FAQ

Voordelen QR-code van GS1 versus streepjescode

1D streepjescodes, zoals EAN/UPC, bevatten alleen een productidentificatie, het Global Trade Item Number® (GTIN®). 2D barcodes kunnen aanvullende gegevens bevatten, zoals de vervaldatum, het batch/lotnummer, het serienummer, enz. Als deze gegevens in de barcode staan, voegt dat waarde toe doordat de informatie automatisch kan worden gescand en gebruikt.

De QR-code van GS1 kan extra gegevens bevatten en tegelijkertijd consumenten en andere gebruikers verbinden met de online wereld. De code is kleiner, kan meer gegevens bevattenen beschikken over ingebouwde foutcorrectie die hun betrouwbaarheid vergroten.

Alleen een GTIN in een 2D barcode, kan dat?

Ja, dat kan. 2D barcodes zijn kleiner dan de meeste van hun 1D-tegenhangers en kunnen een oplossing bieden voor producten met beperkte ruimte. Bovendien kan het plaatsen van alleen de GTIN in een GS1 Digital Link-formaat de consument toch de online ervaringen bieden.

Gaat de streepjescode verdwijnen?​​​​​​​

Niet meteen. De streepjescode zal tot 2027 nog steeds op producten staan.

Is een nieuw nummer nodig?

Nee, de identificatie voor het product blijft gewoon dezelfde 13 cijfers die ook in een EAN13 staan. In de QR-code van GS1 past wel meer informatie, het is dus mogelijk dat er aanvullende informatie over een product scanbaar is, zo kan een serienummer of een houdbaarheidsdatum interessant zijn.

Kan ik een QR-code bij GS1 kopen?

In de QR-code komen nog steeds de GS1 nummers te staan, dus daar hoef je niets apart voor aan te schaffen. Je kunt GS1 Digital Link aanmaken via MijnGS1, geheel kosteloos.

Wat kan de QR-code van GS1 versus een 'gewone' QR-code?

Waar de gewone QR-code maar naar één website kan verwijzen, kan de QR-code van GS1 het volgende:

  • Verwijzen naar verschillende websites en informatie
  • De GTIN (artikelcode) opnemen én extra informatie opnemen als serienummer, batchnummer en houdbaarheidsdatum
  • Scanbaar aan de kassa én door de consument

Wat heb ik als retailer aan de QR-code van GS1?

Een misverstand is dat er alleen voordelen voor de leverancier zijn. Retailers kunnen namelijk ook via de QR-code van GS1 eigen informatie geven.

Als retailer kun je straks de QR-code van GS1 gebruiken aan de kassa en daar de GTIN en alle informatie die je als retailer belangrijk vindt eruit pikken om af te rekenen. Ook kun je als retailer met je eigen app (bijvoorbeeld de AH app) een eigen sausje gooien over de informatie die je wilt delen over dat product aan de consument.

Voor promoties en acties geldt dat met je eigen app alles helemaal zelf kunt sturen, ook voor acties die je op basis van bijvoorbeeld een houdbaarheidsdatum zou doen heb je dat zelf in de hand hoe je daar aan de kassa mee omgaat.

Service inbouwen. Met een serienummer en serienummerregistratie weet je ook als een klant terugkomt of het product wel bij jou aan de kassa verkocht is. Hierdoor zou je klanten services op het vlak van garanties kunnen bieden.

Dit allemaal dankzij de GS1 Digital Link in de QR-code.