3-9-2018

PGZ/Feeder One: Omarm datapool voor sterke ketenpositie

Hoe ga je als producent, groothandel én logistiek dienstverlener in de DHZ om met een verzoek om artikelgegevens in GS1 Data Source te zetten? Het overkwam PGZ/Feeder One. “We zagen al snel dat het mes bij de datapool aan twee kanten zou snijden en hebben onze adoptiestrategie daarop aangepast”, stelt Imre Dekker, datamanager.

PGZ/Feeder One: Omarm datapool voor sterke ketenpositie - PGZ Feeder One Omarmt GS1 Data Source Met Oog Op Ketenpositie

Het waren Intergamma en Hubo die aangaven PGZ/Feeder One graag aangesloten te zien bij GS1 Data Source. De vraag die via GS1 liep stelde de producent, groothandel en logistiek dienstverlener voor de nodige uitdagingen, maar al snel ging het bedrijf ermee aan de slag. Dekker: “De voordelen, zoals een kortere time-to-market van artikelen, waren immers direct duidelijk.” De data manager geeft ruiterlijk toe dat hij wel even schrok op het moment dat de omvang van het verzoek duidelijk werd. “We werken met 30.000 artikelen van 450 leveranciers en elk artikel heeft soms tot wel 180 te vullen velden.”

Productdata voor betere online vindbaarheid

Dat Intergamma en Hubo België het verzoek bij PGZ/Feeder One neerlegden voor het plaatsen van artikeldata in GS1 Data Source, is niet verrassend. Het aantal leveranciers dat eraan meewerkt groeit snel. Een belangrijk onderdeel binnen DHZ-productdata vormt de GS1 Product Classification Code (GPC). Deze code is nodig voor het invoeren van de juiste e-commerce velden in de datapool. De code verhoogt niet alleen de online vindbaarheid van de producten, maar eveneens de verkoop van webshopproducten. Dekker: “Daarnaast is het de start voor verdere e-commerce optimalisatie met het GS1-datamodel in de hand.”

"Het verhoogt niet alleen de online vindbaarheid van producten maar ook de verkoop"

Ketenpositie strategisch versterken

De omarming van de GS1 datapool heeft ervoor gezorgd dat PGZ/Feeder One zijn positie in de DHZ-keten heeft kunnen versterken. Het is het resultaat van een soort tweetrapsraket. PGZ/Feeder One vraagt ook zijn toeleveranciers – niet bij GS1 aangesloten - productdata via de GS1 datapool aan te leveren. “Onze ketenpositie is sterker omdat wij data bijhouden voor DHZ-winkels. Daarnaast investeren we flink in de productkennis naar onze klanten.” Met die laatste opmerking doelt Dekker niet alleen op de informatie in de productvelden die nodig is voor de datapool, maar ook op het sourcen van eigen producten vanuit Azië. “Daar is het belang van productdata nog iets minder groot. Investeren in het verzamelen van deze artikelinformatie zal zich in de toekomst uitbetalen.”

Data verzamelen van toeleveranciers

Het doel van GS1 is om aan eind van het jaar 2018 de datapool gevuld te hebben met DHZ-artikelinformatie. Om de data van alle toeleveranciers te verzamelen is PGZ/Feeder One een project gestart. Dekker zegt dat het bedrijf een stappenplan heeft opgezet waarbij het eerst aan de bij GS1 toeleveranciers vraagt om een deel van de productinformatie door te geven. “We verzoeken in fase één om een beperkt aantal velden te delen. Dit moet leiden tot een maximum van twintig attributen/velden per artikel. In fase twee, die vanaf oktober start willen we het aantal velden uitbreiden.”

In de huidige testfase lijkt het verzenden van data naar de datapool goed te gaan. Dat stemt Dekker positief. Hij kiest er bewust voor om kleine stappen te zetten op weg naar een soepele datasynchronisatie met GS1 Data Source. “Je kunt natuurlijk niet zomaar van je toeleveranciers vragen om volledig anders te gaan werken. Hetzelfde geldt voor onze organisatie, hoe belangrijk we data ook mogen vinden. Een kraakheldere workflow is keiharde noodzaak. Hetzelfde geldt voor realistische data in de productvelden. Het is zaak deze principes zo naadloos mogelijk in elkaar over te laten vloeien.”

‘Niet wachten, maar meedoen’

PGZ/Feeder One gaat actief het gesprek aan met leveranciers. Het doel: het dataproces versnellen. “GS1 Data Source is een project dat zich doorontwikkeld. Het is niet verstandig om te wachten tot een datamodel volledig gereed is en vervolgens niet naar onze zin werkt. Verandert er iets, dan willen we het gesprek daarover aangaan. Hetzelfde adviseer ik alle andere betrokken partijen van harte.” Kijkend naar de planning die het bedrijf voor zichzelf heeft gemaakt, verwacht Dekker medio 2019 volledig gereed te zijn. “Dat doel valt en staat wel met het wel of niet aansluiten van leveranciers bij GS1.”