30-11-2017

De lekkerstekaas.nl: ‘Met de barcode ben je voor veel klanten interessant’

Hollandse kaas, vers van het mes, gaat tegenwoordig ook gewoon over de digitale toonbank. De lekkerstekaas.nl levert aan consumenten en winkels. Bovendien gaan de kazen in vele kerstpakketten, uiteraard voorzien van barcodes. Even wennen voor eigenaar Adri den Dekker. ”Maar ze zijn ideaal. Met de barcode ben je voor veel klanten interessant.”

De lekkerstekaas.nl: ‘Met de barcode ben je voor veel klanten interessant’ - De Lekkerstekaas Met De Barcode Ben Je Voor Veel Klanten Interessant

Tot voor kort kochten we online vooral boeken, kleding, cd’s en elektronica, inmiddels gaat ook voedsel over de digitale toonbank. Zelfs beperkt houdbare producten als kaas. Adri den Dekker verkoopt via delekkerstekaas.nl veelal Hollandse kazen. De in Brabant woonachtige ondernemer, wiens ouders ook in de kaas zaten, zag hoe consumenten kaaswinkels steeds minder vaak bezochten. “In de steden wordt steeds minder gewinkeld en het is dus niet eenvoudig mensen naar je winkel te krijgen. Veel mensen werken de hele week en doen hun boodschappen in het weekend. Als winkelier met personeel heb je dan door de week bijna niks te doen en houd je onder de streep weinig over.”

Dus ging Den Dekker het anders doen: “Ik ben een kaaswinkel in Haarlem begonnen en die is alleen op vrijdag en zaterdag open. En in 2012 begon ik met kaasverkoop via internet. Je hebt dan veel minder kosten en je bereikt veel meer mensen.”

Houdbaarheid kaas is geen probleem

Kaas is een product dat maar beperkt houdbaar is, maar dat is volgens Adri den Dekker geen probleem. “Als je kaas vacuüm verpakt, is ie zeker zes weken houdbaar. En wij snijden de kaas pas als er bestellingen binnen zijn. Heb je voor twee uur besteld, dan wordt de kaas de volgende dag geleverd. Opgestuurd via Post.nl. Je hebt dus altijd kaas, vers van het mes. Bij warm weer wordt de kaas verpakt in speciale dozen, zodat het lang koel blijft.”

Kaas in kerstpakketten en winkels vraagt om barcode

Inmiddels zit er op veel verkochte stukken kaas ook een barcode. Toen Den Dekker begon en alleen nog maar aan consumenten verkocht, had hij geen barcodes nodig, vertelt hij. “Maar er zijn ook winkels die onze kaasproducten willen verkopen. Dan hoeven ze zelf geen kaas in huis te halen en te snijden. En inmiddels zitten onze kazen ook in kerstpakketten. De leverancier van ons etikettensysteem verwees me naar GS1 voor het aanvragen van barcodes. Ik had al wel een tijdje in mijn hoofd dat ik dat moest gaan regelen.”

"De leverancier van ons etikettensysteem verwees me naar GS1 voor het aanvragen van barcodes. Ik had al wel een tijdje in mijn hoofd dat ik dat moest gaan regelen.”

Maar alle begin is moeilijk en dus was het voor Den Dekker best even uitzoeken hoe het zit, zegt hij. Zo kwam hij bij GS1 met de vraag hoe de juiste prijs ook alweer in de barcode terechtkomt. Een medewerker legde uit dat in de weegschaal de formule zit om het gewicht per pakje om te rekenen naar een prijs, die vervolgens in de barcode wordt verwerkt. “Ik had namelijk 23-barcodes nodig, dat zijn variabele gewichtcodes en die zijn weer anders dan de ‘gewone’ barcodes. Ik wilde graag weten hoe dat precies werkte. Barcodes zijn ideaal, wat zou je zonder moeten? Je bent voor veel meer klanten interessant als je zo kunt leveren.”

‘We willen ons wel onderscheiden van de supermarkten’

Het assortiment van Den Dekker telt nu zo’n vijftig soorten kaas. De meesten zijn Hollandse kazen, maar hij verkoopt bijvoorbeeld ook gruyère uit Zwitserland en Parmezaanse kaas uit Italië. ,,Het zijn niet de Maaslanders en de Goudse kazen die hij verkoopt, maar boerenkaas en kaas van de boerderij. We willen ons wel onderscheiden. Ik haal de kazen bij de groothandel. Die leveren heel snel en je hebt maar te maken met één contactpersoon, dat werkt heel efficiënt.”

Vervolgens worden de kazen in stukken gesneden van 500, 750 of 1000 gram. Dat gebeurt nu nog grotendeels met de hand, in zijn bedrijfsruimte in Wijk en Aalburg. Maar naarmate er groei komt in de online verkopen, denkt Den Dekker aan uitbreiding en daarmee aan automatisering: snijden, verpakken en etiketteren. “We doen nu een proef met een machine, die een hele, ronde kaas in precies gelijke punten snijdt, dat werkt goed en snel. Want vergis je niet: het snijden van kaas met zo’n ijzerdraad is heel erg zwaar als je er veel achter elkaar moet doen.”

Ook in buitenland wil Hollander zijn eigen kaas

De meeste klanten kopen bij delekkerstekaas.nl stukken kaas. “Maar sommigen kopen ook wel eens een halve of een hele kaas. Er zijn ook mensen die in het buitenland wonen, die heel graag een stukje Hollandse kaas willen blijven eten. Die bestellen ook bij ons. Ze vinden ons vaak via google en ik doe ook aan e-mail marketing, maar het meest moet je het toch hebben van mond tot mondreclame. En het begint te komen. Inmiddels verkoop ik per week zo’n 1000 kilo kaas aan particulieren, maar 60 procent van de omzet is business-to-business. Momenteel zijn we bezig met de kerstpakketten, dat zijn vaak grotere orders. En als we verder kunnen groeien, gaan we op zoek naar nieuwe kanalen, zoals andere webshops. Denk bijvoorbeeld aan een borrelpakket bij wijnwebshops.”