. Een belangrijke stap op korte termijn is om te zorgen dat meer Belgische retailers mijn poppetjes gaan afnemen. Zeker nu het WK in aantocht is.”