4-6-2018

vanBlik: ‘De barcode is een mooie dataverzamelaar’

Maartje Schoolderman, eigenaar van vanBlik stopt lekkere maaltijden in blik. De blikken, in drie smaken, staan al bij Albert Heijn in het schap. Intussen werkt ze aan nieuwe varianten. En ze verzamelt data, want daar is ze gek op. De barcode is voor haar een moetje, ‘maar toch is het ook een mooie dataverzamelaar’.

vanBlik: ‘De barcode is een mooie dataverzamelaar’ - Vanblik De Barcode Is Een Mooie Dataverzamelaar

Een soort uitvinder, dat wilde Maartje Schoolderman als kind al worden. Haar hoofd zat - en zit nog - tjokvol ideeën en dat helpt best als je zelfstandig ondernemer bent. Ze is de vrouw achter vanBLIK, een bedrijfje dat complete gerechten maakt en in een blik stopt. "Makkelijk voor in de voorraadkast. Voor mensen die weinig tijd hebben. Met een paar extra ingrediënten erbij, heb je zo een perfecte maaltijd.”

Ze doorliep een opleiding bedrijfskunde, werkte als marktonderzoeker en bestudeerde consumentengedrag. Die twee zijn de rode draad in het leven van Maartje. "Ik ben veel bezig met het ontwikkelen van nieuwe ideeën en recepten, maar ook met nieuwe marketingconcepten rond mijn producten. En ik ga zelf de boer op om consumenten mijn gerechten te laten proeven en hen daarover te bevragen. Data, ik ben er gek op.”

‘Blik is duurzaam en 100 procent recyclebaar’

Als ondernemer begon ze met gehaktballetjes en pulled pork in blik. “Het idee komt voort uit het leven met mijn ouders, die elke vrij ogenblik op zee zaten. Met hen heb ik mijn hele leven gevaren. En we gingen steeds verder. Wij leefden op zee. Aten dus ook op zee. En dat moest wel lekker zijn, vonden mijn ouders en dus kookten zij, ook terwijl de boot wiebelde op de golven, de lekkerste maaltijden."

Het bracht me op het idee van de blikken met maaltijden: "Als er nou eens een maaltijd zou bestaan, die snel klaar is, waarmee je kunt variëren, die standaard in je voorraadkast staat en die omhelst wordt door een avontuurlijke en duurzame verpakking", aldus Maartje op haar website. “Blik heeft een beetje het imago van ‘ongezond’, ‘niet vers’. Maar blik is juist duurzaam, is 100 procent te recyclen, gaat nooit kapot, hoeft niet in de koeling en heeft geen toegevoegde middelen nodig; het proces van inblikken conserveert de inhoud vanzelf. En ik heb er maaltijden ingedaan, die superlekker zijn, met weinig zout, nauwelijks suiker en heel veel groenten.”

‘Ik wil meer weten, bijvoorbeeld: wie is mijn klant?

Met het concept van maaltijden in blik (chili con carne, een vegetarische curry Madras en Kip in kokossaus ) won Maartje in 2016 een productpitch bij Albert Heijn. Intussen is ze volop bezig met productontwikkeling, nieuwe smaken, nieuwe maaltijden en wie weet, komen de gehaktballetjes wel weer terug, zegt ze. “Ik wil de volledige lijn vegetarisch maken. Daar zit de toekomst.”

Ontwikkelen en bedenken is haar passie. En data. Die ze zelf verzamelt. “Kijk, er zit een barcode op die blikken, maar de data over verkoopresultaten worden verzameld door Albert Heijn zelf. Die krijg ik niet, tenzij ik er om vraag. Maar dan nog zijn het alleen data over hoeveel er in welke winkel zijn verkocht. Ik wil meer weten: wie is mijn klant, bijvoorbeeld? Na een jaar in het schap, heb dat nog steeds niet duidelijk.”

‘Barcodes waren vooral een moetje. Ik zag het vooral als een lang getal’

Het zou mooi zijn als je met de barcode meer over je klanten te weten kan komen
Barcodes waren voor Maartje vooral een moetje. “Ik zag het vooral als een lang getal. Ik doe ook niet aan e-commerce, dus mijn betrokkenheid bij de barcode is vrij laag. Maar de barcode is ook een mooie dataverzamelaar. Ik zou met GS1 wel eens willen praten over hoe ik met de barcode meer over mijn klanten te weten kan komen."

‘Data verzamelen blijft lastig’

"Voorlopig sta ik zelf in AH-filialen, met smaaktesten en vragenlijsten. Data verzamelen blijft lastig. Ik wil ook de vindbaarheid van mijn product testen. Om te kijken op welke plek mijn blikken het beste verkopen. Maar dan heb je wel twee barcodes per soort nodig, een voor in het koelvak, en een voor in het schap met de knakworsten. En ik zou wel een unieke code op mijn verpakking willen. Bijvoorbeeld voor een spaarprogramma of om op die manier mensen korting te geven bij herhaalaankoop. Ook kun je zo feedback vragen om zo mijn producten steeds beter te laten aansluiten op de wensen van de consument.”