GS1 datapool - veelgestelde vragen voor leveranciers in tuin en dier

Tuin- en dierretailers gaan voor hun productinformatie ook gebruik maken van de GS1 datapool. Zij hebben daarvoor hun leveranciers gevraagd om data in te gaan voeren. Hieronder vindt u antwoord op 10 veelgestelde vragen van leveranciers.

1. Welke data van welke producten moet ik invoeren?

De retailers vragen u om logistieke, commerciële en wetgevingsdata (zoals gevaarlijke stoffen) te delen van zowel consumenten- als handelseenheden.

Het gaat om het actieve assortiment dat u dat u in 2021 daadwerkelijk aan de tuin- en dierretailers gaat leveren:

  • Data van producten voor een offertetraject voert u niet in.
  • Data van producten die u nu levert, maar in 2021 niet meer in uw assortiment zitten hoeft ook niet.

Beginnen met data invoeren:

  1. Start met het nieuwe assortiment dat u in 2021 daadwerkelijk aan de tuin- en dierretailers gaat leveren. 
  2. Start met 1 productgroep met de (verwachte) grootste omzet in 2021 van uw retailklanten in tuin en dier samen. Zo deelt u het werk op in behapbare stukken en leert u van de ervaringen van de eerste productgroep (GS1 GPC brick).
  3. Voer daarna ook de productdata in van uw huidige assortiment in dat u ook nog in 2021 aan tuin- en dierretailers gaat leveren. Let op: U deelt van dit assortiment ook nu al data met uw klanten (zoals EAN-code en productomschrijving), maar de data die u vastlegt in de GS1 datapool is veel breder (commerciële productspecifieke data en wetgevingsdata) en die willen zij ook van leveranciers ontvangen.

In het document 'Producten classificeren en gegevens invoeren' vindt u om welke velden het gaat.

2. Wat kost het gebruik van de GS1 datapool en hoe meld ik mij aan?

De tarieven staan op onze website. U betaalt eenmalig een bedrag om aan te sluiten en jaarlijks een bedrag afhankelijk van uw omzet. Aanmelden kan via MijnGS1.

3. Op welke manieren kan ik productdata bij de GS1 datapool aanleveren?

Dat kan op 4 manieren:

  1. GS1 webinterface
  2. GS1 webinterface i.c.m. mapping software
  3. Oplossing van een softwareleverancier
  4. Machine-to-machine koppeling

Meer informatie vindt u op pagina 3 van het stappenplan.

4. Wanneer kunnen retailers data uit de GS1 datapool verwerken?

BTC-Retail, GRS Inkoop & GRS Services, IJsvogel Retail, Intratuin, Malanico, Ranzijn Tuin & Dier, Tuincentrum Osdorp, Vijver- en Tuincentrum Pelckmans en Prickels hebben afgesproken dat zij uiterlijk 31 december 2020 productdata uit de GS1 datapool in hun systemen kunnen verwerken. Dit wil niet zeggen dat de retailers de productinformatie van al haar leveranciers via de GS1 datapool direct kunnen verwerken en gebruiken. Zij gaan dit gefaseerd doen. Dit betekent dat het huidige Excel- artikelbrondocument voorlopig ook nog wordt gebruikt. Zij informeren u op een later moment over wanneer ze daarmee gaan stoppen.

6. Hoe deel in mijn artikelen in GS1 productgroepen in?

U deelt uw artikelen in productgroepen in voor dat u productinformatie in de GS1 datapool gaat invoeren. We gebruiken hiervoor de GS1 Global Product Classification (GPC). Meer informatie vindt u in het document Producten classificeren en gegevens invoeren.

7. Moet ik de inkoopprijzen en condities ook in de GS1 datapool invoeren?

Nee, deze informatie wordt niet via de GS1 datapool gedeeld. Tuin- en dierretailers ontwikkelen op dit moment samen een standaard Excelbestand waarmee deze prijsinformatie kan worden gedeeld. U hoort het als dit bestand beschikbaar is.

8. Hoe kan ik vanuit mijn PIM-systeem data aan de GS1 datapool publiceren?

U kunt dit op twee manieren doen: met een op maat gemaakte eigen koppeling tussen uw PIM-systeem of via mapping tools die al op de markt zijn. In dit document vindt u daar meer informatie over.

We gebruiken cookies om je een betere gebruikservaring te bieden op deze website. Door te accepteren ga je akkoord met het gebruik van cookies.

Lees meer